Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 00:20

8
شهریور
مراقبت از پوست با تغذیه مناسب (2)

مراقبت از پوست با تغذیه مناسب (2)

در قسمت دوم مقاله مراقبت از پوست با تغذیه مناسب، با سایر مواد مغذی مورد نیاز پوست از قبیل ویتامین‌های گروه B، ویتامین K، فلاونوئیدها، اسیدهای چرب ضروری و ... آشنا می‌شوید.

ویتامین‌های گروه B و مراقبت از پوست

ویتامین‌های گروه B برای عملكرد سلول‌های بدن از جمله سلول‌های پوست ضروری است. دریافت كافی منابع غذایی این گروه از ویتامین‌ها در حفظ سلامت پوست نقش به سزایی ایفا می‌‌كند.

كمبود ویتامین‌های این گروه می‌‌تواند منجر به خشكی پوست و خارش آن شود.

ویتامین K و مراقبت از پوست

این ویتامین بیشتر برای تاثیراتش در انعقاد خون شناخته شده است.

شاید به نظر برسد كه ویتامین مذكور نقش عمده‌ای در تامین سلامت پوست ندارد، اما تحقیقات نشانگر اثربخشی ویتامین K (مخصوصا اگر همرا با ویتامین‌های A، E وC  باشد) موضعی در كاهش كبودی و تیرگی و خطوط اطراف چشم است.

فلاونوئیدها و مراقبت از پوست

بعضی از فلاونوئیدها می‌‌توانند پوست را در برابر اشعه ماوراء بنفش B محافظت كنند و بنابراین به عنوان ضد آفتاب عمل می‌‌كنند. از طرفی فلاونوئیدها می‌‌توانند پاسخهای التهابی ناشی از اشعه ماوراء بنفش را نیز خنثی كنند.

چای سبز و شكلات تلخ می‌‌تواند در بهبود سلامت پوست نقش داشته باشد.

تحقیقات بیانگر این است كه فلاونوئیدهای موجود در چای سبز جزء آنتی اكسیدان‌های قوی محسوب می‌‌شوند كه می‌‌توانند به محافظت پوست در برابر سرطان و التهاب كمك كنند.

فلاونوئید‌ها هم‌چنین می‌‌توانند به پوست نرمی و لطافت ببخشند. اگر چه تحقیقات انجام شده در مورد تاثیرات تركیبات مذكور نتایج امیدوار كننده‌ای داشته است، اما هنوز تحقیقات بیشتر برای تعیین دز موثر آنها در جریان است. 

اسیدهای چرب ضروری و مراقبت از پوست

اسیدهای چرب ضروری امگا 6 و امگا 3 برای عملكرد نرمال پوست و ظاهر سالم آن ضروری هستند. اسیدهای چرب امگا 6 برای عملكرد محافظتی پوست و یكپارچگی ساختار آن ضروری است.

تامین اسیدهای چرب مذكور در بهبود علایم مرتبط با حساسیت پوست و بیماریهای التهابی پوست موثر است. مكمل یاری با اسیدهای چرب امگا 3 اثرات محافظتی در برابر تخریب ناشی از نور آفتاب و پیری ناشی از آن دارد.

اسیدهای چرب مذكور به پوست جلوه‌ای جوان می‌‌بخشد، و به حفظ پروتئین‌های كلاژن و الاستین كه در استحكام و انعطاف پذیری پوست نقش دارند، كمك می‌‌كند.

به علاوه، با كاهش تركیبات التهابی كه می‌‌تواند باعث تسریع رشد تومور شود از سرطان پوست جلوگیری می‌‌كند. اسیدهای چرب مذكور هم چنین اثرات سموم و آلاینده‌ها را بر پوست كاهش می‌‌دهند.

تحقیقات انجام شده برای یافتن بهترین غذاها  برای پوست سالم محدود است. اما توافق كلی بر مصرف غذاهای غنی از آنتی‌اكسیدان‌ها كه اثرات محافظتی برای پوست دارند، استوار است.

توصیه می‌‌شود كه مصرف غذاهای ذیل را در برنامه غذایی روزانه مورد توجه قرار دهید

- هویج، زردآلو، انبه و میوه‌ها و سبزی‌های زرد و نارنجی دیگر

- اسفناج و سبزی‌های برگ سبز تیره دیگر

- انواع توت‌ها

- حبوبات از جمله لوبیا و عدس

- ماهی سالمون و ماهی‌های چرب دیگر

- آجیل

نکات مهم

به نظر می‌‌رسد كه مصرف غذاهای فرآیند شده، كربوهیدرات‌های تصفیه شده و چربیهای ناسالم در تسریع روند پیری پوست نقش داشته باشد.

بهتر است به خاطر بسپاریم كه بیشتر غذاهای مفید برای پوست باعث بهبود سلامت عمومی بدن می‌‌شوند.

بهتر است به جای تمركز بر چندین غذای ویژه برای داشتن پوست سالم به پیروی از رژیم غذایی سالم بیشتر توجه كنیم.

قانون كلی در این زمینه استفاده كافی از میوه‌ها و سبزی‌ها، محصولات لبنی كم چرب یا فاقد چربی و افزودن آجیل، دانه‌های روغنی و حبوبات به غذای مورد علاقه‌تان است.

غلات سبوسدار را جایگزین نان و ماكارونی ساده كنید. مصرف شیرینی‌ها را محدود كنید و تنوع در مصرف جایگزین‌های گروه‌های غذایی مختلف را فراموش نكنید.

بهتر است افراد برای دستیابی به نتایج مطلوب، مواد مذكور را به اندازه میزان توصیه شده روزانه مصرف كنند و از مصرف مكمل‌های غذایی حاوی مقادیر بیش از نیاز روزانه ویتامین‌ها و املاح معدنی پرهیز كنند.

آب و مراقبت از پوست

اگرچه نوشیدن آب كافی برای سلامت عمومی بدن ضروری است، اما مشخص نیست كه نوشیدن آب اضافی می‌‌تواند باعث آبرسانی پوست در افراد سالم شود.

به نظر می‌‌رسد اگر خارجی‌ترین لایه پوست آب كافی نداشته باشد، پوست خاصیت كشسانی‌اش را از دست می‌‌دهد و خشن و زبر می‌‌شود.

علیرغم وجود ارتباط فوق، تحقیقات لازم برای اثبات اثر نوشیدن آب بر آبرسانی پوست انجام نشده است. اما رعایت نكات ذیل می‌‌تواند در آبرسانی پوست موثر باشد:

- اجتناب از قرارگیری در معرض هوای خشك

- اجنتاب از تماس طولانی مدت با آب گرم و كلردار

- استفاده از پاك كننده‌های ملایم پوست به جای صابون

- اجتناب از مصرف محصولات مراقبت از پوست حاوی الكل

- استفاده از مرطوب كننده های پوست بلافاصله بعد از حمام و تجدید مصرف آنها در طی روز

- استفاده از مرطوب كننده‌های هوا

- استفاده از دستكش در صورت قرارگیری در معرض هوای سرد

 

برچسب ها: تغذیه و زیبایی، اسیدهای چرب ضروری، سلامت پوست، ویتامین ها و پوست، تغذیه و مراقبت از پوست، پوست و تغذیه، پوست و مواد معدنی، فلاونوئیدها و پوست تعداد بازديد: 756 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز