Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 17:38

11
خرداد
رنگ و نوع پوست خود را بشناسيد

رنگ و نوع پوست خود را بشناسيد

احتمالا مادربزرگ شما نيازي نداشته كه تون و رنگ دقيق پوست خودش را بداند...

رنگ و نوع پوست خود را بشناسيد

 

 

احتمالا مادربزرگ شما نیازی نداشته كه تون و رنگ دقیق پوست خودش را بداند، زیرا انتخاب او محدود بودن و لوازم آرایشی متنوعی در دسترس نداشته است؛ ولی امروزه از آنجایی كه گزینه‌های زیادی وجود دارد. تشخیص نوع و رنگ پوست از ضروریات انتخاب لوازم آرایشی مناسب است. هر روز تنوع محصولات آرایشی، بهداشتی بیشتری می‌شود و شركتهای تولید كننده با تحقیق و مطالعات زیاد لوازمی را تولید می‌كنند كه هماهنگ با انواع رنگ پوست مصرف كنندگان باشد.

به این ترتیب می‌توان به راحتی نقاط ضعف چهره خود را پوشش داد و ویژگی‌های مثبت آن را برجسته كرد، ولی لازمه این كار اطلاع از رنگ پوست خود است. زمانی كه از رنگ پوست خود به خوبی آگاه هستید، به راحتی هنگام خرید می‌توانید از فروشنده در مورد محصولات مناسب با رنگ پوست‌تان اطلاعات بگیرید. همه ما می‌دانیم كه بعضی از رنگ‌ها با صورت و رنگ پوست ما بیشتر هماهنگی دارد و ما را زیباتر نشان می‌دهند و گروهی دیگر چهره ما را گرفته‌تر می‌كنند. شناخت رنگ پوست به انتخاب و افزایش زیبایی شما در لباس پوشیدن نیز كمك می‌كند. ملانین كلمه كلیدی رنگ پوست است. مقدار ملانین موجود در پوست، رنگ پوست را تعیین می‌كند. هر قدر ملانین پوست بیشتر باشد، رنگ آن تیره‌تر می‌شود. بنابراین رنگ پوست قفقازی‌ها از حداقل ملانین را دارد و روشن است و رنگ پوست آفریقایی‌ها به دلیل وجود مقدار زیاد ملانین تیره است.

 

انواع رنگ پوست

تا به امروز بسیاری از دانشمندان سعی كردند كه انواع رنگ پوست را طبقه‌بندی كنند، ولی آنچه كه مورد قبول اكثریت قرار گرفته، طبقه‌بندی دكتر توماس B از دانشكده پزشكی فیتزپاتریك هاروارد است كه به همین نام در سال 1975 گسترش یافت و براساس عواملی همچون ژنتیك، واكنش به قرار گرفتن در معرض آفتاب و . . . رنگ پوست را به شش نوع مختلف طبقه‌بندی كردند:

پوست  بسیار روشن: این نوع پوست در برابر نور خورشید به راحتی می‌سوزد، ولی برنزه نمی‌شود. اكثر سفیدپوستان در این گروه قرار می‌گیرند و بیشتر آنها كك‌ومكی هستند.

سفید: این نوع رنگ پوست به راحتی می‌سوزد و البته در برابر نور خورشید برنزه نیز می‌شود.

تیره متوسط: اگرچه ممكن است گاه در برابر نور آفتاب بسوزد، ولی به راحتی نیز برنزه می‌شود.

4- برخی از آسیایی‌ها، اسپانیایی‌ها، آمریكایی‌های بومی و اروپایی‌ها این نوع رنگ پوست را دارند و به ندرت می‌سوزد و به راحتی برنزه می‌شود.

پوست قهوه‌ای رنگ: بیشتر اسپانیــایی‌ها و یــا آفــریقایی و امریكایی‌‌‍‌‌‌‌ها این رنگ پوست را دارند كه به ندرت می‌سوزد و برنزه نیز می‌شود.

پوست سیاه: تیره‌ترین رنگ پوست است كه بیشتر آفریقایی‌‌ها این رنگ پوست را دارند و هرگز دچار آفتاب سوختگی و یا برنزه نمی‌شوند. این رنگ پوست به نسبت نوع اول حاوی دو برابر ملانین بیشتر است و پوست نوع اول بیشتر در معرض ابتلا به سرطان قرار می‌گیرد؛ به همین دلیل آنها (رنگ پوست نوع 1، 2، 3) بیشتر باید در برابر نور آفتاب محافظت شوند.

 

انواع پوست

پوست گسترده‌ترین ارگان بدن انسان است كه در برابر مواد خارجی از بدن محافظت می‌كند. این ارگان از سلول‌ها، اعصاب، غدد و رگ‌های خونی تشكیل شده است و لایه‌های مختلفی دارد. داشتن پوست سالم، فرد را زیباتر و جذاب‌تر می‌كند؛ به همین دلیل است كه مراقبت از پوست از ضروریات رسیدن به زیبایی است. متاسفانه هیچ فرمول عمومی برای مراقبت از پوست صورت وجود ندارد؛ زیرا انواع مختلف پوست نیاز‌های متفاوتی دارند نوع پوست افراد به عوامل بسیاری از جمله ژنتیك به رژیم غذایی، ورزش، بهداشت و یا حتی عوامل محیطی بستگی دارد. به‌طور كلی پوست از نظر رطوبت و چربی به پنج مختلف طبقه‌بندی می‌شود. طبیعی، چرب، خشك، تركیبی و حساس

پوست معمولی: بهترین نوع پوست ، پوست معمولی طبیعی است كه بافتی صاف، رنگی روشن و گلگون با منافذی ریز دارد. در این نوع میان چربی طبیعی پوست و رطوبت آن تعادل وجود دارد و پوست نرم و انعطاف‌پذیر است. نه چرب است و نه خشك و این نشان دهنده سلامت پوست است. این نوع پوست به نسبت سایر پوست‌ها به توجه كمتری نیاز دارد و استفاده از یك صابون ملایم و یك مرطوب كننده سبك كافی است.

پوست چرب: همانطور كه از نام آن پیداست، نسبتا چرب است. اگرچه چربی بسیار مهم است، ولی مقدار بیش از حد آن دردسر ساز می‌شود. این افراد  بیشتر مستعد ابتلا به آکنه و جوش های زیر پوستی سرسیاه و سر سفید هستند و  اغلب دارای منافذ باز هستند.

پوست خشك: كمبود رطوبت پوست منجر به سفت و شاخی شدن پوست می‌شود. این نوع پوست، ریز بافت ، شكننده و تكه‌تكه است. نسبت به دماهای سرد و گرم حساس‌‌تر است و اغلب دچار سوزش قرمزی و التهاب می‌شود. اغلب بسیار كشیده است. این افراد باید از پاك كننده‌های بسیار معمولی استفاده و پس از آن حتماً پوست خود را با روغن‌های طبیعی چرب كنند.

پوست تركیبی: این نوع پوست بسیار شایع است و اگر شما بین 45 - 25 سال هستید، احتمالاً در این رده قرار دارید. مناطق چرب پوست معمولا پیشانی، بینی و چانه هستند و گونه‌ها، اطراف چشم و دهان خشك هستند. در مورد این‌گونه پوست‌ها باید مناطق خشك پوست را چرب و با استفاده از مواد قابض، چربی بیش از حد قسمت‌های چرب را جذب كرد.

پوست‌های حساس: پوست‌های حساس نازك و ظریف هستند و منافذ ریزی دارند. مستعد شكسته شدن مویرگ‌ها و اغلب آلرژیك و در برخی موارد دچار خارش هستند. این نوع پوست می‌تواند خشك یا چرب باشد و به آسانی دچار كك و مك و لكه می‌شود. پوست‌های حساس سریع تحریك می‌شوند و واكنش‌های معمولی همچون خارش، سوزش را به همراه دارند. بهترین روش مراقبت از پوست‌های حساس خودداری از مصرف مواد شیمیایی خشن و ناشناخته است و بهتر است از محصولات مخصوص پوست‌های حساس استفاده شود.

 

تعیین نوع پوست، اولین گام در تشخیص استفاده از محصولات پوستی و آرایشی است. برای تمیز كردن چربی و خاكی كه در طول روز روی صورت جمع شده است، صورت خود را با پاك‌كننده تمیز كنید و پس از یك ساعت كه پوست به حالت طبیعی خود بازگشت، بافت پوست خود را به‌طور جداگانه (پیشانی، چانه، گونه‌ و بینی) فشار دهید و بافت‌ها را به روش زیر بررسی كنید:

 اگر بر روی تمامی نقاط پوست خود، چربی احساس كردید، پوست شما چرب است.

 اگر فقط برخی از مناطق پوست شما همچون پیشانی، بینی و چانه شما چربی بود، پوست شما تركیبی است.

 اگر در هیچ‌یك از مناطق پوست خود كشیدگی احساس نكردید و همچنان پوست شما خشك و ورقه‌ورقه باقی ماند، پوست شما خشك است.

 اگر پوست شما هیچ تغییر خاصی نكرد و هنوز انعطاف‌پذیر و طبیعی بود، پوست‌تان بهترین نوع پوست، یعنی معمولی است.

 بدون در نظر گرفتن نوع پوست، شستن صورت، دو بار در روز مهم است و با شناسایی نوع آن می‌توانید گام‌های بزرگی در جهت سلامت پوست خود بردارید. البته توجه داشته باشید كه پاك كردن بیش از حد صورت با صابون‌ها نیز مشكل ‌آفرین خواهد بود و به خشكی و قرمزی پوست منجر می‌شود؛ ولی شستن صورت تنها با آب خالی نیز به زدودن چربی‌ها و مواد زائد از روی پوست كمكی نمی‌كند. پزشكان توصیه می‌كنند كه بعد از استحمام و شستن پوست به منظور حفظ رطوبت آن و برای اینكه در سرما دچار خشكی و خارش نشود، حتماً پوست خود را مرطوب كنید. مصرف شیر، علاوه بر تامین سلامت، از بافت‌های بدن در برابر پیری زودرس و چین‌وچروك محافظت می‌كند. شیر به دلیل اینكه حاوی ویتامین A است، برای سالم نگه داشتن پوست و مو ضروری است. زنان باید در نظر داشته باشند كه برای حفظ سلامتی بدن شیر بدون چربی بنوشند تا علاوه بر حفظ جوانی‌شان، از تجمع چربی‌های ناسالم در بدن آنها پیشگیری شود.

 

 

برچسب ها: زندگی آنلاین تعداد بازديد: 538 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز