Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 08:26

21
اسفند
علائم سرطان پروستات را می شناسید؟

علائم سرطان پروستات را می شناسید؟

سرطان پروستات یکی از سرطان های شایع در بین مردان است که شناخت علائم این سرطان به درمان سریع و به موقع آن کمک می کند

به گزارش سیمرغ : پروستات یک عضو حیاتی در سیستم تولید مثل بیولوژیکی مردان است. پروستات شبیه به گردو ست و به همان اندازه گردوه می باشد. 


اگر پروستات خود را به طور منظم معاینه نکنید، مشکلات بزرگی ممکن است برایتان پیش آید. سرطان پروستات یکی از شایع ترین سرطان ها در بین مردان است. سالانه 200 هزار امریکایی مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده میشن. از هر 10 مرد یک نفر مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده می شود. 

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که نشون میده شما در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستید یا خیر، سوابق خانوادگی شماست. اگر برادر یا پدر شما مبتلا به سرطان پروستات باشد، احتمال ابتلای شما به آن دو یا سه برابر خواهد شد.

عامل دیگر افزایش سن است. با افزایش سن احتمال ابتلای شما به سرطان پروستات بیشتر خواهد شد. این سرطان بیشتر در مردان بالای 50 سال مشاهده می شود و همچنین بیش از نیمی از موارد ابتلا به سرطان پروستات در مردان بالای 65 سال مشاهده می شود. 

 بیشتربخوانید:

مراقبت های بعد از جراحی پروستات

توصیه های مهم غذایی برای حفاظت از پروستات

 



عوامل دیگری که احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد، عبارتند از:

نژاد: مردان امریکایی - افریقایی بیش از دیگران در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند. 

وزن: مردانی که دچار اضافه وزن هستند بیش از دیگران در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند. 

کشیدن سیگار: دخانیات و سیگار خطر بروز سرطان پروستات را افزایش می دهد. 

اما واقعیت این است که احتمال ابتلا به سرطان پروستات در تمام مردان با هر سن و سال و هر سبک زندگی وجود دارد. 

در مراحل اولیه سرطان پروستات، علائمی نشان نمی دهد، اما با پیشروی بیماری ممکن است علائم هشدار دهنده ای را مشاهده کنید. در مورد علائم سرطان پروستات چه می دانید؟ 

دانستن علائم سرطان پروستات به شما کمک می کند مراقب هر نوع تغییر در سلامت خود باشید و زودتر برای درمان اقدام کنید. به یاد داشته باشید این علائم که در ادامه به آنها اشاره می کنیم، لزوما نشان دهنده سرطان پروستات نیستند و گاهی بخشی از فرایند طبیعی افزایش سن محسوب می شوند. به هرحال در صورت بروز هر گونه علائم نگران کننده به اورولوژیست مراجعه کنید. 

 بیشتربخوانید:

سرطان پروستات از اولین نشانه تا آخرین درمان

 

 


1. نشانه سرطان پروستات : تغییر در جریان ادرار

اکثر مردها با افزایش سن در دفع ادرار دچار مشکل می شوند و ممکن است جریان ادرار آهسته یا ضعیف شود. یا ممکن است دفع ادرار منقطع باشد، بدون اینکه فرد به این حالت کنترلی داشته باشد. 

این نشانه همیشه مربوط به سرطان پروستات نیست اما لازم است که به پزشک مراجعه کرده و پروستات خود را مورد معاینه قرار دهید. 

2.  پروستات دردناک

درد در ناحیه پروستات به ندرت اتفاق می افتد اما یکی از علائم اولیه بروز مشکل در پروستات است، به ویژه وقتی که نشسته اید. این درد می تواند نشان دهنده عفونت پروستات هم باشه.، اما فقط یک متخصص اورولوژیست می تواند علت درد را تشخیص دهد. 

3. علائم سرطان پروستات : تکرر ادرار یا نیاز فوری به دفع ادرار 

وجود تومور در غده پروستات می تواند به مثانه و مجاری ادرار فشار وار کند، بنابراین اگر دچار تکرر ادرار شده اید و یا گاهی حس کردید فورا باید به دستشویی بروید، به ویژه اگر در طول شب این اتفاق افتاد، حتما به پزشک مراجعه کنید. 

4.  درد در هنگام دفع ادرار

ممکن است در زمان دفع ادرار هم دچار درد یا سوزش شوید، در بیشتر مواقع عفونت مجاری ادرار باعث بروز این حالت می شود، اما گاهی می تواند نشانه سرطان پروستات باشد. 

بیشتربخوانید:

دومین سرطان شایع دستگاه گوارش را بشناسید

قصه پر غصه تغذیه در ایران

چرا کرونا سبب افزایش بیماران با سرطان‌های پیشرفته شد؟

 

 



5.  بی اختیاری ادرار

یکی دیگر از نشانه های سرطان پروستات بی اختیاری ادرار هست، البته بی اختیاری ادرار می تواند علل زیادی داشته باشد، اما بسیاری از مردان مبتلا به بی اختیاری ادرار دچار بی اختیاری نیز می شوند.



6. بی اختیاری دفع

سرطان پروستات ممکن است باعث عدم کنترل دفع مدفوع شود که به میزان پیشروی این بیماری بستگی دارد. 

7.  انزال دردناک یا اختلال نعوظ

در صورت ابتلا به سرطان پروستات ممکن است در زمان انزال دچار درد شوید و یا ممکن است نتوانید نعوظ کامل داشته باشید و یا اگر به نعوظ برسید نمی توانید نعوظ خود را حفظ کنید. 


8.  مشاهده خون در ادرار یا منی

یکی دیگر از علائم سرطان پروستات مشاهده خون در منی یا ادرار هست. 

 

9. علائم سرطان پروستات پیشرفته : کمر درد یا درد لگن و قفسه سینه

اگر سرطان پروستات پیشروی کند، ممکن است باعث بروز درد در کمر، لگن و همچنین قفسه سینه شود.

10.  بی حسی در پاها یا ران ها

با پیشروی سرطان و بزرگ شدن تومور ممکن است فرد بیمار احساس بی حسی در پاها و یا ران ها داشته باشد. 

بار دیگر متذکر می شویم که همه این موارد علائم قطعی سرطان پروستات نیستند اما لازم است برای تعیین علت به پزشک مراجعه کنید.

پیشگیری از سرطان پروستات

هیچ روشی برای پیشگیری کامل از بروز سرطان پروستات وجود ندارد، اما اگر از جمله افرادی هستید که بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستید، می توانید اقداماتی انجام دهید که خطر بروز این سرطان را به حداقل برسانید:

به طور منظم غربالگری پروستات انجام دهید

یک وزن متعادل داشته باشید 

به طور منظم ورزش کنید 

یک رژیم غذایی سالم انتخاب کنید 

 سیگار را ترک کنید. 

سرطان پروستات یک بیماری جدی است اما تشخیص سریع این بیماری اهمیت زیادی دارد. در مورد عوامل تشدید کننده بیماری با پزشک صحبت کنید و در صورت نیاز غربالگری پروستات انجام دهید، حتی اگر زیر 40 سال هستید.

وقتی سرطان پروستات تشخیص داده شود، قبل اینکه به بخش های دیگر بدن سرایت کند، فرد بیمار حداقل 5 سال زندگی می کند. بنابراین مراقب پروستات خود باشید .

برچسب ها: پروستات، سرطان پروستات، رابطه جنسی، نعوظ، ارگاسم، پروستات دردناک، هورمون مردانه تعداد بازديد: 265 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز