Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 12:00

9
دی
ریزش مو، هرگز!

ریزش مو، هرگز!

مطالعات دانشمندان در دنیا نشان می‌دهد كه برخورداری از موهای سالم و طبیعی به سلامت دستگاه ایمنی بدن نیز بستگی دارد. در این راستا توجه به دریافت مواد مغذی مثل روی، ویتامین E و... حائز اهمیت است.

منيره دادخواه

 

 

از جمله علل شایع ریزش مو به ویژه در خانم‌های جوان، كمبود برخی از ریزمغذی‌ها مانند آهن در بدن آنهاست. این مشكل اغلب به خاطر بروز سوءتغذیه (به دنبال رژیم‌های غذایی ناتوان‌كننده و نامتعادل كاهش وزن یا بی‌اشتهایی عصبی) و یا به دلیل كم‌خونی (معمولا به علت قاعدگی شدید و طولانی) و عدم جبران و تكمیل ذخایر از دست‌رفته ایجاد می‌گردد كه توجه به آن حائز اهمیت است.

از منابع غذایی غنی و خوب آهن می‌توان از گوشت قرمز بی‌چربی، جگر سیاه، انواع مغزها و حبوبات، كه بهتر است به همراه منابع ویتامین C مصرف شوند، نام برد.

به غیر از آهن مواد مغذی دیگری نیز در رشد و سلامت موی سر تأثیر دارند. زمانی كه رژیم غذایی روزانه ما به هر علتی دچار كمبود ویتامین‌های گروه B (به ویژه B6، بیوتین، پانتوتنیك اسید، نیاسین و فولیك اسید) و مواد معدنی (مثل منیزیم، سولفور، روی و آهن) می‌گردد، ریزش موی سر تحریك و تشدید خواهد شد.

مصرف كافی غذاهای غنی از ویتامین‌های گروه B مثل انواع حبوبات، غلات به همراه سبوس، لوبیای سویا، مخمرهای غذایی، مغزها، تخم مرغ و... در بسیاری از موارد از ایجاد این مشكل پیشگیری می‌نماید. بیوتین، یكی از ویتامین‌های گروه B بوده كه تاثیر بسیار مهمی در سلامت مو و پوست بدن دارد و حتی در بعضی از موارد مانع ریزش مو در آقایان می‌گردد.

دریافت كافی از این ویتامین به شكل غذایی (موجود در مخمر آبجو، برنج قهوه‌ای، نخود سبز، عدس، لوبیای سویا، دانه آفتابگردان و گردو) و یا مكمل‌های دارویی (با مقدار و روش دریافت مشخص) در پیشگیری و درمان این مشكل موثر می‌باشد.

دریافت كافی ویتامین C نیز، هم به جهت جذب بهتر آهن در بدن و هم به لحاظ بهبود جریان خون در پوست سر و فولیكول‌های مو ضروری است.

مطالعات دانشمندان در دنیا نشان می‌دهد كه برخورداری از موهای سالم و طبیعی به سلامت دستگاه ایمنی بدن نیز بستگی دارد. در این راستا توجه به دریافت مواد مغذی مثل روی، ویتامین E و... حائز اهمیت است.

برخی از اسیدهای آمینه مانند ال- سیستئین و ال- متیونین هم در سلامت و رشد مو بسیار موثر هستند و دریافت آنها از طریق غذا (انواع حبوبات مثل عدس) و مكمل‌های دارویی در صورت نیاز توصیه می‌گردد.

با این توصیف درمی‌یابیم كه در شرایط عادی و نبود مشكلات زمینه‌ای تنها با مصرف انواع مواد غذایی به صورت تازه و متنوع (مانند انواع حبوبات، دانه غلات مثل جو و چاودار، تخم مرغ، ماهی تازه، انواع مغزها به صورت خام، دانه‌هایی مثل آفتابگردان، كتان و كدو، میوه‌های تازه و سبزی‌های تازه سبز تیره) می‌توان از سلامت بخش‌های مختلف بدن، به ویژه موی سر مطمئن بود، با این حال در بعضی موارد بنا به تشخیص متخصصین و پزشكان، استفاده از مكمل‌های دارویی ویتامین‌ها و مواد معدنی و سایر مواد مغذی برای درمان ریزش مو ضروری می‌باشد.

 

برچسب ها: مواد مغذي براي مو، پيشگيري از ريزيش مو، علت ريزش مو، ويتامين هاي مفيد براي مو، ريزش مو چيست تعداد بازديد: 546 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز