Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 23:52

8
اردیبهشت
برای پوستی جوان، سراغ آشپزخانه بروید

برای پوستی جوان، سراغ آشپزخانه بروید

یك فنجان توت‌فرنگی حاوی ویتامین C فراوانی است كه تمام نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تأمین می‌کند.

به همان اندازه كه كرم‌های موجود در اتاق خواب و حمام شما باعث نرمی و لطافت پوست‌تان می‌شوند، مواد غذایی موجود در آشپزخانه‌تان نیز همین تأثیر را دارند.

تغذیه خوب، بهترین راه برای داشتن پوستی سالم است. تركیبات طبیعی موجود در غذاها باعث جوانسازی تدریجی پوست می‌شوند و از آن در برابر آسیب‌های ناشی از نورخورشید محافظت می‌كنند.

كاهو: 6 برگ كاهو حاوی ویتامین A فراوانی است كه نیاز بدن را برآورده می‌‌سازد. پتاسیم موجود در آن نیز باعث جوانسازی پوست و افزایش گردش خون در بدن و رسیدن اكسیژن بیشتر به پوست و سایر بافت‌ها می‌شود. همین مقدار كاهو (6 برگ) ویتامین k زیادی نیز دارد و 45 درصد از نیاز روزانه به ویتامین k را تأمین می‌كند. همچنین باعث فعال شودن پروتئینی می‌شود كه سلامت عروق محافظت می‌كنند.

گوجه‌فرنگی: خوردن گوجه‌فرنگی قرمز باعث می‌شود پوست كمتر دچار التهاب و قرمزی شود. اگر به مدت 3 ماه پیاپی هر روز 5 قاشق غذاخوری گوجه رنده شده بخورید، 25 درصد كمتر از دیگران دچار آفتاب سوختگی می‌شوید؛ زیرا لیكوپن فراوان موجود در گوجه‌فرنگی با آفتاب سوختگی مقابله می‌كند.

با خوردن گوجه‌فرنگی، میزان كلاژن پوست نیز افزایش می‌یابد و از پیری و افزایش چین و چروك‌ها جلوگیری می‌كند. آنتی‌اكسیدان‌های فراوان در گوجه‌فرنگی باعث كاهش خطوط و چین و چروك‌ها و مقابله با پیری پوست می‌شوند. لیكوپن فراوان گوجه‌فرنگی خطر بیماری‌های قلبی را نیز كاهش می‌دهد. خانم‌هایی كه گوجه‌فرنگی زیادی می‌خورند، 34 درصد كمتر از سایر خانم‌‌ها به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند.

توت‌فرنگی: یك فنجان توت‌فرنگی حاوی ویتامین C فراوانی است كه تمام نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تأمین می‌کند. این میوه باعث افزایش تولید فیبرهای كلاژن و در نتیجه نرمی و لطافت پوست می‌شود. ویتامین C بیشتر برابر است با خطوط و چین و چروك‌های كمتر روی پوست. خانم‌هایی كه كمتر توت‌فرنگی می‌خورند، پوست خشك‌تری دارند و پوست‌های خشك‌تر سریع‌تر چین و چروك‌ها را نشان می‌دهند

. اسید الاجیك، نوعی آنتی‌اكسیدان است كه به وفور در توت‌فرنگی وجود دارد و از فیبرهای ارتجاعی محافظت می‌كند و به همین دلیل مانع از پیری زودرس پوست می‌شود. خاصیت پزشكی توت‌فرنگی این است كه احتمال بروز سرطان را كاهش می‌دهد و از رشد سلول‌های سرطانی بدخیم نیز جلوگیری می‌كند. 

سیب: كوارستین نام آنتی‌اكسیدانی است كه در پوست سیب وجود دارد و از سوختگی پوست در اثر تماسب با اشعه ماورای بنفش جلوگیری می‌كند و در نتیجه از بروز سرطان پوست نیز تا حدودی پیشگیری می‌شود؛ زیرا تماس مستقیم با اشعه ماورای بنفش خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

خوردن دو عدد سیب و یا بیشتر در طول هفته، خطر مرگ در اثر بیماری‌ها تا 15 درصد كاهش می‌دهد. این نتیجه با بررسی سی‌و چهار زن میانسال مسن‌تر به دست آمده است. سیب را بعد از شستشوی كامل با پوست بخورید تا از خواص آنتی‌اكسیدانی آن بهره‌مند شوید.

سویا: زنانی كه دهه 30 از زندگی خود را سپری كرده‌اند و در آستانه دهه 40 هستند، بهتر است سویا را در برنامه غذایی خود بگنجانند؛ چرا كه باعث نرمی پوست و كاهش چین و چروك‌های آن، همچنین كاهش خطر تورم زهدان و سرطان تخمدان و دیابت می‌شود و از بروز سرطان سینه نیز جلوگیری می‌كند.

تخم‌مرغلوتین و زیاكسانتین، دو نوع آنتی‌اكسیدانی هستند كه در تخم‌مرغ وجود دارند و می‌توانند از پوست در برابر اشعه‌های زیانبار UV محافظت كنند، مانع از پیدایش نقاط ریز قهوه‌ای روی پوست شوند و احتمال بروز سرطان را نیز در خانم‌ها كاهش دهند. با مصرف تخم‌مرغ، پوست نرم‌تر می‌شود و رطوبت بیشتری را در خود حفظ می‌كند.

خوردن روزانه یك عدد تخم‌مرغ، باعث افزایش میزان لوتین و زیاكسانتین در خون می‌شود و از شبكیه چشم در برابر نورهای آسیب رسان محافظت می‌كند.

بادام: مصرف روزانه بادام باعث افزایش میزان ویتامین E در بدن می‌شود و ویتامین E یكی از مهم‌ترین آنتی‌اكسیدان‌ها برای سلامت پوست است. افرادی كه پوست‌شان مستعد خشكی است، با مصرف بادام به حفظ رطوبت آن كمك می‌كنند. بادام كالری بالایی دارد و خانم‌هایی كه دست‌‌كم هفته‌ای دو بار بادام می‌خورند، كمتر دچار افزایش وزن می‌شوند. این مسأله طی تحقیقاتی كه دانشمندان روی پنجاه هزار زن به عمل آورده‌اند، اثبات شده است.

گردو: گردو سرشار از اسید آلفا- لینولنیك (نوعی چربی امگا3) است كه باعث چرب شدن لایه پوست و حفظ رطوبت و انعطاف‌پذیری آن می‌شود. خوردن گردو در وعده غذایی شام نیز خواب راحت و آرام شبانه كمك می‌كند؛ زیرا گردو به داشتن حاوی ملاتونین است و می‌تواند هورمون‌های خواب را تنظیم كند.

كاكائو: براساس پژوهش‌های اخیر، نوشیدن نصف فنجان كاكائویی كه از شكلات سیاه و تلخ تهیه شده است، به مدت دو ساعت جریان خون را در بدن بهبود بخشیده و درخشش پوست را بیشترند. خانم‌هایی كه این كار را به مدت 12 روز پیاپی انجام می‌دهند، پوستی مرطوب‌تر، نرم‌تر و بهتر خواهند داشت.

نوشیدن این نوع كاكائو عملكرد مغز را بهبود می‌بخشد و این مسأله با انجام اسكن‌های MRI در افراد مختلف ثابت شده است. افزایش عملكرد مغز خطر آلزایمر و بیماری فراموشی را كاهش می‌دهد.

حبوبات: انواع حبوبات (جو، گندم و ...) سرشار از آنتی‌اكسیدان هستند. مصرف آنتی‌اكسیدان فراوان كلید اصلی رسیدن به جوانی است؛ چرا كه با افزایش سن و سال میزان آنتی‌اكسیدان‌های طبیعی بدن كاهش می‌یابد. بنابراین اضافه كردن آنها به برنامه غذایی اهمیت بسیاری دارد. افرادی كه به مدت دوازده هفته، هر روز پنج وعده حبوبات مصرف می‌كنند، دو برابر كمتر از دیگران دچار چربی‌های ناحیه شكم و كمر می‌شوند. فیبر بالای موجود در حبوبات تأثیر چشمگیری در كاهش چربی‌های شكم دارد.

 

برچسب ها: گیاهان دارویی، پوست و مو، شادابی پوست، زیبایی پوست، نگهداری و مراقبت پوستی، طراوت پوست، مراقبت پوست تعداد بازديد: 1053 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز