Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 05:53

29
بهمن
عفونت دستگاه ادراری (2)

عفونت دستگاه ادراری (2)

حتی اگر مبتلا به التهاب مفاصل هستید، می‌توانید همچنان فعال باشید. تلاش برای ورزش كردن و فعال بودن در حین درد به نظر غیر ممكن می‌رسد.

 

مراقب علائم اولیه عفونت‌ها باشید و حداقل سالانه یك‌بار به پزشك مراجعه كنید تا مطمئن شوید به هیچ بیماری مبتلا نیستید.  عفونت ادراری اگرچه ناراحت كننده است، ولی قابل درمان است و با رعایت نكات ذكر شده قابل پیشگیری است. پس اصلاً نترسید.

چگونه ورزش می‌تواند وضعیت را بهبود ببخشد

حتی اگر مبتلا به التهاب مفاصل هستید، می‌توانید همچنان فعال باشید. تلاش برای ورزش كردن و فعال بودن در حین درد به نظر غیر ممكن می‌رسد، به‌خصوص افرادی كه دچار التهاب مفاصل هستند همیشه تحرك و فعالیت را برای خود یك رویا می‌دانند. بیشتر افراد به اشتباه تصور می‌كنند كه با داشتن ورم مفاصل، ورزش غیر ممكن است، اما برعكس افراد دچار التهاب مفاصل باید به طور منظم ورزش كنند تا مفاصل خود را فعال نگه دارند.

آرتریت یا همان التهاب مفاصل از بیماری‌هایی است كه مشخصه اصلی آن درد و محدودیت تحرك مفاصل و كاهش دامنه حركت است، اما ورزش منظم باعث می‌شود كه فعالیت بدنی داشته باشید. عموم مردم تصور می‌كنند كه با ورزش، مفاصل مبتلایان آسیب می‌بیند ولی باتوجه به مطالعات اخیر ورزش روزانه و فعالیت در زندگی روزمره از تغییرات دژنراتیو در مفاصل جلوگیری می‌كند و سلامتی مفاصل را بهبود می‌بخشد. 

فعالیت‌های جسمانی منظم، عضلات اطراف مفاصل را تقویت و انعطاف‌پذیر و به نوبه خود آنها را تقویت می‌كند و سفتی و درد و تورم مفاصل را كاهش می‌دهد.  ورزش با افزایش قدرت، استقامت و انعطاف‌پذیری عضلات، دامنه حركت آنها را افزایش می‌دهد.  ورزش موجب تقویت استخوان‌ها می‌شود و روند پوكی استخوان را كاهش می‌دهد. پوكی استخوان یكی از بیماری‌هایی است كه تراكم استخوان راكاهش و استخوان‌ها را بیشتر در معرض شكستگی قرار می‌دهد. 

قابل ذكر است كه با فعالیت ورزشی نمی‌توان ریشه اصلی بیماری را درمان كرد، ولی می‌توان درد و سفتی عضلات را كاهش داد، به گونه‌ای كه خود قادر به انجام فعالیت‌های روزمره باشید.

اگر مبتلا به آرتریت هستید و قصد ورزش دارید، حتماً به نكات زیر توجه كنید:

 حتما شروع  ورزش باید تحت نظارت پزشك باشد. نوع ورزشی كه انجام می‌دهید، به مقدار توانایی شما بستگی دارد و می‌توانید به تدریج آن را هفته‌ای 10 تا 15 درصد افزایش دهید، مثلاً می‌توانید طول جلسات ورزش را بیشتر كنید.  می‌توانید با رایج‌ترین انواع ورزش همچون پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و دو آغاز كنید.  شدت ورزش بستگی به مقدار پیشرفت بیماری دارد، ولی عمدتاً 45 تا 60 دقیقه ورزش، 3 تا 5 روز در هفته كافی است. 

می‌توانید به فعالیت‌های تفریحی همچون شنا، رقص، باغبانی و یا هر نوع ورزش دیگر در فضای باز بپردازید. ورزش‌های دیگر مثل آب درمانی، یوگا و تای‌چی به بهبود انعطاف پذیری عضلات آسیب دیده كمك می‌كنند. روش‌هایی مانند ماساژ لنفاوی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌كند و برای افراد مبتلا به آماس مفاصل بسیار مفید است. 

تغییر در شیوه زندگی از یك چاقی و بی‌حركتی به سمت یك زندگی فعال از ضروریات است. چاقی و بی‌حركتی از عوامل اصلی ورم مفاصل هستند و تغییر در شیوه زندگی یكی از روش‌هایی غیر دارویی درمان آرتریت است.

سعی كنید در محل كار خود نیز فعال باشید و از یك جا نشستن خودداری كنید. بلند شوید و برای چند دقیقه در اتاق كار خود قدم بزنید و یا به آشپزخانه بروید و یك لیوان آب بنوشید. اگر پاهای شما از صندلی به سمت پایین آویزان است، ‌همان‌طور كه نشسته‌اید، انگشتان پای خود را بالا و پایین ببرید و مچ پای خود را به صورت چرخشی حركت دهید. 

از نشستن و یا ایستادن طولانی مدت در محل كار و یا خانه خودداری كنید كه می‌تواند فشار زیادی را روی مفاصل، به‌‌خصوص مفاصل اندام تحتانی وارد كند.  دائم مراقب مقدار اسید اوریك خود باشید زیرا اسید بالا احتمال ابتلا به آرتروز را افزایش می‌دهد.

بهترین روش برای كنترل استئوآرتریت ورزش منظم است از چمباتمه زدن خودداری كنید و یك رژیم غذایی سالم داشته باشید.  آرتروز بیماری افراد مسن نیست و حتی بسیاری از نوجوانان نیز به آن مبتلا می‌شوند. ورزش كارایی بدن را بیشتر می‌كند و با كنترل وزن می‌توان از ابتلا به این بیماری در دوران جوانی پیشگیری كرد. 

شدت آرتروز و درد مفاصل در روزهای مختلف متفاوت است و بیمار یك روز بیشتر و روز دیگر كمتر درد دارد، بنابراین تصور كنید كه تغییر در مقدار درد ناشی از ورزش است.  اگرچه آرتروز محدودیت‌هایی را برای بیمار به وجود می‌آورد، ولی نمی‌تواند جلوی تمام توانایی‌های او را بگیرد. سعی كنید از حداكثر توانایی خود در ورزش استفاده كنید تا احساس ناتوانی نكنید.  با وجود اینكه آرتروز صددرصد درمان نمی‌شود، ولی با تشخیص و درمان بموقع می‌توان از پیشرفت آن پیشگیری كرد.

 

 

برای خواندن بخش اول- عفونت دستگاه ادراری- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: التهاب مفاصل، دژنراتیو، علائم اولیه عفونت‌، آرتریت، آرتروز، در عفونت ادراري، تشخيص عفونت ادراري تعداد بازديد: 563 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز