Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 15:50

9
اسفند
پیامدهای افتادگی پلک بر بینایی

پیامدهای افتادگی پلک بر بینایی

افتادگی پلک یکی از مشکلات ناخوشایند افراد است که ممکن است در هرسنی بنا به دلایلی بروز کند. گاهی میزان افتادگی پلک و فشار آن تأثیر زیادی بر مردمک چشم گذاشته و درنهایت بینایی شخص را با اختلالاتی روبه‌رو می‌کند.

به قلم : دکتر ابوالفضل رحیمی ؛ جراح و متخصص چشم ؛ فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم و صورت از انگلستان

 

تحریریه زندگی آنلاین : افتادگی پلک یکی از مشکلات ناخوشایند افراد است که ممکن است در هرسنی بنا به دلایلی بروز کند. گاهی میزان افتادگی پلک و فشار آن تأثیر زیادی بر مردمک چشم گذاشته و درنهایت بینایی شخص را با اختلالاتی روبه‌رو می‌کند. در این مقاله از تأثیر افتادگی پلک بر بینایی و روش‌های پیشگیری از این موضوع، مطالبی گردآوری کرده‌ایم.

 

تأثیر افتادگی پلک بر سطح بینایی

همان‌طور که می‌دانید یکی از اعضای مهم و ویژه برای تمامی افراد، چشم‌هایشان می‌باشد که به هر جهت باید از آن‌ها مراقبت کنند. زمانی که در میدان بینایی فرد اختلال به وجود آید، اشخاص برای اقدامات درمانی، پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند که ممکن است این زمان بسیار دیر باشد. پلک ها حساس‌ترین و نازک‌ترین پوست را داشته و گاهی به‌مرورزمان دچار چین‌خوردگی‌های شدید می‌شوند که فشار سنگینی را برای مردمک چشم ایجاد می‌کند. اکثر مواقع دلیل این موضوع، افتادگی پلک شدید اشخاص می‌باشد. پلک چشم وظیفه محافظت از مردمک چشم در برابر ورود اشیای خارجی داشته و در هنگام خواب کمک می‌کند تا اشک در سطح چشم به‌طور یکنواخت پخش بماند و تمامی این ناحیه مرطوب باشد. افتادگی پلک دارای انواع مختلفی می‌باشد که گاهی شخص را با مشکلات بینایی مواجه نمی‌کند و افتادگی پلک با انواع پتوز، پتوز یک‌طرفه، بلفارو شناخته می‌شود، اختلالات پزشکی را ایجاد خواهد کرد. درصورتی‌که افتادگی پلک و اختلالات بینایی فقط برای یک‌چشم باشد، با عنوان بتوز یک‌طرفه و زمانی که بر دو چشم افتادگی ایجادشده باشد، پتوز دوطرفه نام دارد و درنهایت بینایی هر دو چشم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

بهترین روش های جایگزین بوتاکس برای جوانسازی پوست

 

 

حال بسیاری از اشخاص مراجعه‌کننده که از کاهش سطح بینایی خود در اثر افتادگی پلک، ناراحت هستند به‌طور مادرزادی به این مشکل دچار بودند و یا حتی ممکن است افراد دیگری از خانواده نیز دچار همین اختلال باشند. حتی در موارد بسیاری مشاهده می‌شود که مراجعه‌کنندگان برای درمان این مسئله، کودکان هستند و پتوز مادرزادی بر بینایی آن‌ها تأثیر گذاشته است.  ناگفته نماند که تمامی افتادگی‌های پلک بر بینایی تأثیر نمی‌گذارند و برخی از آن‌ها فقط در ظاهر افراد نمایان می‌شوند.

افتادگی پلک در نوزادان علاوه بر اینکه استرابیسم یا همان انحراف چشم را به همراه دارد، تأثیر مستقیمی بر میزان بینایی آن‌ها داشته و کاهش شدید بینایی را از همان ابتدا برایشان به وجود می‌آورد. نوعی پتوز با اصطلاح سندرم هونر، منجر به مردمک‌تنگی یک‌طرفه می‌شود. یعنی مردمک چشم دارای اختلال، علاوه بر تنگی ازنظر اندازه هم کوچک‌تر می‌باشد. در این بیماری عضله گشادکننده مردمک ازکارافتاده و فلج عضله متسع کننده مردمک ایجاد می‌شود که درنهایت بینایی بسیار کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید:

بوتاکس یا فیلر، کدام‌ یک بهتر است؟

قبل از تزریق بوتاکس بخوانید

 

 

 

 

علائم اثر مخرب افتادگی پلک بر بینایی

حتماً می‌دانید که علائم ظاهری و اولیه افتادگی پلک بیشتر در ظاهر نمایان خواهد بود و صورت وجود این عارضه، پلک حالت طبیعی نداشته و به سمت پایین افتاده است. خانم‌ها و آقایانی که به این مشکل دچار هستند، معمولاً با نگاه کردن در آینه از روبه‌رو متوجه این مشکل خود می‌شوند. علائم مخرب این مشکل بر بینایی چشم این‌گونه نمایش داده می‌شود که بالای مردمک چشم در پشت پلک رفته و پوشانده می‌شود که مقداری از میزان دید شخص کم می‌کند. در صورت پوشیده شدن عنبیه چشم، بینایی فرد کاهش پیداکرده و گاهی حتی مشکل افتادگی به‌قدری شدت پیدا می‌کند که دید وسیعی را از بین می‌برد. انسداد چشم توسط پلک سبب شده تا چشم شما بسیار ریز تر از حالت عادی دیده شود و ممکن است چین‌خوردگی‌های اضافی بر سطح پوست پلک سبب شود تا اشک چشم‌گاهی مواقع خشک شود. کاهش بینایی در اثر بروز این مشکلات درنهایت سردردهای میگرنی را برای خانم‌ها و آقایان به وجود می‌آورد که ممکن است برای رفع آن‌ها به تکنیک درمانی تزریق بوتاکس لازم شود.

بیشتربخوانید:

باید و نبایدهای جراحی زیبایی پلک

آنچه درباره جراحی زیبایی پلک باید بدانید

 

 

 

 

برگشت بینایی با درمان افتادگی پلک

برای اینکه بینایی خود را به حالت اولیه برگردانید و جلوی این مشکلات را در کوتاه‌ترین زمان بگیرید، باید فوراً به بهترین جراح و متخصص چشم مراجعه کنید. برای درمان پتوز از روش‌های متفاوتی نظیر بلفاروپلاستی و سایر روش‌های درمانی استفاده می‌کنند که انتخاب روش درمانی به شرایط شخص و سن فرد بستگی دارد.

 بیشتربخوانید:

جراحی پلاستیك و زیبایی پلك

 

 

 

برچسب ها: چشم، سردرد، میگرن، اختلالات بینایی، بینایی، بوتاکس، تزریق بوتاکس، افتادگی پلک، جراحی پلک، درمان افتادگی پلک، دکتر ابوالفضل رحیمی تعداد بازديد: 189 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز