Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 06:15

12
اردیبهشت
دندانی كه نظم دهان را بهم می‌ریزد (2)

دندانی كه نظم دهان را بهم می‌ریزد (2)

قبل از اینكه دندان عقل كشیده شود، دندانپزشك در یك بی‌حسی موضعی با تزریق یك ماده بی‌حس‌كننده، دندان و بافت اطراف آن را بی‌حس می‌كند

 

 چگونه دندان عقل كشیده می‌شود؟

سهولت كشیدن دندان به چگونگی رشد و موقعیت رشد دندان بستگی دارد. دندانی را كه مانند سایر دندان‌ها بیرون از لثه رشد كرده است، به سادگی می‌توان از دهان خارج كرد؛ ولی وقتی قسمتی از دندان یا همه آن زیر استخوان فك رشد كرده باشد، كشیدنش سخت‌تر می‌شود.

در این شرایط برای خارج كردن آن، به جراحی نیاز  است قسمتی از لثه باید برش داده شود تا جراح بتواند دندان را بیرون بیاورد. معمولاً هم دندان به صورت قطعات كوچك و ریز از دهان خارج می‌شود و پزشك نمی‌تواند آن را به صورت كامل و سالم از زیر لثه بیرون آورد.

 هنگام كشیدن دندان عقل چه اتفاقی می‌افتد؟

قبل از اینكه دندان عقل كشیده شود، دندانپزشك در یك بی‌حسی موضعی با تزریق یك ماده بی‌حس‌كننده، دندان و بافت اطراف آن را بی‌حس می‌كند (درست مثل زمانی كه می‌خواهید دندان پر كنید). علاوه بر بی‌حسی، ممكن است دندانپزشك تشخیص دهد كه برای كنترل اضطراب باید به فرد آرامبخش هم تزریق شود؛ مثل اكسید نیتروژن (كه به گازخنده معروف است) و مسكن‌های دهان (مثل والیوم) و یا آرامبخش‌های داخل وریدی كه تزریق می‌شوند.

اگر پزشك از اكسید نیتروژن استفاده كند. فرد كاملاً هوشیار است و بعد از كشیدن دندان، می‌تواند خودش تا منزل رانندگی كند؛ در غیر اینصورت اگر از هر ماده دیگری استفاده شود، بیمار حتماً باید یك همراه داشته باشد.

غذاهایی كه دندان‌ها را خراب می‌كنند

 چای: اگرچه چای یكی از نوشیدنی‌های سالم و طبیعی است، اما اگر می‌خواهید دندان‌های سالم و سفیدی داشته باشید، از نوشیدن زیاد آن خودداری كنید. دندانپزشكان معتقدند كه تأثیر چای، به خصوص چای سیاه، بدتر از قهوه است و پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد كه چای و قهوه باعث سائیدگی مینای دندان و تغییر رنگ دندان می‌شوند.

 سس: سس‌ها باعث بدرنگی و خرابی دندان می‌شوند به خصوص سس‌هایی كه غلیظ هستند؛ مثل سس سویا، سس كاری و گوجه‌فرنگی. بعد از خوردن سس‌های سبك‌تر مثل سس خامه، اگر سریع مسواك بزنید، تأثیر بد آن از بین خواهد رفت. به هر حال بعد از استفاده از هر نوع سس به منظور كاهش اثرات مخرب آنها، بهتر است فوراً دهان خود را بشوئید و مسواك بزنید.

 نوشیدنی‌های ورزشی: غذاهای اسیدی و نوشابه‌ها، رنگ دندان را تغییر می‌دهند. پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند كه بسیاری از نوشیدنی‌های انرژی‌زا به مینای دندان آسیب می‌رسانند و موجب ساییده شدن آن می‌شوند. هنگام ورزش، به جای نوشیدن نوشابه‌های انرژی‌زا، از آب استفاده كنید كه بهترین و سالم‌ترین جایگزین است.

  میوه‌های رنگی: رنگدانه‌های طبیعی و غیرطبیعی موجب تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند و به همین دلیل میوه‌های رنگی همچون آلبالو، انار، تمشك، زغال اخته و ... می‌توانند رنگ دندان‌ها را تغییر دهند. میوه‌هایی مثل انگور كه رنگ كمتری دارند نیز احتمال دارد دندان‌ها را لكه‌دار كنند. تمام این مواد اسیدی می‌توانند به دندان‌ها آسیب برسانند؛ بنابراین درست بعد از استفاده بهتر است دهان را شسته و دندان‌ها را مسواك كنید.

 سودا، كولا و سایر نوشابه‌های گازدار: نوشیدنی‌های گازدار حاوی افزودنی‌های رنگدانه هستند كه باعث خرابی و لكه‌دار ‌شدن دندان‌ها می‌شوند. اسید نوشیدنی‌های گازدار آنقدر زیاد است كه معمولاً با اسید باطری مقایسه می‌شود!

 

برچسب ها: جراحی دندان، کشیدن دندان عقل، موقعیت رشد دندان، مسکن های دهان، سائیدگی مینای دندان، بد رنگی دندان، رنگ دندان، تغییر رنگ دندان تعداد بازديد: 518 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز