Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 00:26

22
فروردین
توانبخشی سیستم Neurorehabilition (قسمت اول)

توانبخشی سیستم  Neurorehabilition (قسمت اول)

سیستم بینایی به گونه‌ای است كه اگر به هر دلیلی، دچار اشكال شود، یعنی بیمار نابینا و یا کم بینا شود در ظاهرا بسیار معلول بنظر می‌رسد.

 دكتر حسین كریمی؛ متخصص توانبخشی اعصاب اطفال

 

 

 

سیستم بینایی به گونه‌ای است كه اگر به هر دلیلی، دچار اشكال شود، یعنی بیمار نابینا و یا کم بینا شود در ظاهرا بسیار معلول بنظر می‌رسد، در حالی که با وجود تعدد وظایف سیستم بینایی مثل کمک این سیستم به سیستم‌های تعادل، صحیح‌ترین شکل حرکت (Finemovent ) و كمك در هماهنگی دست‌ها و پاها (Eye hands and foots coordination) و كلیه این همكاری‌ها کمک موثری به سیستم توجه، تمركز وآموزش فرد می‌نماید.

 بدین وسیله ارتباطات این سیستم با مناطق مختلف کورتیکال و Subcortical همکاری بینایی را با سیستم‌های فوق انجام می‌دهد و به همین دلیل كمتر سیستمی می‌باشد که با CNS تا این حد درگیری‌های متنوع داشته باشد، زیرا سیستم بینایی هدایت چندین کار اصلی را به عهده دارد.

بنابراین در افراد نابینا و یا کم بینا، ضروری است که به وسیله توانبخشی به تقویت و تصحیح این مناطق بپردازیم این نواحی مستقیما مربوط به دیدن نبوده ولی از اجزاء تشکیل‌دهنده و مرتبط به بینایی می‌باشد. 

لازم به ذکر است اقدامات توانبخشی در مورد این سیستم‌ها خود یک دانش خاص Neurorehabilition را می‌طلبد و وقتی مطرح می‌گردد که سیستم بینایی به این مقدار وسیع با هسته‌ها و مراکز مغزی و ساقه مغزی مرتبط می‌باشد، ممکن است این طور تصور شود که اگر این سیستم از ابتدای تولد وجود نداشته باشد، چه معضل بزرگی پیش خواهد آمد، در حالی که اگر با تکیه بر دانش Neuroscience اقدامات  Neurorehabilitionانجام دهیم، مانع تضعیف عملکرد مراکز فوق نمی شویم بلکه خواهیم توانست از این امکانات وسیع مغزی بدون فرایند دیدن، استفاده‌های شایانی را سبب شویم.

با توجه به اینکه گاها. دیدن باعث انحراف در توجه و تمرکز فرد می‌گردد، لذا فرایند توجه و تمركز در كودك نابینا بهتر تصحیح می‌شود. این عمل را در کودکان نابینا با تکیه بر سیستم‌های حسی و Integration دقیق آنها ایجاد خواهیم كرد و در این کودکان ندیدن را یک عیب محسوب نخواهیم کرد بلکه از امکانات انحرافی دیدن برای بالا بردن توجه و تمرکز می‌توانیم بیشترین استفاده را ببریم.

این مناطق به طور خلاصه شامل هسته‌های زیر می‌باشد. در ناحیه oblangata Medulla هسته‌هایی که برای تنظیم دید افقی عمل می‌نماید هسته Prehypoglosal می‌باشد که به نام Nocleus Prepositus Hypoglossi نامیده می‌شود در ناحیه Pons هسته‌های بسیار مهمی است كه مسئول تنظیم عملکرد اعصاب III و VI می‌باشد، بخصوص در موقع توجه و تمرکز در حالت دید افقی هسته دیگری با این هسته‌ها همكاری می‌نماید، به نام Paramedion Pontine Reticular Formation (PPRF) . در ناحیه Mid brain علاوه بر دو هسته عصب III وIV  هسته‌های Superior colliculus قرار دارد که مسئول ایجاد هماهنگی بین تمامی هسته‌های حرکتی چشم می‌باشد.

علاوه بر آن، این هسته در رابطه با سیستم لیمبیک، کورتکس و ناحیه  gyrus Cingulate با کمک هسته (Inferior colliculus) وظایفی مهمی برای ایجاد شروع برنامه توجه و تمرکز به عهده دارد. باید در نظر داشت کلیه این امکانات در مجموع در خدمت مراحل اولیه توجه وتمرکز می‌باشند.

البته این سیستم‌ها در هنگام هماهنگ‌سازی اولیه پروسه توجه و تمرکز، از امکانات حس‌های لمسی هم که نرون‌های آن در هسته  Superior colliculus پیدا شده استفاده می‌نماید تا با كمك این پارامترها فرایند Sensory Integration را برای توجه و تمركز انجام دهد. علاوه بر موارد فوق هسته‌های چهار قلو بینایی و شنوایی در مورد توجه و تمركز، همكاری منسجمی را با یکدیگر دارند...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- توانبخشی سیستم  Neurorehabilition- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سیستم بینایی، سیستم‌های تعادل، کورتیکال، افراد نابینا، اقدامات توانبخشی، كودك نابینا، سیستم‌های حسی، هسته‌های حرکتی چشم تعداد بازديد: 802 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز