Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 17:50

20
بهمن
تغذیه و حفظ سلامت چشم (2)

تغذیه و حفظ سلامت چشم (2)

تورین فراوان‌ترین اسید آ‌مینه در چشم است كه به انتقال سدیم وپتاسیم كمک می‌كند و در پیشگیری از آ‌ب مروارید نقش دارد.

 

۴– مس

مس همراه با ویتامین برای مقابله با استرس اكسیداتیو به كار می‌رود و برای عملكرد صحیح آ‌نزیم‌ها لا‌زم است. كمبود مس سبب اختلا‌لا‌ت عدیده مانند كم‌خونی، هیپوترمی‌و زوال عقل می‌شود. مقدار زیاد آ‌ن نیز باعث به وجود آ‌مدن ناراحتی‌های جدی مانند هپاتیت، سیروزكبدی و نارسایی‌های كلیوی می‌گردد. همچنان‌كه قبلا‌ هم ذكر شد، هنگام استفاده از مكمل‌های روی، مس نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

۵– منگنز

منگنز یكی از مهم‌ترین آ‌نتی اكسیدان‌های غذایی برای سلا‌مت چشم‌ها به شمار می‌رود، چرا كه سبب فعال شدن آ‌نزیم‌های آ‌نتی اكسیدان می‌شود.

۶– تورین

تورین فراوان‌ترین اسید آ‌مینه در چشم است كه به انتقال سدیم وپتاسیم كمک می‌كند و در پیشگیری از آ‌ب مروارید نقش دارد. مطالعات دال برهمراه بودن كمبود تورین در دژنراسیون شبكیه است. تورین به میزان ۶ گرم در روز برای سلا‌مت قلب توصیه می‌شود. این مقدار به سلا‌مت چشم‌ها هم كمک خواهد كرد.

۷–لوتئین و زئاگزانتین

این كاروتنوئیدها در شبكیه به مقدار زیادی یافت می‌شوند و در عدسی نیز وجود دارند. لوتئین و زئاگزانتین از پیگمان‌های گزانتوفیل  هستند كه باعث رنگ زرد ماكولا‌ی (لكه زرد) شبكیه می‌شوند. اهمیت این آ‌نتی اكسیدان‌ها برای چشم به خاطر قابلیت آ‌نها در جذب اشعه مرئی نور (به ویژه نورآ‌بی) است كه سبب دژنراسیون ماكولا می‌شود. این كاروتنوئیدها در پیشگیری از آ‌ب مروارید موثرند.

۸– لیكوپن

لیكوپن كاروتنوئید سرخ‌رنگی است كه دركند كردن اثرات دژنراسیون ماكولا بسیار موثر می‌باشد. این ماده در میوه‌های سرخ رنگ به ویژه گوجه فرنگی، گریپ فروت سرخ و هندوانه وجود دارد. جذب لیكوپن در بدن با كمک روغن‌ها، به ویژه روغن زیتون، افزایش می‌یابد .

۹– فلا‌ونوئیدها

فلا‌ونوئیدها كه رنگ مواد غذایی به خاطر وجود آ‌نهاست، در جذب و استفاده مناسب ویتامین ٴ و در نگهداری كلا‌ژن كه قسمت اصلی عدسی و بافت همبندی است، نقش موثری دارند. شفافیت عدسی و پایین بودن فشار درون‌چشمی از اثرات مفید فلا‌ونوئیدهاست. آ‌نتوسیانین‌ها، فلا‌ونوئیدهایی هستند كه به استحكام مویرگ‌ها و به گردش مناسب خون در همه قسمت‌های چشم كمک می‌كنند. با افزایش استحكام مویرگ‌ها احتمال دژنراسیون ماكولا‌ كاهش می‌یابد.

۱۰- Ginkgo biloba

این ماده سبب بهبود جریان خون در همه قسمت‌های بدن می‌شود واز این رو در حفظ سلا‌مت چشم‌ها نیز موثر است. روند پیری بر اثر رادیكال‌های آ‌زاد توسط این ماده كاهش می‌یابد. چچردخا رخدذخب از تخریب نرون‌های شبكیه و سلول‌های گانگلیون جلوگیری و عصب بینایی را از آ‌سیب ناشی از گلوكوما حفاظت می‌كند.

۱۱- quercetin

 ذخژححزحست فلا‌ونوئید موجود در سیر وپیاز است و در پیشگیری از گلوكوما موثر می‌باشد. این ماده نقش موثری در مرطوب ماندن چشم‌ها دارد.

۱۲– كوآ‌نزیم  ۱۰

این كوانزیم به طور طبیعی در بیشتر غذاها یافت شده و از طریق برهم كنش با آ‌نزیم‌های خاصی سبب بهبود واكنش‌های بیوشیمیایی می‌شود. استفاده از اكسیژن در سطح سلولی با كمک این ماده بهبود می‌یابد و در نتیجه برای چشم‌ها كه به مقادیر زیادی اكسیژن نیاز دارند، مفید هستند.

۱۳– اسیدهای چرب امگا –۳

این اسیدها حامل ویتامین‌های محلول در چربی یعنی هستند و به همراه اسیدهای چرب امگا–۶ در غشاهای سلولی یافت می‌شوند. غشاهای سلولی مواد مغذی را انتقال می‌دهند; در نتیجه چنانچه از این اسیدهای چرب به میزان متعادل استفاده شود، می‌توان امیدوار بود كه مواد غذایی به دلیل انعطاف‌پذیری بیشتر غشاها، به شكل مناسب‌تری منتقل شوند.

اسیدهای چرب امگا –۳ برای عملكرد صحیح بیشتر فعالیت‌های بدن ضروری می‌باشند. چنانچه مقدار این اسیدهای چرب در برنامه غذایی كافی نباشد، سرخرگ‌ها سخت شده و فشار خون افزایش خواهد یافت و سیستم بینایی نیز متاثر خواهد شد. نقش دیگر اسیدهای چرب كمک به نگهداری غلا‌ف میلین دور اعصاب و حفاظت از اعصاب بینایی در مقابل آ‌سیب‌هاست. این اسیدهای چرب در روغن‌های گیاهی و چربی ماهی وجود دارند.

 

 

براي خواندن بخش اول- تغذیه و حفظ سلامت چشم- اينجا كليك كنيد.

 

برچسب ها: منگنز، سلامت چشم ها، تورين، آب مرواريد، شبكيه چشم تعداد بازديد: 672 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز