Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 01:10

12
خرداد
پیوند کلیه (2)

پیوند کلیه (2)

پیوند کلیه در مواردی صورت می‌‌گیرد که کلیه دچار یک بیماری دائم و مزمن شده است و هیچ راه درمان دیگری برای آن وجود ندارد.

 

پس از عمل جراحی بیمار باید داروهایی برای سرکوب کردن سیستم ایمنی بدن مصرف کند. این داروها از پس زده شدن کلیه جدید توسط بدن جلوگیری می‌‌کنند. بیمار باید تا پایان عمر خود این داروها را مصرف کند. طی هفته‌های اول پس از پیوند، در 25 الی 55 درصد موارد بدن تلاش می‌‌کند با کلیه جدید مبارزه کند. به این فرایند پس زدن موقتی گفته می‌‌شود.

در اغلب اوقات مصرف داروهای ضعیف کننده سیستم ایمنی بدن از ایجاد مشکل جدی جلوگیری می‌‌کند. اما بدن برخی افراد کلیه را پس از مدتی طولانی و به شکلی تدریجی پس می‌‌زند. متخصصان هنوز در رابطه با علت چنین مشکلی مطمئن نیستند. درمانی برای پس زدن دائم کلیه وجود ندارد و چنین فردی باید دوباره دیالیز را شروع کند یا به دنبال یک کلیه جدید برای پیوند باشد.

ضرورت پیوند کلیه چیست؟

طی عمل پیوند کلیه، کلیه سالم و جدید جایگزین کلیه بیمار و از کار افتاده می‌‌شود و در واقع تمام وظایفی را که کلیه قبلی از انجام آنها ناتوان شده بود را بر عهده می‌‌گیرد. پیوند کلیه در مواردی صورت می‌‌گیرد که کلیه دچار یک بیماری دائم و مزمن شده است و هیچ راه درمان دیگری برای آن وجود ندارد.

پیوند کلیه را برای افرادی که دچار عفونت‌های جدی، سرطان و بیماری‌های قلبی و ریوی هستند نمی‌‌توان انجام داد. افرادی که تحت عمل پیوند کلیه قرار می‌‌گیرند در مقایسه با کسانی‌که دیالیز می‌‌شوند طول عمر بیشتری دارند. معمولا پیوند کلیه اقوام درجه یک، مانند پدر، مادر، برادر و خواهر از سایر انواع پیوندها موفق‌تر است. همچنین پیوند از اهدا کننده زنده موفق‌تر از اهدا کنندگان مرده است.

عوارض پیوند كلیه

برخی از عوارض پیوند کلیه عبارت است از:  پس زده شدن کلیه جدید توسط بدن بیمار، عفونت شدید، خونریزی، واکنش نامناسب بدن به مواد بیهوشی که در طول عمل مورد استفاده قرار می‌‌گیرد، از کار افتادن کلیه جدید.

پیوند کلیه در مقایسه با دیالیز در اغلب موارد به نفع بیمار است زیرا شانس زنده ماندن و داشتن زندگی طبیعی را در بیمار افزایش می‌‌دهد. بیماری که تحت عمل پیوند کلیه قرار گرفته است نسبت به فردی که باید مدام دیالیز شود زندگی طبیعی‌تری دارد. هر چند که شاید پیوند کلیه در ابتدا هزینه بر به نظر رسد، اما در مقایسه با هزینه‌های طولانی مدت دیالیز می‌‌توان گفت روش مقرون به صرفه‌تری است.

معمولا افراد برای دریافت یک کلیه باید مدتی طولانی انتظار بکشند و در عین حال هیچ تضمینی برای موفقیت آمیز بودن عمل پیوند وجود ندارد. اما در کل عمل پیوند برای افرادی که بدن سالمی‌‌دارند موفقیت‌آمیزتر است. پس از پیوند نیز بیمار باید تا پایان عمر از داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن استفاده کند.

در نتیجه این امر بدن مستعد بیماری‌ها و عفونت‌های گوناگون قرار می‌‌گیرد. به همین دلیل هم فردی که از این داروها استفاده می‌‌کند باید بیش از سایرین مراقب سلامتی خود باشد و بهداشت را رعایت کند. همچنین مصرف داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به برخی بیماری‌های دیگر، نظیر سرطان پوست، دیابت، فشار‌خون بالا، بیماری‌های قلبی و آب مروارید را افزایش می‌‌دهد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- پیوند کلیه- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: دیالیز، سیستم ایمنی بدن، ضرورت پیوند کلیه، کلیه سالم، عوارض پیوند كلیه، دریافت کلیه جدید، داروهای تضعیف کننده تعداد بازديد: 1769 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز