Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 06:17

7
مهر
خار پاشنه پا چه علائمی دارد؟

خار پاشنه پا چه علائمی دارد؟

معمولاً خار پاشنه علامتی ندارد، ولی اگر در قسمت تشکیل خار پاشنه التهاب ایجاد شود، موجب بروز درد متناوب یا مزمن (به‌ویژه در هنگام راه رفتن یا دویدن) می‌شود. به‌طور کلی علت ایجاد درد خود خار پاشنه نیست، بلکه آسیب بافت نرم مرتبط با آن است.

 تحریریه زندگی آنلاین : معمولاً خار پاشنه علامتی ندارد، ولی اگر در قسمت تشکیل خار پاشنه التهاب ایجاد شود، موجب بروز درد متناوب یا مزمن (به‌ویژه در هنگام راه رفتن یا دویدن) می‌شود. به‌طور کلی علت ایجاد درد خود خار پاشنه نیست، بلکه آسیب بافت نرم مرتبط با آن است. بسیاری از افراد در توصیف درد خار پاشنه و پلانتار فاشیاتیس می‌گویند این درد طوری است که انگار چاقو یا سوزن در ته پایشان فرو می‌رود. این درد هنگامی که صبح و پس از بیدار شدن روی پای خود می‌ایستند، ایجاد می‌شود و سپس به درد خفیفی تبدیل می‌شود. به‌گفته‌ی آن‌ها، وقتی پس از نشستن برای مدتی طولانی، روی پای خود می‌ایستند نیز این درد شدید دوباره برمی‌گردد. به‌طور کلی می‌توان علائم خار پاشنه را به‌صورت زیر بیان کرد:

 

بیشتربخوانید:

خار پاشنه پا چیست؟

 

۱. درد شدیدی مانند درد فرو کردن چاقویی در پاشنه‌ی پا، هنگام صبح و پس از ایستادن روی پای خود.

۲. دردی خفیف در پاشنه‌ی پا در باقی ساعات روز.

۳. التهاب و تورم در جلوی پاشنه‌ی پا.

۴. ایجاد حرارت در قسمت درگیر و آسیب‌دیده.

۵. برآمدگی استخوانی‌شکل کوچک و قابل‌مشاهده‌ای زیر پاشنه‌ی پا.

۶. حساسیت در کف پاشنه‌ی پا که موجب سخت شدن راه رفتن در حالت پابرهنه می‌شود.

اگر فردی این علائم را داشته باشد، پزشک برای تشخیص مشکل او از اشعه‌ی ایکس استفاده می‌کند. مشاهده‌ی برآمدگی با استفاده از اشعه‌ی ایکس، تنها راه اطمینان یافتن از وجود مشکل خار پاشنه در فرد است.

البته تمام علائم بالا در همه‌ی افرادی که دچار خار پاشنه هستند، مشاهده نمی‌شود. بعضی از افراد مبتلا به خار پاشنه هیچ علامتی ندارند. این افراد تنها زمانی متوجه خار پاشنه‌ی خود می‌شوند که پای آن‌ها به‌دلیل مشکل دیگری توسط اشعه‌ی ایکس بررسی شود.

 

بیشتربخوانید:

علت پدید آمدن خار پاشنه پا چیست؟

 

 

 

خار پاشنه پا را چگونه می‌توان تشخیص داد؟

بهترین راه برای تشخیص درست عارضه خار پاشنه پا، مراجعه به پزشک است. پزشک نیز از طریق راه‌های مختلفی بررسی سوابق پزشکی بیمار و معاینه فیزیکی قادر به تشخیص این عارضه است، اما در هر صورت متداول‌ترین راه تشخیص خار پاشنه پا، معاینه است. شیوه‌های تشخیص عارضه خار پاشنه پا را می‌توان به روش‌های متداول ذیل تقسیم کرد؛

بررسی سوابق بیمار: خار پاشنه یا کالکانئال که در عکس‌های گرفته شده به وسیله اشعه ایکس قابل مشاهده است. معمولاً بدون علامت و نشانه هستند. افرادی که دچار درد در پاشنه پا هستند علائمی را در هنگام انجام فعالیت‌هایی که باعث فشار وزن بدن بر روی پا‌ها می‌شود مانند ایستادن و راه رفتن و همچنین در هنگام استفاده از کفش‌های نامناسب یا کفش‌های با کفی ناکافی گزارش داده‌اند.

انجام معاینات فیزیکی: بسیاری از خار‌های پاشنه در معاینات مشخص نمی‌شود، اما وقتی که پزشک پاشنه پا را لمس می‌کند ممکن است افرادی که دارای خار پاشنه پا هستند احساس درد و ناراحتی کنند. در افرادی که خار پاشنه دارند ممکن است محل اتصال تاندون آشیل به استخوان پاشنه به لمس حساس باشد.

 انجام آزمایشات متناسب: بسیاری از خار‌های پاشنه پا معمولاً به صورت اتفاقی در عکس‌های گرفته شده با اشعه ایکس که به دلایل دیگری گرفته شده‌اند، دیده می‌شوند. اکثر افرادی که خار پاشنه پای آن‌ها در عکس‌های گرفته شده به وسیله اشعه ایکس دیده شده، هیچ علائمی نداشته‌اند. اگر علائم درد پاشنه پا باعث اختلال ماهیچه‌ای یا عصبی شود باید آزمایش‌های دیگری مثل ام آر آی، سی تی اسکن یا الکترومیوگرافی انجام شود.

 

بیشتربخوانید:

خار پاشنه پا را چگونه می‌توان درمان کرد؟

 

معاینه بیمار خار پاشنه جهت پیشگیری و درمان نیز شامل موارد ذیل می‌شود:

۱. ارزیابی قدرت عضلات پا

۲. ارزیابی دامنه حرکتی پا

۳. بررسی وضعیت قرارگیری پا (در هنگام ایستادن یا راه رفتن)

۴. ارزیابی نحوه‌ی راه رفتن بیمار

۵. ارزیابی توانایی و تحمل بیمار در حین انجام تست تحریک درد

برچسب ها: خارپاشنه، درمان خارپاشنه، خارپاشنه پا، خارپاشنه چیست؟ تعداد بازديد: 371 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز