Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 17:38

1
اردیبهشت
درمان خانگی لب‌های خشكی‌زده

درمان خانگی لب‌های خشكی‌زده

معمولا استفاده از رژ لب‌های چرب خشكی لب‌ها را از بین می‌برد؛ اما مواد شیمیایی موجود در رژها در صورت زخم بودن لب‌ها، خود می‌تواند موجب عفونت آنها شود.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

لب‌های خشكی‌زده، به لب‌های پوسته‌پوسته شده، ترك خورده و خشكی گفته می‌شود كه بیشتر افراد سالی چند بار آن را تجربه می‌كنند. گاه این لب‌های خشك دردناك هستند و فرد را به شدت اذیت می‌كنند، زیرا روی تمام فعالیت‌های عادی روزمره مثل لبخند زدن، حرف زدن و غذا خوردن اثر می‌گذارند.

علائم عمومی این وضعیت شامل: خشكی، قرمزی، حساسیت و نازك شدن لب‌ها، ترك و شكاف روی آنها، پوست انداختن و بالاخره ایجاد درد. خشكی لب در حالت متوسط و معمولی قابل التیام است، اما اگر التهاب و خونریزی پیدا كند، نیاز به مراجعه به پزشك و اقدام به درمان برای جلوگیری از عفونت‌های شدید دارد.

دلایل خشكی لب‌ها: خشكی لب‌ها ممكن است دلایل مختلفی داشته باشد؛ مثل: خشكی آب و هوا، كم‌آبی بدن، گزیدن لب، كمبود ویتامین B2 و مشكلات بعد از گذاشتن دندان‌های مصنوعی. همچنین می‌توانند در اثر آلرژی، عفونت، مصرف برخی داروها، سرماخوردگی و آنفلوآنزای زمستانی و برخی از مشكلات پزشكی به وجود آید. كاهش رطوبت پوست لب‌ها، باعث خشكی آنها می‌شود. كمبود چربی طبیعی سطح پوست نیز باعث می‌شود كه نور خورشید لب‌ها را خشك كند.

آب و هوای بسیار سرد و زبان زدن سطح لب‌ها نیز این مساله را تشدید می‌كند. معمولا استفاده از رژ لب‌های چرب خشكی لب‌ها را از بین می‌برد؛ اما مواد شیمیایی موجود در رژها در صورت زخم بودن لب‌ها، خود می‌تواند موجب عفونت آنها شود. پس، این درمان‌ها، درمان‌های دوره‌ای هستند.

استفاده از عسل و وازلین

عسل به خاطر طبیعی بودن، یك مرهم فوق‌العاده و یك عامل ضدباكتری است. وازلین نیز یكی از بهترین محافظان پوست است و وقتی این دو عامل با هم تركیب شوند، نتیجه بهتری در پی خواهند داشت.

طرز تهیه و استفاده: مقداری عسل روی لب‌های خود بمالید و چند دقیقه صبر كنید تا خشك شود. بعد بدون تكان دادن لب‌ها، مقداری وازلین روی آنها بمالید و بگذارید تركیب عسل و وازلین به مدت 10- 15 دقیقه روی سطح لب‌های‌تان بماند. سپس با آب نسبتا گرم عسل و وازلین را از روی لب‌های‌تان بشویید. این كار را به مدت 2- 5 روز، روزی یك بار انجام دهید تا خشكی لب‌های‌‌تان برطرف شود.

روغن نارگیل

افراد زیادی روغن نارگیل را یك مرهم طبیعی فوق‌العاده برای رفع خشكی لب‌ها می‌دانند. هر روز چند بار روغن نارگیل را خیلی آرام روی لب‌های خود بمالید؛ خصوصا وقتی كه هوا سرد و خشك است.

آب درمانی

یكی از علت‌های اصلی خشكی لب‌ها، كم آبی بدن است. هر فرد باید روزانه 2-3 لیتر آب بنوشد؛ خصوصا در روزهای خشك زمستان. هنگامی كه در خانه هستید، از مرطوب كننده هوا استفاده كنید تا علاوه بر تنفس هوای مناسب، خشكی هوا به پوست‌تان سرایت نكند.

خیار

خیار را حلقه‌حلقه برش بزنید و روی لب‌های خود بمالید. بسیاری از مردم از خیار برای رفع خشكی سطح لب‌های‌شان استفاده می‌كنند.

آلوئه‌ورا

خاصیت گیاهی آلوئه‌ورا باعث شده است كه به عنوان یك داروی شگفت‌انگیز برای پوست مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین برای درمان لب‌های خشكی‌زده مقدار كمی ژل آلوئه‌ورا روی لب‌های خود بمالید و چند روز پیاپی این كار را تكرار كنید. اما پیش از آنكه اقدام به درمان و رفع خشكی لب‌ها نمایید، بهتر است از علت اصلی آن آگاه شوید.

كمبود ویتامین B، آهن و اسیدهای چرب می‌تواند موجب ترك خوردن و خشكی لب‌ها شود. شما می‌توانید بعد از انجام آزمایش و اطمینان یافتن از این مساله، با مصرف مكمل‌های مولتی ویتامین، این كمبود را برطرف نموده و مشكل خود را حل كنید.

 نوشیدن آب كافی، خصوصا در زمستان كه هوا سرد و خشك است، همیشه توصیه می‌شود.

 ممكن است لب‌های شما به برخی از رژ لب‌ها حساسیت داشته باشد.

 اگر با نوشیدن آب كافی باز هم خشكی لب‌های‌تان برطرف نشد، از یك تكه پارچه تمیز و یا پد مخصوص برای مرطوب كردن سطح لب‌ها، همچنین از كرم و پماد مرطوب كننده استفاده كرده و دو ساعت یك بار آن را تجدید كنید تا لب‌های‌تان سالم‌تر باشد. از كرم‌هایی استفاده كنید كه SPF آنها حداقل 15 باشد تا از پوست لب‌های‌تان در برابر اشعه‌های نور خورشید محافظت كند.

 افرادی كه عادت دارند سطح لب‌های‌شان را مرتبا زبان می‌زنند نیز دچار این حالت می‌شوند. گزیدن لب‌ها باعث از بین رفتن لایه محافظ سطح آنها می‌شود و بیشتر لب‌ها را خشك می‌كند.

 برخی افراد نسبت به برخی تركیبات موجود در خمیر دندان‌ها و دهان شویه‌ها حساسیت دارند. اگر احساس می‌كنید جزء این افراد هستید، مساله را با پزشك خود در میان بگذارید.

 هنگام مسواك زدن دندان‌ها از مسواك‌های نرم استفاده كنید. در ضمن با یك مسواك بسیار نرم خیلی آرام روی سطح لب‌های‌تان بكشید تا سلول‌های مرده سطح لب‌ها از آن جدا شوند. این سلول‌ها به خشكی و پوسته‌پوسته شدن لب‌ها دامن می‌زنند.

 لب‌های خشك و ترك خورده مستعد انواع عفونت‌ها هستند. برای جلوگیری از عفونت لب‌ها، از پماد آنتی‌بیوتیكی استفاده كنید.

 اگر خشكی لب‌های شما در طول شب دچار تراوش می‌شود، می‌توانید از پماد زینك‌اكساید استفاده كنید؛ زیرا نوعی عامل محافظتی محسوب می‌شود.

 به مدت چند شب پیاپی قبل از آنكه به رختخواب بروید، كمی كره یا خامه روی لب‌های خود بمالید.

 ویتامین A برای ترمیم لب‌های آسیب‌دیده و خشكی‌زده بسیار مفید است. بهتر است مطمئن شوید كه رژیم غذایی‌تان به اندازه كافی ویتامین A دارد. ویتامین A بیشتر در هویج، گوجه‌فرنگی، سبزیجات برگدار، بنشن‌ها و حبوبات یافت می‌شود.

 

برچسب ها: لب‌های خشكی‌زده، لب‌های پوسته‌پوسته، لب‌های خشك، نازك شدن لب‌ها، دلایل خشكی لب‌ها، علائم خشکی لب ها تعداد بازديد: 671 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز