Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 10:46

20
آبان
پیشگیری از ریزش مو با تغذیه سالم

پیشگیری از ریزش مو با تغذیه سالم

همانطور که می‎دانید همه ما به طور معمول روزانه 100 تار مو از دست می‎دهیم. این مقدار، برای اغلب افراد بخاطر چرخه ثابت مو قابل توجه نیست؛ چراکه تعداد تار موهایی که به تازگی رشد می‎کند بیشتر از مقدار ریزش آن است.

مینا حاجی محمدی : کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه تهران

 

تحریریه زندگی آنلاین : همه ما می‎دانیم که تغذیه نقش کلیدی در سلامت مو دارد، اما بهترین انتخاب‎های غذایی برای رشد بهتر موها کدامند؟

همانطور که می‎دانید همه ما به طور معمول روزانه 100 تار مو از دست می‎دهیم. این مقدار، برای اغلب افراد بخاطر چرخه ثابت مو قابل توجه نیست؛ چراکه تعداد تار موهایی که به تازگی رشد می‎کند بیشتر از مقدار ریزش آن است. ریزش مو هنگامی رخ می‎دهد که این چرخه ریزش و رشد موی جدید قطع شود.

 

بیشتربخوانید:

راهکار درمان نازکی و ریزش مو در خانم‌ها

 

چه کسانی دچار ریزش مو می‎شوند؟

بر اساس آکادمی پوست و موی آمریکا، 40 درصد از زنان حوالی 40 سالگی ریزش مو را تجربه می‎کنند. در حالیکه یک دلیل موجه برای اینکه چرا ریزش مو رخ می‎دهد وجود ندارد، یک درمان یا راه حل قطعی هم برای رفع این مشکل وجود ندارد؛ فاکتورهای متعددی در خصوص علت ریزش مو و چگونگی تقویت سلامت مو وجود دارد.

فاکتورهای زیادی در سلامت مو موثرند که بر طول مو، استحکام موها و مدت زمانی که طول می‎کشد تا مو رشد کند، تأثیر می‎گذارند. رشد موها و سلامت کلی موها متأثر است از: انتخاب‎های سبک زندگی ما، رژیم غذایی، و البته نحوه مراقبت از مو و محصولاتی که برای مو بکار می‎بریم.

برخی مکمل‎ها مدعی هستند که به رشد موها کمک می‎کنند، اما آیا این‌چنین است؟ ما در این مقاله به بررسی موادمغذی کلیدی دخیل در حفظ سلامت موها و جلوگیری از ریزش، که بسته به عوامل دیگر، می‎تواند به رشد و استحکام موها و بطور کلی یکپارچه بودن مو کمک کند، می‎پردازیم.

 

بیشتربخوانید:

 

 

 5 علت تغذیه‎ای که می‎تواند منجر به ریزش مو شود

عدم دریافت انرژی کافی در رژیم غذایی

پروتئین ناکافی رژیم غذایی

دریافت ناکافی آهن در رژیم غذایی

دریافت ناکافی ویتامین‎های گروه B در رژیم غذایی

عدم دریافت کافی زینک (روی) در رژیم‌غذایی

 

 

انرژی دریافتی (کالری)

شایع‎ترین علت ریزش مو که مرتبط با تغذیه است دریافت ناکافی کالری کل می‎باشد و به دنبال آن برخی ریز مغذی‎ها و درشت مغذی‎هایی مانند پروتئین که در ادامه به آن اشاره می‎شود. به خاطر داشته باشد که مو، پوست و ناخن در مقایسه با ارگان‎های حیاتی بدن مثل مغز و قلب می‎تواند "فرعی" تلقی گردد. چنانچه شما کالری کافی دریافت نکرده باشید تا بدن بتواند عملکردهای فوق‎العاده مهم خود از جمله فکر کردن، تنفس کردن، حفظ دمای مرکزی بدن و ... را انجام دهد؛ در نتیجه مقدار کمی انرژی اضافه برای تغذیه مو، پوست و ناخن وجود خواهد داشت. در مواردی دیده شده که رشد موی افراد 4 ماه پس از داشتن یک برنامه غذایی خوب که نیازهای ویژه آنها به پروتئین کافی، چربی سالم و موادمعدنی را برآورده کرده، بیشتر و بهتر شده است. علاوه بر داشتن یک برنامه غذایی متعادل، کنترل و مدیریت استرس و بررسی علت اصلی هرگونه کمبود احتمالی موادمغذی، عدم تعادل هورمونی، مشکلات گوارشی و ... نیز می‎تواند نقش کلیدی داشته باشد.

 

بیشتربخوانید:

اصلی ترین علت ریزش مو در زنان

 

 

پروتئین

آیا می‎دانید که موهای شما از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده است؟ موهای ما به معنای واقعی کلمه پروتئین است. بنابراین اگر به اندازه کافی پروتئین دریافت نکنید یا اگر گیاه‎خوار مطلق باشید؛ در نتیجه ممکن است اسیدآمینه‎های ضروری و ریزمغذی‎های مفید موجود در منابع غذایی پروتئینی را از دست بدهید.

 رژیم غذایی کم پروتئین می‎تواند در طول زمان موجب ریزش مو، شکنندگی مو، تغییر رنگ مو، خشکی کف سر یا شوره سر شود. چه مقدار پروتئین کافی است؟ راهنمای کلی برای استفاده، حداقل یک سهم پروتئین در هر وعده غذایی می‎باشد؛ معادل با اندازه یک کف دست شما. برای ارزیابی اصولی می‎توانید با متخصص تغذیه خود در رابطه با میزان دقیق نیاز روزانه خود به پروتئین مشورت کنید.

 

 آهن

عنصر آهن، تنها برای کمک به گلبول‎های قرمز خون برای رساندن اکسیژن به سلول‎ها ضروری نیست؛ بلکه نقش اساسی در رشد موها نیز ایفا می‎کند. کم‎خونی فقر آهن می‎تواند منجر به ریزش مو شود اما برخی مطالعات ثابت کردند زمانی که کمبود آهن برطرف شود (ذخایر آهن به حد طبیعی برسد)، سپس؛ رشد مو و چرخه مو باید به حالت نرمال برگردد. افراد مختلف در این مورد با هم متفاوت هستند، اما چنانچه به ریزش مو و کم‎خونی مبتلا هستید، مصرف منابع غذایی غنی از آهن را در رژیم خود افزایش دهید و دریافت مکمل آهن را تا طبیعی شدن سطح آن ادامه دهید.

 

ویتامین‎های گروه B

تمام ویتامین‎های گروه B نقش مهمی در سلامت موها ایفا می‎کنند، اما مهم‌ترین و معروف‎ترین آن بیوتین است و افرادی که کمبود بیوتین دارند بطور معمول دچار ریزش مو هستند. کمبود ویتامین‎های گروه B، بجز ویتامین B12، خیلی رایج نیست چراکه ویتامین‎های گروه B در بسیاری از منابع غذایی، چه منابع گیاهی و چه حیوانی، یافت می‎شود. ویتامین B12 بویژه در پروتئین‎های حیوانی یافت می‎شود؛ در نتیجه آن دسته از افرادی که رژیم گیاه‎خواری را دنبال می‎کنند بیشتر مستعد کمبود ویتامین B12 هستند. ویتامین‎های گروه B در متابولیسم انرژی، عملکرد عصبی، بازگردش سلولی نقش مهمی دارند و در حمل اکسیژن به سلول‎ها از جمله سلول‎های کف سر نقش دارند. سلامت پوست کف سر بر سلامت فولیکول‎های مو و در نتیجه رشد مو بی نهایت مهم و تاثیرگذار می‎باشد؛ چنانچه پوست کف سر در وضعیت سالمی نباشد می‎تواند منجر به ریزش مو شود.

 

بیشتر بخوانید:

روش هایی ارزان برای داشتن موهای ابریشمی و زیبا

انواع لوسیون مو و کاربردهای آن

موخوره مو را چگونه درمان کنیم؟

 

 

 

روی

روی نقش مهمی در رشد و ترمیم مو ایفا می‎کند. همچنین روی به عملکرد بهتر غدد چربی اطراف فولیکول‎های مو کمک می‎کند. ریزش مو یکی از علائم شایع کمبود روی است. مطالعات نشان داده‎اند که مکمل روی، ریزش موی ناشی از کمبود روی را کاهش می‎دهد. تغذیه تنها راه حفظ سلامت موها نیست؛ استرس، هورمون‎ها و شرایط جسمانی خاصی ممکن است بر ریزش مو، رشد مو و سلامت موها مؤثر باشند. ریزمغذی و درشت مغذی‎های دیگری از جمله اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین‎های A، D، C و E در رژیم غذایی برای سلامت موها بااهمیت هستند.

 

 5 علت دیگر برای ریزش موها

اختلالاتی مانند مشکلات تیروئیدی، بیماری‎های خودایمنی، آلرژی‎ها غذایی و ...

ژنتیک یا اپی‎ژنتیک

وقایع پر استرس زندگی یا استرس مزمن

محصولات مرتبط با مو، استایل مو و مراقبت‎های کلی آن

 

داروهای خاص

علاوه بر تقویت بدن از طریق تغذیه مناسب و کافی؛ سبک زندگی، شرایط خاص مرتبط با سلامتی و حتی سطح استرس می‎توانند بر موها تاثیرگذار باشند. عوامل زیادی وجود دارد که در سلامت مو، جلوگیری از ریزش مو و کمک به رشد موی جدید نقش ایفا می‎کنند. با نگاهی آگاهانه و دقیق‎تر به سبک زندگی و کیفیت کلی تغذیه و رژیم غذایی خود می‎توانید علت بروز ریزش موی خود را کشف کنید.

 

برچسب ها: تغذیه، ریزش مو، درمان ریزش مو، ریزش مو در خانم ها تعداد بازديد: 462 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز