Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 02:05

11
خرداد
دندان‌ها از چه موادی پر می‌شوند (2)

دندان‌ها از چه موادی پر می‌شوند (2)

پر كردن غیرمستقیم شبیه به پر كردن دندان با كامپوزیت و مواد همرنگ دندان‌ها است.

  دیگر مواد پر كردنی دندان‌ها

سرامیك: این مواد اغلب از چینی ساخته می‌شود و مقاومت بالاتری نسبت به كامپوزیت دارد؛ اما سریع‌تر سایده می‌شود؛ ولی، به اندازه طلا مقاومت دارد. 

ایونومر شیشه‌ای: از اكریلیك و نوعی ماده شیشه‌ای خاص ساخته می‌شود. به طور معمول برای پر كردن دندان‌های كودكان كم سن و سال استفاده می‌شود. ایونومر شیشه‌ای، فلوراید ترشح می‌كند كه از خرابی بیشتر دندان‌ها جلوگیری می‌كند. اما، این مواد ضعیف‌تر است و میزان شكنندگی‌شان حتی از كامپوزیت نیز بیشتر است.

انواع پر كردن دندان

 به صورت غیرمستقیم: پر كردن غیرمستقیم شبیه به پر كردن دندان با كامپوزیت و مواد همرنگ دندان‌ها است. اما، كامپوزیت و مواد همرنگ به صورت مستقیم در همان جلسه مراجعه روی دندان‌ها قرار می‌گیرد؛ ولی، در پر كردن غیرمستقیم، بخش مورد نظر در لابراتور ساخته می‌شود و پیش از قرار گرفتن در دهان، فرد باید دو جلسه به پزشك مراجعه كند.

به طور معمول هنگامی كه از ساختار دندان فقط مقدار جزئی مانده است، از این روش استفاده می‌شود. ریشه دندان چندان آسیبی ندیده است و باید تاج دندان ساخته شود. در جلسه اول، مواد پر شده پیشین خارج می‌شود و خرابی دندان مشخص می‌شود. قالب دندان گرفته می‌شود تا شكل آن برای ساخته شدن مشخص شود.

این قالب به لابراتور فرستاده می‌شود و پس از ساخته شدن در مرحله بعدی روی دندان قرار می‌گیرد. پر كردن دندان به صورت غیرمستقیم دو حالت دارد: اینلی و آلنلی: ماندگاری مواد در این دو حالت بسیار زیاد است، به طور معمول تا 40 سال مقاومت و ماندگاری دارد. می‌توان آنها را از زرین كامپوزیت، طلا و سرامیك نیز ساخت.

 استفاده از آلیاژ جیوه

 آیا استفاده از آلیاژ جیوه بهترین انتخاب برای پر كردن دندان است یا نه؟

در چند سال اخیر نگرانی‌ها درباره به كار گیری آلیاژ جیوه (تركیب چند فلز با هم مثل نقره، مس و ...) بیشتر شده است. پزشكان می‌گویند این مواد، مواد سمی دارد و برخی بیماری‌ها، مانند اُتیسم، آلزایمر و تصلب بافت‌ها را سبب می‌شود. اما، هنوز این مسئله به اثبات نرسیده است.

هنگامی كه جیوه با دیگر فلزات تركیب می‌شود، مانند نقره، مس، تیتانیوم و روی نوعی بار ثابت در دندان به وجود می‌آید. این مواد اثر سمی روی عصب‌ها دارد و روی سیستم عصبی جنین تاثیر می‌گذارد.

مراقبت از دندان‌های پر شده

 برای آنكه مواد پر كننده دندان‌ها برای مدت بیشتری حفظ شود، نخستین نكته رعایت بهداشت دهان و دندان است. به طور مرتب به دندانپزشك مراجعه كنید. با خمیر دندان دارای فلوراید دندان‌ها را مسواك بزنید، از نخ دندان هر شب استفاده كنید.

اگر دندان‌ها ترك خوردگی پیدا كنند، سریع به دندانپزشك مراجعه كنید، اگر لبه دندان‌تان تیز شده، اگر قسمت پر شده تخلیه شده و یا اینكه اگر دندان‌تان به شدت حساس شده است، به پزشك مراجعه كنید.

 حساسیت به مواد پر كننده

واكنش‌های حساسیتی به موادی مانند نقره، به ندرت اتفاق می‌افتد. گاهی جیوه یا یكی از فلزات، تحریك‌كننده حساسیت می‌شود. نشانه این حساسیت روی پوست پدیدار می‌شود؛ برای مثال سوزش و خارش پوست را سبب می‌شود. این نوع از حساسیت‌ها به طور معمول زمینه ژنتیكی دارد.

 

برچسب ها: دندان ها، مواد پر كردنی دندان‌ها، انواع پر كردن دندان، ساختار دندان، مراقبت از دندان‌های پر شده، حساسیت به مواد پر كننده تعداد بازديد: 623 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز