Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 09:58

3
بهمن
تاثیر بیماری واریکوسل در باروری مردان (1)

تاثیر بیماری واریکوسل در باروری مردان (1)

واریکوسل تولید و کیفیت اسپرم را آسیب میزند ولی آن دلیل بر این نیست که تمامی مردان مبتلا به واریکوسل دارای مشکل در باروری هستند. واریکوسل بویژه اگر در سنین قبل از بلوغ ایجاد شود میتواند سبب کوچک ماندن بیضهها گردد.

دنيای سلامت

 

 

واریکوسل عبارت است از اتساع وریدهایی (سیاهرگ) که خون را از بیضهها خارج میکنند. واریکوسل شبیه بیماری واریس در ساق پاها است. بیضهها برای اینکه خوب بتوانند نطفه مردانه یا همان اسپرم تولید کنند، باید درجه حرارت آنها نیم درجه کمتر از درجه حرارت بدن باشد.

به این دلیل موقعیت بیضهها خارج از داخل بدن میباشد. وقتی سیاهرگهای اطراف بیضه متورم وگشاد میشوند، درجه حرارت بیضهها بالا رفته و ممکن است تولید اسپرم آسیب ببیند. یکی از علل شایع ناباروری در مردان، همین واریکوسل است.

واریکوسل تولید و کیفیت اسپرم را آسیب میزند ولی آن دلیل بر این نیست که تمامی مردان مبتلا به واریکوسل دارای مشکل در باروری هستند. واریکوسل بویژه اگر در سنین قبل از بلوغ ایجاد شود میتواند سبب کوچک ماندن بیضهها گردد.

بسیاری از واریکوسلها در طول زمان ایجاد میشوند و خوشبختانه این بیماری را به راحتی میتوان تشخیص داد. تمامی افرادیکه مبتلا به واریکوسل هستند نیازمند درمان نمیباشند. باید متذکر شد که واریکوسل بین مردان خیلی شایع است.

حدود 15 درصد مردان 25-35  ساله دارای واریکوسل هستند و 40 درصد مردانیکه دارای ناباروری میباشند، مبتلا به واریکوسل هستند. بیش از 90 درصد موارد واریکوسل بیضه سمت چپ را گرفتار میکند. واریکوسل را معمولا در افرادی عمل جراحی میکنند که دارای مشکل باروری بوده و یا احتمال داده میشود که در آینده واریکوسل سبب ایجاد مشکل در باروری گردد.

اگرچه اکثر دانشمندان معتقد هستند که عمل جراحی واریکوسل سبب بهبود کیفیت اسپرم و قدرت باروری مرد میشود، ولی عدهای نیز معتقد هستند که عمل جراحی واریکوسل تاثیری در بهبود قدرت باروری مرد ندارد. افرادی که هنوز ازدواج نکرده و دارای فرزند نیستند، بهتر است بیشتر بررسی شوند.

افراد مبتلا بهتر است توسط پزشک متخصص معاینه شوند و علاوه بر آن نیاز به یک آزمایش تجزیه منی نیز است. اگر آزمایش نشان دهد که در کمیت (تعداد) و کیفیت (حرکت و اشکال طبیعی) اسپرم مشکل وجود دارد، بهتر است واریکوسل را عمل جراحی کرد، که یک عمل جراحی ساده است.

گاهاً بعضی افراد دارای واریکوسل شدید هستند و صاحب فرزند میشوند. تعدادی از این افراد مثلاً 10 سال بعد میخواهند صاحب فرزند دوم شوند، ولی آزمایش نشان میدهد که دچار ناباروری شدهاند. در این افراد واریکوسل شدید با گذشت زمان تولید اسپرم را آسیب زدهاست.

باید متذکر شد که وجود واریکوسل دلیل حتمی بر آسیب به قدرت باروری مرد در آینده نیست، ولی آن بالقوه قابل اتفاق افتادن است. واریکوسل بر حسب شدت درجه بندی میشود. نوع خفیف درجه یک، نوع متوسط درجه دو و نوع شدید درجه 3 نامیده میشود.

در نوع درجه 3 تمامی کیسه بیضه همانطرف پر از عروق متسع میباشد که به اصطلاح گفته میشود مثل اینکه کیسه بیضه پر از کرم خاکی است

عوامل

سیاهرگها مسئول خارج کردن خون از عضو و هدایت آن بطرف قلب میباشند. برای اینکه خونی که بطرف بالا و سربالائی میرود بطرف عقب برنگردد، داخل سیاهرگها دریچههائی وجود دارند که از برگشت خون بطرف عقب جلوگیری میکنند.

حال اگر این دریچهها خراب شوند، خون براحتی بطرف عقب برگشته و سبب اتساع سیاهرگها میشود. در بدن رگهای کوچک به رگهای بزرگ میریزند. حال اگر یک انسدادی در رگ بزرگ وجود داشته باشد، خون در رگهای کوچکی که به آن میریزند پس زده و سبب گشاد شدن رگهای کوچک میشود.

سیاهرگ بیضه سمت چپ سرانجام به سیاهرگ کلیه چپ میریزد. اگر یک مرد بالای 40 سال به ناگهان دچار واریکوسل بیضه چپ شود، یک دلیل آن این است که سرطان کلیه سبب مسدود شدن سیاهرگ کلیه و پس زدن خون در سیاهرگ بیضه همان طرف شده است...

 

 

برای خواندن بخش دوم - تاثیر بیماری واریکوسل در باروری مردان - اینجا کلیک کنید. 

برچسب ها: واریکوسل، علت بیماری واریکوسل، علل های شایع ناباروری در مردان، کیفیت اسپرم، تشخیص واریکوسل تعداد بازديد: 1901 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز