Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 - 20:44

3
مرداد
واكسیناسیون برای بزرگسالان (1)

واكسیناسیون برای بزرگسالان (1)

بخش اول- همه شما بزرگسالان و پدر و مادرها باید بدانید كه شما هم مانند كودكان‌تان به واكسیناسیون نیاز دارید. تا زمانی كه فرزند شما كم‌سن است، به‌طور مكرر برنامه واكسیناسیون او را چك می‌كنید.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

 

 

همه شما بزرگسالان و پدر و مادرها باید بدانید كه شما هم مانند كودكان‌تان به واكسیناسیون نیاز دارید. تا زمانی كه فرزند شما كم‌سن است، به‌طور مكرر برنامه واكسیناسیون او را چك می‌كنید تا مبادا واكسنی را فراموش كنید؛ ولی آیا اصلاً به یاد می‌آورید آخرین باری كه خودتان واكسن زدید و در برابر بیماری ایمن شدید، چه زمانی بود؟

سالانه 40/000 الی 50/000 نفر به علت بیماری می‌میرند؛ بیماری‌هایی كه با یك واكسیناسیون بموقع می‌توان از ابتلا به آنها پیشگیری كرد.

گزارش‌های اخیر سازمان بهداشت آماری را منتشر كرده است كه بسیار جای افسوس و تعجب دارد:  فقط یك‌سوم از بزرگسالان سالانه در مقابل ابتلا به آنفلونزای فصلی واكسینه می‌شوند.

 فقط 10 درصد از زنان واجد شرایط، واكسن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را دریافت می‌كنند و فقط 2 درصد از والدین، واكسن كزاز، دیفتری و سیاه‌سرفه را به موقع تزریق می‌كنند.

 انواع واكسن

واكسن آنفلوآنزا

به تمامی بزرگسالان توصیه می‌شود، سالانه یك دوز از آن‌را در پاییز و یا در اوایل زمستان انجام دهند.آنچه در مورد این واكسن باید بدانید: در طول ده سال گذشته كه این واكسن به بازار ارائه شده در ابتدا فقط به افراد بالای 65 سال توصیه می‌شد كه این واكسیناسیون را انجام دهند؛ ولی امروزه برای تمامی افراد از شش ماهگی به بالا و یا كسانی كه در بیمارستان‌ها و مراكز بهداشتی كار می‌كنند و در معرض ابتلا به آنفلوآنزا قرار دارند، توصیه می‌شود در برابر این بیماری واكسینه شوند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد كه تمامی افراد می‌توانند از مزایای این واكسیناسیون بهره‌مند شود. خطر ابتلا به آنفلوانزا برای تمامی افراد وجود دارد و بسیار جدی است. آنفلوانزا یك بیماری مسری است و اگر در برابر آن واكسینه شوید، احتمال ابتلا به آن كاهش می‌یابد.

واكسن آبله مرغان

تمام افراد 13 سال به بالا كه تا به حال در برابر این بیماری واكسینه نشده‌ و یا به این بیماری مبتلا نشده‌اند، باید دست‌كم دو مرتبه از این واكسن را دریافت كنند و زمان و فاصله میانی دو دوره واكسیناسیون باید 28 روز باشد. این واكسن از سال 1995 به بازار عرضه شد.

بسیاری از مردم، این بیماری را به‌عنوان یك بیماری بی‌ضرر دوران كودكی می‌شناسند؛ اما باید توجه داشته باشید كه بزرگسالان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند و در صورت ابتلا، خطر و عوارض آن نسبت به كودكان بیشتر خواهد بود.

دكتر رود والد معتقد است كسانی كه به علت ترس، از تزریق واكسن آبله‌مرغان در دوران كودكی خودداری كنند، ممكن است در بزرگسالی حتی به زونا مبتلا شوند. زونا در واقع نوعی بثوراث پوستی است كه عوارض و مشكلات آن دردناك‌تر و شدیدتر از آبله‌مرغان است.

واكسن سرخك، اوریون و سرخجه

اگر تا سال 1340 و یا بعد از آن واكسن زده‌اید، نیازی به تزریق مجدد آن ندارید. به‌طور كلی می‌توان گفت هر فرد بالای 18 سال كه بعد از سال 1336 به دنیا آمده است، دست‌كم باید یك از این واكسن را دریافت كند؛ مگر اینكه قبلاً این واكسن را دریافت كرده باشد. خانم‌ها تا چهار هفته بعد از واكسیناسیون نباید باردار شوند.

اگر در سال 1336 و یا قبل از آن به دنیا آمده‌اید، نیازی به انجام واكسیناسیون ندارید؛ زیرا به احتمال زیاد در دوران جوانی خود به این بیماری‌ها مبتلا شده‌اید.

این واكسن از بدن شما در برابر سه بیماری سرخك اوریون و سرخجه محافظت می‌كند. ولی اگر در دوران جوانی خودتان فقط به یك یا دو مورد از این بیماری‌ها مبتلا شده‌اید، بهتر است واكسینه شوید؛ زیرا واكسن یكی از این بیماری‌ها به تنهایی وجود ندارد و اگر در حال حاضر در برابر یكی و یا دو نوع از این بیماری‌ها ایمن هستید و قبلاً به آن مبتلا شده‌اید، سیستم ایمنی بدن شما به سادگی ویروس علیه آن بیماری را تشخیص می‌دهد و آن‌را از بین می‌برد و واكسن به شما كمك می‌كند تا اگر مستعد ابتلا به هر یك از این بیماری‌ها هستید، بدن شما مصون و ایمن شود.

واكسن هرپس زوسیر

این واكسن به افراد بالای 60 سال توصیه می‌شود.  واكسن هرپس زوسیر  قوی‌تر از واكسن آبله مرغان است؛ زیرا هم آبله‌مرغان و هم زونا هر دو ناشی از یك نوع ویروس هستند. حتی در كسانی كه مبتلا به آبله‌مرغان می‌شوند، ممكن است این ویروس به صورت خفته در بدن آنها باقی بماند و دوباره سال‌ها بعد فعال شود و سلول‌های عصبی را درگیر كند و موجب درد شدید و یا به عبارتی زونا گردد...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- واكسیناسیون برای بزرگسالان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: واكسن آنفلوآنزا، واكسیناسیون، واکسیناسیون بزرگسالان، سلامت بزرگسالان، انواع واكسن، واكسن آبله مرغان تعداد بازديد: 815 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز