Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 07:55

25
خرداد
نشانه های ریه‌های در محدوده خطر (2)

نشانه های ریه‌های در محدوده خطر (2)

آیا شب‌ها ترجیح می‌دهید كه در یك موقعیت نشسته روی صندلی بخوابید تا اینكه روی تخت خود دراز بكشید؟ وقتی كه به حالت صاف روی تخت دراز می‌كشید، عملكرد ریه‌ها سخت‌تر و در واقع نفس عمیق كشیدن دشوار می‌شود.

5- مشكلات خواب

آیا شب‌ها ترجیح می‌دهید كه در یك موقعیت نشسته روی صندلی بخوابید تا اینكه روی تخت خود دراز بكشید؟ آیا صبح‌ها احساس خستگی و سستی زیادی دارید؟

وقتی كه به حالت صاف روی تخت دراز می‌كشید، عملكرد ریه‌ها سخت‌تر و در واقع نفس عمیق كشیدن دشوار می‌شود.

در این حالت فرد به سختی به خواب می‌رود و خودش هم به ذهنش خطور نمی‌كند كه این بدخوابی‌ها به خاطر COPD است از طرفی سرفه‌های شبانه نیز وضعیت خواب را مختل كرده و باعث می‌شود كه فرد در طول شب چندین بار از خواب بیدار شود و به خواب عمیق نروند.

رابطه بین COPD و خواب نامناسب شبانه، رابطه‌ای پیچیده است زیرا اغلب آنهایی كه به COPD دچارند، دچار قطع تنفس در حین خواب و COPD نیز می‌شوند. 

6- حركت قفسه سینه

یكی از روش‌های چك كردن میزان رشد و پیشرفت COPD این است كه دست‌ها را از بالا بگیرید و بعد در این حالت تنفس بكشید تا میزان حركت قفسه سینه مشخص شود.

با التهاب شدید ریه‌ها، اندازه آنها بزرگ می‌شود و دیافراگم را به سمت پایین می‌كشد و به همین ترتیب به هنگام نفس كشیدن دیافراگم به خوبی منقبض نمی‌شود.

دیواره قفسه سینه نیز بزرگ و عضلات سینه، گردن و دنده ضعیف می‌شود. 

7- كبود شدن لب‌ها و ناخن‌ها

اگر اكسیژن كافی از طریق خون در سرتاسر بدن جریان نیابد، لب‌ها و ناخن‌ها كم‌كم به رنگ خاكستری و یا آبی در می‌آیند.

گاهی اوقات این تغییر رنگ در انتهای ناخن‌ها كاملا مشخص است و حتی به پوست نیز كشیده می‌شود؛ چرا كه خون حاوی اكسیژن كافی، قرمز روشن است ولی خونی كه اكسیژن كافی ندارد تیره و آبی است.

در افرادی كه پوست تیره دارند، این وضعیت بیشتر در لب‌ها دیده می‌شود.

چگونه به افرادی كه به COPD دچارند، كمك كنیم؟

در مراحل ابتدایی COPD اغلب علائم قابل تشخیص نیستند و فرد معمولاً متوجه عملكرد نامناسب ریه خود نمی‌شود.

میزان فعالیت جسمی كاهش می‌یابد پس لازم است كه با ورزش كردن میزان فعالیت خود را افزایش دهید. برای تقویت عضلات دستگاه تنفس كه به جلوگیری از پیشرفت COPD كمك می‌كند، باید ورزش كرد.

میزان خستگی‌ها بیشتر می‌شود. وقتی كه نفس كشیدن به صورت ساده اتفاق نمی‌افتد، تمام فعالیت‌های فیزیكی نیز مختل می‌شود و سستی و احساس خستگی كم‌كم افزایش می‌یابد. 

سایر عوارض بیماری

با رشد بیماری در افراد سیگاری، تعداد سرفه‌ها بیشتر می‌شود؛ به‌خصوص صبح‌ها به هنگام بیداری از خواب. با برخی روش‌ها می‌توان تعداد سرفه‌ها را كاهش داد.

مصرف مایعات باید بیشتر شود تا دستگاه تنفسی مرطوب بماند. همچنین در خانه و محل كار از دستگاه بخور (مرطوب كننده هوا) استفاده شود؛ خصوصاً در طول شب.

فرد مبتلا به COPDدر مرحله پیشرفته‌تر بیماری به تعداد دفعات بیشتری از خواب بیدار شده و مشكلات خواب او جدی‌تر می‌شود؛ به طوری‌كه اصلا وارد مرحله عمیق خواب نمی‌شود. در چنین مواقعی نیز می‌توان به این افراد توصیه كرد كه به جای تختخواب روی صندلی بخوابند.

در افراد مبتلا به COPD نیز بیشتر می‌شود، زیرا COPD یك بیماری پیشرونده است و فعالیت‌های روزمره مبتلایان خود را محدود می‌كند. بیماران معمولاً دچار غمگینی، تردید و افسردگی می‌شوند. 

افرد مبتلا به این بیماری چند نكته را باید به خاطر بسپارند

- ارتباط خود را با دوستان و خانواده‌شان كمتر نكنند حمایت عاطفی دیگران مفید است و تنهایی و انزوا باعث رشد سریع‌تر بیماری می‌شود.

- فعالیت‌های فیزیكی خود را كاهش ندهند و سعی كنند در ورزش‌های گروهی نیز بیشتر شركت كنند.

- اطلاعات خود را در زمینه، این بیماری افزایش دهند. با آنكه بیماری COPD یك بیماری پیشرونده است، اما میزان رشد و پیشروی آن در افراد مختلف، متفاوت می‌باشد.

 

 

برای خواندن بخش اول -نشانه های ریه‌های در محدوده خطر- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: مشکلات تنفسی، دستگاه تنفس، بیماری های ریه، بیماری COPD، نفس كشیدن دشوار، حركت قفسه سینه، کبود شدن لب، کبود شدن ناخن تعداد بازديد: 1654 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز