Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 12:53

29
تیر
محافظت از موهای رنگ شده

محافظت از موهای رنگ شده

رنگ کردن مو از گذشته‌های دور متداول بوده است. یونانیان باستان از صابون‌های...

محافظت از موهای رنگ شده

 

 

رنگ کردن مو از گذشته‌های دور متداول بوده است. یونانیان باستان از صابون‌های زبر و بی‌رنگ‌ کننده و حنا برای تغییر رنگ موهای خود استفاده می‌کردند. در دنیای مدرن نیز بازار رنگ ‌مو همچنان داغ است. وقتی برای خرید رنگ مو به داروخانه، فروشگاه و یا آرایشگاه می‌‌روید، احتمالا می‌‌گویید یک رنگ مو به من بدهید، ولی نمی‌‌دانید انواع مختلفی از رنگ مو وجود دارد که شما می‌‌توانید آن ها را هم انتخاب کنید. قبل از اینكه تصمیم قطعی به رنگ كردن موهای خود بگیرید، لازم است ابتدا انواع رنگ مو را بشناسید .این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید در انتخاب رنگ مو دقت کرده و بهتر از موهای رنگ شده‌تان مراقبت کنید.

 

 

 انواع رنگ‌ موها

رنگ موها انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

 رنگ های گیاهی: مثل حنا

 رنگ های فلزی: اکثر رنگ موهایی که در آقایان استفاده می‌شود، از این نوع است. با استفاده از این نوع رنگ، تغییر رنگ مو به‌تدریج رخ می‌دهد، بنابراین چند مرتبه باید تکرار شوند.

 

 رنگ های صناعی که خود به سه دسته تقسیم می‌شوند:

 رنگ موهای موقتی: رنگ موهای موقت روی ساقه موها را می‌پوشانند. ذرات رنگ بزرگ هستند و نمی‌توانند به ساقه نفوذ کنند . با 1-2 بار شامپو زدن به موها، پاك‌شده و اثرشان را از دست می‌دهند.

 رنگ موهای نیمه پایدار: ذرات این نوع رنگ اندازه متوسط دارند. بعد از 6-10بار شامپو زدن اثر خود را از دست می‌دهند.

 رنگ موهای پایدار به اکسیدان احتیاج دارند. همین امر باعث می‌شود نسبت به سایر رنگ‌ها آسیب بیشتری به مو برسانند. این رنگ ها حاوی پارافنیلن دیامین می باشند که در 10% استفاده کنندگان باعث آلرژی می شود. ذرات این نوع رنگ بعد از واکنش با اکسیدان اندازه کوچکی پیدا می‌کنند و راحت به ساقه مو نفوذ می‌کنند و بعد از نفوذ به ساقه مو تبدیل به مولکول‌های بزرگی می‌شوند که نمی‌توانند به راحتی از ساقه خارج شوند.این نوع رنگ مو تا چند ماه باقی می‌ماند. به علت آسیب‌زا بودن برای مو حداقل فاصله بین رنگ زدن‌ها باید 3 هفته باشد.

 

استفاده از رنگ موهای دائمی

این روزها رنگ موهای دائمی به طور گسترده در سرتاسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر قصد دارید موهای خود را به صورت دائم به یك رنگ در بیاورید، مسلماً به سراغ این رنگ‌ها خواهید رفت. توصیه ما به شما این است كه در صورت استفاده از رنگ‌های دائمی ابتدا آن رنگ را با رنگ‌های موقتی امتحان كنید. اگر مطمئن شدید كه این رنگ با صورت و چهره شما تناسب دارد، از رنگ موی دائمی استفاده كنید. برخی از خانم‌‌ها وقتی هوس استفاده از یك رنگ خاص به سرشان می‌زند، اقدام به رنگ كردن موها می‌كنند و بعد از اتمام كار، از نتیجه آن راضی نیستند و پشیمان می‌شوند و دوباره موهای خود را با رنگ دیگری تغییر می‌دهند. این كار به كراتین موها آسیب می‌رساند. بعد از رنگ كردن موها باید از شامپوهایی استفاده كنید كه اسید متعادل دارند تا به پوست سر آسیبی نرسد و موها دچار خشكی زیاد نشوند.

 

نكات قابل توجه قبل از رنگ كردن مو

چند نكته را قبل از رنگ كردن موهای خود به صورت دائمی به خاطر بسپارید

 از رنگ موهایی كه خیلی زیاد خاكستری هستند و با رنگ پوست شما تناسبی ندارند، استفاده نكنید. رنگ موهای طلایی نیز با هر چهره‌ای متناسب نیستند و باید در مورد استفاده از آنها نیز دقت كنید.  همیشه قبل از رنگ كردن موها از نرم‌كننده موی سر كه مناسب موهای‌تان است، استفاده كنید. به درخشندگی موها بعد از رنگ كردن آنها كمك می‌كند.  سعی كنید خیلی خلاق نباشید. هر چه رنگ‌های متنوع‌تر را تركیب كنید و به موهای‌تان بزنید، بیشتر به موهای‌تان آسیب خواهید رساند.  از رسیدن رنگ مو به ریشه‌های مو خودداری كنید؛ چرا كه به موها آسیب می‌رساند.   رنگ‌هایی را انتخاب كنید كه با رنگ اصلی موهای خودتان تناسب داشته باشند.  قبل از رنگ كردن با كرم سطح پوست گردن، اطراف گوش‌ها و پیشانی را بپوشانید تا دچار برخی حساسیت‌های پوستی نشوید.  مهم‌ترین مزیت استفاده از رنگ‌های دائمی این است كه اثر آنها برای مدت زمان طولانی روی موها حفظ می‌شود و برای پوشاندن موهای سفید سر مناسبند، اما به هر حال قبل از استفاده باید معایب استفاده از رنگ‌های دائمی را نیز بدانید. مثلاً باید مرتباً ریشه موها را رنگ كرد؛ زیرا موها دائماً در حال رشد هستند و استفاده مكرر از این رنگ‌ها به دلیل مواد شیمیایی تند و تیز موجود در آنها با گذشت زمان به موها آسیب می‌رساند. در صورت تمایل به استفاده، حتماً به نكاتی كه اشاره شد توجه كنید تا سلامت موهای‌تان از بین نرود. معمولاً استفاده از نرم‌كننده در تمام موارد مربوط به رنگ كردن توصیه می‌شود.

 

تأثیرات استفاده از رنگ موهای دائمی

گاهی اوقات برخی حساسیت‌ها به رنگ موهای دائمی آسیب‌هایی همچون خارش شدید پوست سر را به همراه دارند. با انتخاب محصولات مناسب از خشكی موها و ریزش آنها جلوگیری كنید. مو، از كراتین تشكیل شده است. رنگ طبیعی موها تحت تأثیر رنگدانه‌های بنام ملانین است. دو نوع ملانین وجود دارد: یوملانین و فئوملانین. یوملانین باعث رنگ قهوه‌ای و سیاه موها و فئو ملانین باعث رنگ قرمز موها می‌شود. نبود هر یك از این دو ملانین باعث سفیدی موها می‌شود. یك رنگ موی خوب باید به موها درخشندگی و زیبایی دهد؛ به طوری كه با دیدن آنها احساس لذت كنید. به خاطر داشته باشید كه اگر موهای‌تان آسیب دیده‌اند، با رنگ كردن آنها شرایط بسیار بدتر می‌شود.

 

مراقبت از موهای رنگ‌شده

 بهتر است همیشه از شامپوهای مخصوص موهای رنگ‌شده استفاده كنید.  از موهای‌تان در برابر نور مستقیم خورشید محافظت كنید؛ وگرنه رنگ موهای‌تان كم‌كم تغییر خواهد كرد وموهایتان خشک خواهد شد. استفاده از شامپوهای حاوی ضد آفتاب تا حدودی کمک کننده می‌باشند.  قبل از ورود به استخرهای كلردار، موهای خود را با اسپری آب خیس کنید و بعد از  استخر نیز موهای خود را بشویید زیرا كلر، موهای شما را كدر و مات می‌كند و حتی مشكلاتی مثل خارش شدید به وجود می‌آورد.   از تقویت‌كننده‌های مو استفاده كنید.  تا جایی که امکان دارد از سشوار کشیدن اجتناب کنید.  بعد از استحمام از شانه با دندانه های بزرگ بجای برس استفاده کنید، چون آسیب کمتری به موهای رنگ شده که شکننده‌تر هستند میرساند.  از ماساژ موها با حوله خودداری کنید ،چون باعث شکسته شدن و آسیب موها می‌شود.  از نرم کننده یا ماسک موی مناسب استفاده کنید تا رطوبت مو حفظ شود چون رنگ موهای دایمی به علت آسیب به ساقه مو باعث خشکی مو می شوند.

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 513 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز