Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 08:56

21
آبان
چگونه ضخامت موهای خود را افزایش دهیم؟

چگونه ضخامت موهای خود را افزایش دهیم؟

برای تقویت موهای نازک باید نکاتی مانند استفاده از محصولات مراقبت از موی ارگانیک، مصرف ویتامین و غذاهای مغذی، همچنین روش درست مراقبت از مو را رعایت کرده و با ماسک موهای خانگی موهای خود را تقویت کنید.

 
 مو‌های ضخیم جذاب‌تر و خوش‌حالت‌تر به نظر می‌رسند. به همین جهت خیلی از افراد سعی می‌کنند حجم مو‌های خود را با استفاده از محصولات تجاری مانند  شامپوی حجم دهنده مو افزایش دهند. اما این بهترین راه نیست. برای تقویت مو‌های نازک روش‌های زیادی وجود دارد که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم.

نکته اول: مراقبت از مو‌های نازک

۱- تا جایی که امکان دارد از شامپو، نرم کننده و محصولات حالت دهنده مو که حاوی مواد شیمیایی هستند، استفاده نکنید. بیشتر محصولات مرتبط با مو حاوی مواد شیمیایی هستند که به تمیز شدن مو‌های شما کمک می‌کنند، اما ممکن است آسیب‌زا نیز باشند. این مواد شیمیایی ممکن است برای خیلی از افراد تاثیر نامطلوبی نداشته باشد، با این حال اگر نگران ریزش یا نازکی موهایتان هستید، بهتر است از مصرف آن‌ها خودداری کنید.
  • سولفات لاریل سدیم و سولفات لورث مواد تمیز کننده‌ای هستند که در اکثر شامپو‌ها یافت می‌شوند. این مواد روغن‌های طبیعی مو را از بین برده و همین باعث می‌شود موها، مخصوصا مو‌های رنگ شده بیشتر در معرض آسیب قرار بگیرند. البته هنوز تحقیقات کافی برای اثبات این که شامپو‌های عاری از سولفات ملایم‌تر یا ایمن‌تر هستند، وجود ندارد.
  • اگرچه نتیجه استفاده از هر محصولی چه شیمیایی چه غیر شیمیایی با توجه به نوع و کیفیت موی هر کس ممکن است متفاوت باشد، به عنوان یک قاعده کلی، محصولات ارگانیک یا محصولاتی که حاوی روغن‌های طبیعی هستند، کمترین آسیب را به موها می‌رسانند.  

 

اجتناب از محصولات شیمیایی


۲- مو‌های خود را هر روز نشویید. همان طور که اشاره شد، پوست سر روغن‌های طبیعی تولید می‌کند که مو را پوشانده و از آن محافظت می‌کند. اگر این روغن‌ها هر روز شسته شوند، مو‌ها با گذشت زمان ضعیف‌تر خواهند شد.
  • بدن همه افراد متفاوت است، اما به نظر می‌رسد برای بیشتر افراد شستن مو دو تا سه بار در هفته کافی باشد. اگر مو‌های خیلی چربی دارید، ممکن است لازم شود که سه یا چهار بار در هفته مو‌های خود را بشویید.
  • خیلی کم شستن هم می‌تواند مضر باشد. افرادی که مو‌های نازک دارند بیشتر مستعد ابتلا به پوسته پوسته شدن و  شوره سر هستند که با شستشوی منظم مو‌ها (البته نه هر روز) می‌توانند از آن جلوگیری کنند.
  • برای مراقبت از مو‌های خود می‌توانید در بین زمان‌های شستن مو با استفاده از "شامپوی خشک" چربی مو‌های خود را کنترل کنید. شامپوی خشک باعث می‌شود مو‌های شما تمیز و حتی ضخیم‌تر به نظر برسند. شامپو خشک نوعی شامپوی پودری یا اسپری است که با زدن آن لابه‌لای مو و اطراف ریشه‌ها و سپس شانه زدن مو، بدون نیاز به آب مو‌ها را تمیز می‌کند.

 

۳- برای ضخیم کردن و تقویت مو‌های نازک از روغن‌های اسانسی استفاده کنید. روغن‌های بابونه، اسطوخودوس، رزماری، آویشن، شمعدانی، چوب سدر،  روغن بادام، روغن نارگیل و بسیاری روغن‌های دیگر هستند که به ضخیم شدن فولیکول‌های مو کمک می‌کنند.
  • ۱۰ تا ۲۰ قطره از روغن انتخابی خود را روی پوست سر مالیده و با انگشتان خود ماساژ دهید. سپس انگشتان روغنی خود را از ریشه به نوک مو‌ها برسانید تا تمام سطح مو روغنی شود.  
  • همچنین می‌توانید هنگام شستن مو‌ها ۳ تا ۵ قطره از روغن اسانسی را به شامپو یا نرم کننده خود اضافه کنید.
  • پنج تا ۱۰ قطره روغن اسانسی را به حدود ۱۰۰ گرم روغن کرچک، روغن زیتون،  روغن جوجوبا یا روغن آفتابگردان اضافه کرده و آن را روی سر خود بمالید. وقتی مطمئن شدید همه تار‌های مو از روغن پوشیده شده است، مو‌های خود را در یک حوله بپیچید و ۳۰ دقیقه صبر کنید تا کاملا به مو‌های شما نفوذ کند. سپس مو‌های خود را با شامپو بشویید. به این ترتیب موهایتان نرم و لطیف خواهد شد.
  • همه روغن‌ها تاثیر یکسانی ندارند. تحقیقات در مورد روغن‌های ضخیم کننده مو نشان داده است که برخی از آن‌ها مانند روغن نارگیل، بهتر از سایرین نفوذ کرده و موثرتر هستند.

 

تقویت موهای نازک با روغن های اسانسی


۴- با مو‌های خود به ملایمت رفتار کنید تا کمتر بریزند. به جای برس از یک شانه دندانه درشت استفاده کنید و به جای اینکه موقع شانه زدن مو‌ها را بکشید به آرامی و با دقت گره‌های مو را از هم باز کنید.
  • به خصوص وقتی مو‌های شما خیس است ملایم باشید. مو‌ها را مالش ندهید، نکشید و فشار ندهید؛ زیرا این اقدامات باعث شکستن تار‌های مو می‌شود. خیلی ساده مو‌های خود را در یک حوله بپیچید و بگذارید حوله رطوبت آن را به خود جذب کند.
  • از مدل‌های دم اسبی و سایر مدل‌هایی که باعث کشیده شدن مو‌ها می‌شود مانند گیس بافت، خودداری کنید. این مدل‌ها می‌توانند باعث شکستگی مو‌ها شده یا از آن بدتر، موجب آلوپسی یا طاسی کششی شوند. (آلوپسی کششی به ریزش مو به دلیل کشیدن بیش از اندازه می‌گویند که البته قابل کنترل است.) 

 

۵- از ابزار‌های حرارتی حالت دهنده مو اجتناب کنید. خیلی کم از سشوار، اتوی مو یا فرکننده‌های فلزی و حرارتی استفاده کنید. استفاده بیش از حد از وسایل حرارتی مو باعث خشک شدن و شکنندگی مو‌ها شده و مخصوصا به مو‌های نازک آسیب می‌رساند.

۶- حتی الامکان سعی کنید بافت و رنگ طبیعی مو‌های خود را حفظ کنید. از رنگ کردن، هایلایت کردن یا دیگر روش‌هایی درمانی یا غیر درمانی شیمیایی مانند  کراتینه مو خودداری کنید. هر نوع ماده شیمیایی که به مو‌های شما زده می‌شود به آن آسیب رسانده و آن را خشک خواهد کرد. حتی تکنیک‌های طبیعی روشن کردن مو مانند استفاده از آب لیمو می‌تواند باعث ریزش مو‌های شما شوند.
 
۷- از روش‌های حجم دهندگی به مو استفاده کنید تا ظاهرتان بهتر به نظر برسد. محصولات زیادی برای افزایش حجم مو در بازار وجود دارد. از محصولاتی استفاده کنید که حاوی مواد طبیعی هستند.
  • مو‌های خود را با یک شامپو حجم دهنده بشویید تا موهایتان حجم و حالت بهتری بگیرد و پرتر به نظر برسد.
  • هر بار که شامپو می‌زنید، از یک نرم کننده حجم دهنده نیز استفاده کنید. از زدن نرم کننده بر روی ریشه مو‌ها خودداری کنید. زدن نرم کننده به نزدیک ریشه‌ها باعث می‌شود مو‌های نازک لخت‌تر شده و کم‌حجم‌تر به نظر برسند.
  • هنگام درست کردن موها از اسپر‌های حجم دهنده کمک بگیرید تا موهایتان زیباتر به نظر برسد.

۸- مو‌های خود را کوتاه کنید. قطع کردن قسمت‌های خشک انتهای مو، موجب تقویت مو‌های نازک شده و با رویش دوباره، موها  ضخیم‌تر خواهند شد.  مدل های کوتاه مانند کپ، مو‌ها را پرتر نشان می‌دهد.
 

نکته دوم: تقویت مو‌های نازک با تغییر در سبک زندگی

۱- غذا‌های سالم و حاوی ویتامین B و آهن فراوان بخورید. علت نازکی موی بسیاری از افراد کمبود مواد مغذی است.
  • ویتامین B نقش زیادی در سلامتی مو‌های شما دارد و دریافت مقدار کافی از این ویتامین برای ضخیم شدن مو و کاهش ریزش آن ضروری است. منابع خوب ویتامین B میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و برنج قهوه‌ای هستند.
  • رژیم‌های غذایی فاقد آهن منجر به رشد ضعیف مو می‌شود. منابع خوب آهن شامل گوشت گاو، گوشت بره، مرغ، ماهی، سبزیجات دارای برگ سبز و محصولات غنی شده از آهن است.
  • مکمل‌های ویتامین دوران بارداری مصرف کنید. مکمل‌های مخصوص دوران بارداری حاوی ترکیب مناسبی از ویتامین‌های ضروری برای داشتن مو‌های سالم و به تبع آن پوست و ناخن‌های سالم هستند.
 
۲- از مو‌های خود در برابر مواد شیمیایی و آلاینده‌ها محافظت کنید. اجتناب از قرار گرفتن در معرض سموم و آلودگی‌های محیطی دشوار است، اما چند روش وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید:
  • هنگام پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری در خیابان‌هایی که ترافیک سنگین دارند، مو‌های خود را کاملا با روسری یا کلاه بپوشانید. آلودگی هوای ناشی از اتومبیل می‌تواند مو‌های شما را صاف و کدر کند و باعث شود که سست و ناسالم به نظر برسد.
  • در استخر‌های کلردار از کلاه شنا استفاده کنید. کلر در مو‌ها باقی می‌ماند و باعث خشک شدن و آسیب دیدن آن می‌شود. مو‌های خود را در استخر با کلاه بپوشانید یا حتما قبل از خشک شدن، کلر آن را با یک شامپوی خوب بشویید.

۳- با نوک انگشتان خود مرتبا پوست سرتان را ماساژ دهید. با حرکات دایره‌ای کوچک سر خود را ماساژ دهید. ماساژ باعث افزایش گردش خون در پوست سر شده و به رشد مو‌های سالم کمک می‌کند.

۴- سطح استرس خود را کنترل کنید. شرایط استرس‌زا اغلب به ریزش مو منجر می‌شود. اگر منشأ استرسی دارید که می‌توانید آن را از زندگی خود حذف کنید، پس این کار را انجام دهید.
  • برخی از منابع استرس اجتناب ناپذیر اما موقتی هستند. اگر مو‌های شما به دلیل شرایط استرس‌زا در حال ریزش است، احتمالا با بهبود اوضاع موهایتان دوباره رشد می‌کنند.
  • ریزش یا نازک شدن مو‌ها به خودی خود می‌تواند منبع استرس باشد. با انجام روش‌های مراقبت از مو مانند استفاده از محصولات طبیعی، انتخاب زندگی سالم و دریافت ویتامین‌ها، ذهن خود را آرام کنید.

 

نکته سوم: روش‌های درمانی را امتحان کنید

۱- یک محصول رشد مو بدون نسخه را امتحان کنید. محصولاتی وجود دارد که برای تقویت مو‌های نازک و رشد موی خانم‌ها و آقایان تولید شده و در خیلی از موارد نیز مفید هستند.
  • برخی از این محصولات به شکل شامپو هستند، ولی کاربرد برخی دیگر کمی پیچیده‌تر است و مثلا باید محصول را روی سر خود بزنیذ و اجازه دهید مدتی بماند. قبل از انتخاب محصول مورد نظر خود کمی تحقیق کنید تا مورد مناسب خود را بیابید.
  • قبل از استفاده از آن روی کل پوست سر خود، محصول را روی یک قسمت کوچک از سرتان آزمایش کنید، زیرا ممکن است به آن آلرژی داشته باشید.

۲- اکستنشن یا کاشت مو انجام دهید. اگر نمی‌توانید مو‌های کم پشت و نازک خود را درمان کنید می‌توانید با کمک  اکستنشن مو یا انجام عمل  کاشت مو ظاهر مو‌های خود را بهبود ببخشید.
 

تقویت مو‌های نازک با راهکار‌های خانگی

برای ضخیم کردن و تقویت مو‌های نازک راهکار‌های طبیعی زیادی وجود دارد که البته تاثیر هر یک در افراد مختلف متفاوت است. روش‌های زیر را امتحان کنید تا بفهمید کدامیک برای شما نتیجه بخش‌تر خواهد بود.

۱- تخم مرغ

تخم مرغ ممکن است به ضخیم‌تر شدن مو کمک کند چراکه سرشار از پروتئین بوده و پروتئین برای داشتن مو‌های قوی و ضخیم ضروری است. 
روش استفاده:
  • ۱ یا ۲ تخم مرغ را با هم مخلوط کرده و هم بزنید.
  • تخم مرغ‌ها را روی پوست سر و مو‌های مرطوب بمالید.
  • بگذارید ۳۰ دقیقه روی پوست سر بماند.
  • مو‌ها را با آب گرم و شامپوی ملایم بشویید.

همچنین، می‌توانید تخم مرغ‌ها را با روغن و آب ترکیب کنید. برای استفاده از این روش:

  • ۱ زرده تخم مرغ را با ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون و ۲ قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید.
  • این مخلوط را روی پوست سر و مو‌های خشک بمالید.
  • بگذارید ۱۵ دقیقه بماند.
  • با آب گرم و یک شامپوی ملایم بشویید.

برای چند هفته، یک یا دو بار در هفته مو‌های نازک خود را با ماسک موی تخم مرغ تقویت کنید.

 

تقویت موهای نازک با تخم مرغ


۲- استفاده از روغن زیتون

روغن زیتون سرشار از اسید‌های امگا ۳ و سایر مواد مغذی است که برای سلامتی کلی از جمله سلامت مو ضروری است. اگر به طور مستقیم از روغن زیتون روی پوست سر و مو استفاده کنید، به تقویت مو‌های نازک کمک می‌کند. روغن زیتون همچنین باعث نرم شدن مو‌ها و تسکین پوست سر می‌شود.
روش استفاده:

  • روغن را به اندازه دمای بدن گرم کنید.
  • روغن گرم را روی پوست سر و مو ماساژ دهید.
  • بگذارید حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه روی مو‌ها بماند.
  • روغن زیتون را با شامپوی ملایم بشویید.

برخی از افراد عسل را به روغن زیتون اضافه می‌کنند و برخی دیگر پیشنهاد می‌کنند که یک شب تا صبح بگذارید روغن زیتون روی سرتان بماند.

 

۳- تغذیه مناسب

در بخش قبل نیز اشاره شد که یک رژیم غذایی مغذی که حاوی چربی‌های سالم، پروتئین و طیف وسیعی از ویتامین‌هاست می‌تواند به تقویت و ضخیم شدن مو‌ها کمک کند. در حقیقت، نازکی مو ممکن است نشانه این باشد که شخص به اندازه کافی مواد مغذی دریافت نمی‌کند. افرادی که مو‌های نازک دارند باید از غذا‌های سرشار از مواد مغذی استفاده کنند، از جمله:

  • ماهی قزل آلا که سرشار از پروتئین و اسید‌های چرب است.
  • تخم مرغ، حاوی پروتئین، امگا ۳ و آهن است.
  • گردو، بادام و سایر آجیل‌ها که منبع اسید‌های چرب هستند.
  • ماست که منبع پروتئین است.
  • لوبیا‌ها که حاوی پروتئین هستند.

هر یک از غذا‌های فوق را به ۱ یا ۲ وعده از رژیم غذایی روزانه خود اضافه کند یا حداقل ۳ یا ۴ وعده در هفته از این مواد غذایی مصرف نمایید.


۳- پوره پرتقال

ویتامین C، پکتین (نوعی فیبر) و اسید موجود در پرتقال می‌تواند به چند روش مختلف به مو‌ها کمک کرده و باعث درخشندگی و ضخیم شدن مو شود. بر خلاف برخی از درمان‌های دیگر، پوره پرتقال دارای رایحه‌ای دلپذیر است.

روش استفاده:

  • پرتقال را به صورت پوره درآورید.
  • آن را به مو و پوست سر مالیده و ماساژ دهید.
  • بگذارید ۱ ساعت بماند، سپس بشویید.
  • درمان با پرتقال، مو‌های شما را نرم و جوان می‌کند.


۴- ژل آلوئه‌ورا

بسیاری از افراد بر این باورند که گیاه آلوئه‌ورا برای پوست و مو مفید است. زدن ژل آلوئه‌ورا روی مو و پوست سر ممکن است به تقویت مو و ضخیم شدن آن به مرور زمان کمک کند.

روش استفاده:

  • مقداری ژل آلوئه‌ورا را روی سر مالیده و اجازه دهد ۳۰ دقیقه بماند، سپس بشویید.‌
  • می‌توانید آن را با روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کنید.
  • هفته‌ای یک یا دو بار این روش را امتحان کنید.


۵- روغن کرچک

 روغن کرچک حاوی ویتامین E و اسید‌های چرب است و می‌توانید از آن برای تقویت مو‌های نازک خود استفاده کنید.
روش استفاده:

  • مقداری روغن را روی پوست سر و مو‌ها بمالید.
  • قبل از شستشو اجازه دهید روغن حدود ۳۰ دقیقه روی سر بماند.

سخن آخر

استفاده از دارو‌های خانگی کم هزینه و کم خطر بوده و ارزش امتحان کردن را دارند؛ اما به یاد داشته باشید که نتایج درمان‌های طبیعی بسته به فرد متفاوت خواهد بود. در بسیاری از موارد، تاثیر دارو‌های طبیعی برای تقویت مو‌های نازک به طور علمی ثابت نشده است و در عین حال باید مراقب باشید که نسبت به این مواد آلرژی نداشته باشید. اگر ریزش موی غیر طبیعی دارید و موهایتان اخیرا به طور محسوس نازک و کم پشت شده است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

منبع : ستاره

برچسب ها: کراتینه کردن مو، تقویت ریشه مو، ماسک موی تخم مرغ، شامپو حجم دهنده مو، ضخیم شدن موهای نازک تعداد بازديد: 528 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز