Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 08:26

23
اسفند
ویتامین های دوست دار پوست

ویتامین های دوست دار پوست

داشتن پوستی شاداب و جوان برای هر فردی حائز اهمیت است و از مهم‌ترین ویژگی‌های زیبایی و شاخصه زیبایی‌شناختی به شمار می‌رود. پوست به‌عنوان بخش بیرونی بدن در معرض انواع تهدیدات بیرونی است

به قلم : دکتر هما فاتحی - پوست و مو

 

تحریریه زندگی آنلاین : داشتن پوستی شاداب و جوان برای هر فردی حائز اهمیت است و از مهم‌ترین ویژگی‌های زیبایی و شاخصه زیبایی‌شناختی به شمار می‌رود. پوست به‌عنوان بخش بیرونی بدن در معرض انواع تهدیدات بیرونی است و به‌عنوان اولین سد محافظتی بدن نیز قلمداد می‌شود. پوست نیز به‌عنوان بخشی مهم از بدن ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز خود را دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از ویتامین‌ها ممکن است نقش کلیدی در سلامت پوست داشته باشند. پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل که فاقد کمبود ویتامین و مواد مغذی است ممکن است با افزایش سلامت کلی سلامت پوست را بهبود بخشد. اگر باپوست خود رفتار خوبی داشته باشید، پوست شما درخشان و زیبا خواهد بود؛ اما با فقدان ویتامین و مواد غذایی، به‌احتمال‌زیاد با یک چهره کدر و کم‌رنگ، با خطوط ظریف، چین‌وچروک، جوش و آکنه و غیره مواجه خواهید شد. استفاده از ویتامین‌ها بهترین روش برای دستیابی به پوستی زیبا، سفید و درخشان است که لازم است هم به‌صورت خوراکی و هم به شکل موضعی مورداستفاده قرار گیرند. از ویتامین‌های شناخته‌شده مانند ویتامین A و B لازم است که در روتین مراقبت از پوست مورداستفاده قرار بگیرند تا بتوانید بهترین و مؤثرترین مراقبت را از پوست خود داشته باشید و به پوستی روشن، درخشان و زیبا دست پیدا کنید.

بیشتربخوانید:

کاربردهای ویتامین E در بدن؛ ویتامین جوانی در کدام خوراکی‌هاست؟

 

 

 

 

مزایای ویتامین برای پوست

اطمینان از دریافت ویتامین‌های کافی می‌تواند پوست شمارا سالم و جوان جلوه دهد. این ویتامین‌ها می‌توانند به معنای کاهش در موارد زیر باشند:

  • لکه‌های سیاه‌پوست
  • سرخی پوست
  • چین‌وچروک پوست
  • تکه‌های خشن‌پوست
  • خشکی پوست بیش‌ازحد

 

ویتامین آ (A):‌

ویتامین آ حاوی مقادیر زیادی بتاکاروتن است. این ویتامین یکی از ویتامین‌های لازم برای پوست است که از چین‌وچروک‌های پوستی جلوگیری می‌کند. همچنین به کاهش کک‌ومک‌ها و صاف نمودن زبری پوست کمک می‌کند. ویتامین آ در بسیاری از محصولات آرایشی بهداشتی، داروها و کرم‌های شب موجود است. ویتامین آ، ویتامینی محلول در چربی است. به این معنا که برای جذب بهتر لازم است با منابع چربی مصرف شود. غذاهای نارنجی و زردرنگ مانند هویج، گرمک، فلفل دلمه‌ای‌های رنگی، کدوحلوایی، سبزیجات برگ سبز تیره، ماهی و میوه‌های گرمسیری منابع غنی از ویتامین آ هستند.

بیشتربخوانید:

بهترین مواد غذایی برای سلامت و زیبایی زنان

 

 

 

ویتامین سی (C)

ویتامین سی یک ضد سرطان جامع و کلی است. ویتامین سی در ترمیم آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد مؤثر بوده و با بهبود کلاژن سازی از چین‌وچروک پوست جلوگیری می‌کند. مواد غذایی حاوی ویتامین سی عبارت‌اند از: پرتقال، کیوی، فلفل دلمه‌ای، سیر و بروکلی. ویتامین سی علاوه بر اینکه ویتامینی فوق‌العاده برای پوست است، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود.

 

گروه ویتامین‌های B

ویتامین بی قرمزی پوست را کاهش داده و پوست را همیشه سالم و سلامت نگه می‌دارد. ویتامین بی محافظ لایه خارجی پوست بوده و به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند. با مصرف این ویتامین، پوست توانایی مبارزه با رادیکال‌های آزاد که باعث چین‌وچروک و افتادگی می‌شوند را دارد. ویتامین بی نیز در بسیاری از کرم‌های آرایشی و بهداشتی، لوسیون ها و سرم ها یافت می‌شود. همچنین برای گرفتن نتیجه بهتر می‌توان از مکملی به نام نیاسین آمید در صبح و عصر استفاده نمود. غذاهای سرشار از ویتامین بی شامل ماهی قزل‌آلا، پسته، بلغور جو دوسر، تخم‌مرغ و موز هستند. پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهند مصرف ویتامین‌های گروه B برای داشتن پوستی سالم ضروری است و آن را در برابر حساسیت و اگزما حفظ می‌کند. علاوه بر این ویتامین‌های گروه B مزایای دیگری هم برای پوست، مو و ناخن‌ها به همراه دارند:

ویتامین B1: حرکت خون در رگ‌ها را بهبود می‌بخشد. این ویتامین شمارا از تأثیرهای کهولت سن دورنگه می‌دارد.

ویتامین B2: به‌سلامت پوست و پیشگیری از بروز آکنه پوستی کمک می‌کند.

ویتامین B5: قادر است چربی‌های پوست را تنظیم کند و احتمال شکل‌گیری جوش های بزرگ را کاهش دهد. این ویتامین در بین تولیدکنندگان محصولات مراقبت از پوست بسیار محبوب است چون رطوبت پوست را خوب حفظ می‌کند. درنتیجه آب‌رسانی به پوست را خوب انجام می‌دهد و با عوامل بروز اگزما پوست می‌جنگد.

بیشتربخوانید:

زیبایی با روغن زیتون

معجزه بادام برای پوست و زیبایی شما

 

 

B12: بخشی از ساختمان موها را تشکیل می‌دهد، بنابراین افزایش مصرف به‌سلامت موها کمک می‌کند. همچنین ثابت‌شده ویتامین‌های گروه B با اثرهای مخرب اشعه ماوراءبنفش مبارزه می‌کنند و احتمال بروز سرطان پوست را کاهش می‌دهند. از طرفی ویتامین‌های گروه B می‌توانند قرمزی و التهاب پوست را کاهش دهند و با بالا بردن طول عمر سلول‌های پوست، سلامت بدن را تضمین کنند. ویتامین‌های گروه B نیز برای موها نیز مفید هستند. اگر از ریزش مو در رنج هستید، حتماً منابع بیشتری از ویتامین‌های گروه B را به رژیم غذایتان اضافه کنید. ویتامین‌های گروه B موهای شمارا ضخیم، براق و مقاوم می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ویتامین‌های گروه B در تنظیم چربی فولیکول‌های مو دخالت دارند و پوست سر را مرطوب نگه می‌دارند، درنتیجه موها از شوره در امان می‌مانند. یکی دیگر از مزیت‌های ویتامین‌های گروه B نقششان در تولید ملانین است. درنتیجه با مصرف این ویتامین‌ها رنگ طبیعی پوست و موها خوب حفظ می‌شوند. بیوتین ازجمله ویتامین‌های گروه B است که به تولید اسیدهای چرب موردنیاز برای تسریع رشد سلول‌ها کمک می‌کند. این ویتامین سرعت رشد موها، ضخامت و مقاومت آن‌ها را افزایش می‌دهد. مصرف این گروه باعث می‌شود موهای سفید دیرتر روی سرتان ظاهر شوند. گفتنی است برای بهره‌مندی از مزایای ویتامین‌های گروه B، علاوه بر مواد غذایی ذکرشده می‌توانید از مکمل‌های حاوی این ویتامین‌ها نیز استفاده کنید.

 

ویتامین ئی (E)

ویتامین ئی یکی از ویتامین‌های لازم برای پوست است که به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند. این ویتامین به‌عنوان ویتامینی مبارز با خشکی پوست و محافظ پوست در برابر اشعه مضر فرابنفش (UV) عمل می‌کند. به‌علاوه این ویتامین آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد. ویتامین ئی در بسیاری از کرم‌ها، روغن‌ها و مواد غذایی یافت می‌شود. منابع غنی از ویتامین ئی شامل روغن‌زیتون، روغن نارگیل، بادام، آووکادو و اسفناج هستند.

 بیشتربخوانید:

رد پای پیری بر پوست

 

 

 

ویتامین کا (K)

برای داشتن چشم‌های جوان‌تر و روشن‌تر از ویتامین کا استفاده کنید. ویتامین کا به دلیل کاهش حلقه‌های تیره و لکه‌های تیره پوستی برای کسانی که به دنبال پوستی جوان و شفاف هستند مناسب است. ویتامین کا می‌تواند بهترین راه‌حل برای بهبود پوست‌هایی با جوش های تیره و کبودی باشد. همچنین این ویتامین که به‌عنوان ویتامین انعقاد خون نیز شناخته می‌شود برای کاهش مویرگ‌های ظاهرشده در نواحی حساس مانند زیر چشم‌ها مؤثر است. این ویتامین علاوه بر اینکه در بسیاری از کرم‌های پوستی یافت می‌شود، در منابع طبیعی نیز موجود است. سبزیجات برگ سبز تیره، بروکلی، آووکادو، انگور سبز مواد غذایی غنی از ویتامین کا هستند.

 

روی

روی یکی از مواد معدنی مهم برای سلامت بدن، به‌ویژه حفظ تندرستی پوست است. وقتی روی کافی در بدن شما وجود داشته باشد، عملکردهای فیزیولوژیک شما خوب انجام می‌شود و البته پوستی شاداب و درخشان خواهید داشت. بررسی‌های مختلف نشان می‌دهند مصرف روی با کاهش آکنه در ارتباط است و مانند آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند تتراسایکیلین، جوش های صورت را از بین می‌برد؛ زیرا روی سراغ A می‌رود و میزان نفوذ این ویتامین به داخل رگ‌های خونی را افزایش می‌دهد. اگر می‌خواهید از راه‌های مختلف روی کافی به بدنتان برسانید، روی در گوشت قرمز، جگر، قلوه، گوشت گوساله و غذاهای دریایی پیدا می‌شود. مغز کدوحلوایی هم‌روی خوبی دارد.

 بیشتربخوانید:

7 ماده غذایی برای مقابله با خشکی پوست

 

 

 

امگا 3

بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده کمبود اسید چرب امگا 3 به سلول‌های مو آسیب می‌رساند و درخشندگی موها را کم می‌کند. این اسید خاصیت ضدالتهابی دارد و می‌تواند با قرمزی، التهاب، تورم و اگزماهای پوستی بجنگد. ضمن اینکه این اسید چرب به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند. ماهی‌هایی مانند تن، ساردین و سالمون اسید چرب امگا 3 خوبی دارند، بنابراین در کنار ویتامین و مواد معدنی مختلف از مصرف این اسید چرب غافل نشوید.

 

 

برچسب ها: پوست، چین و چروک، ویتامین A، جوش، آکنه، مراقبت از پوست، امگا 3، ویتامین، کمبود ویتامین، خشکی پوست، دکتر هما فاتحی تعداد بازديد: 146 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز