Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 18:27

27
مرداد
عفونت ویروس اچ.پی.وی (2)

عفونت ویروس اچ.پی.وی (2)

بخش دوم- عفونت HPV (عفونت پاپیلومای انسانی) شایع‌ترین بیماری آمیزشی است كه بیشتر افراد از ابتلا به این عفونت آگاه نمی‌باشند و به این ترتیب باعث اشاعه عفونت به افراد مورد آمیزش خود می‌شوند.

 

پیشگیری

 قبل از شناخت عامل ایجادكننده این عفونت و سرطان گردن رحم (ویروس HPV)، پیشگیری از سرطان گردن رحم به وسیله انجام تست پاپ‌اسمیر امكان‌پذیر بوده كه در حقیقت پیشگیری ثانویه با تشخیص مراحل اولیه بیماری و ریشه‌كن كردن ضایعات قبل از سرطانی است.

در این روش كه یك روش سلول‌برداری مخاط گردن رحم می‌باشد، تغییرات سلولی قبل از سرطان مهاجم تشخیص داده می‌شود. ولی این تست 30-20 درصد منفی كاذب دارد یعنی ممكن است در یك نمونه حدود 30- 20 درصد بیماری را كشف ننماید و تكرار آن موارد منفی كاذب را كم می‌نماید.

به این جهت توجیه می‌شود كه این تست بعد از ازدواج هر سال تا سه سال متوالی انجام شود و در صورت منفی بودن تست (طبیعی بودن آن) فواصل به 3- 2 سال یكبار افزایش داده شود. به این ترتیب با توجه به این اینكه زمان لازم برای تبدیل تغییرات قبل از سرطان به سرطان مهاجم در گردن رحم حدود 10 سال است. انجام این تست با این جدول زمانی باعث تشخیص بیماری در مراحل اولیه و ریشه‌كن كردن آن می‌شود.

این روش غربالگری در كشورهای پیشرفته باعث شده است كه 75 درصد خطر سرطان گردن رحم كاهش یابد ولی در كشورهای در حال توسعه به دلیل عدم آگاهی از این روش پیشگیری یعنی تشخیص مراحل اولیه از طریق غربالگری خیلی مؤثر نبوده است و در حال حاضر 80 درصد مرگ ومیر ناشی از سرطان گردن رحم در كشورهای در حال توسعه حادث می‌گردد.

در سال‌های اخیر با وجودی كه تغییراتی در روش پاپ اسمیر به صورت انجام پاپ اسمیر به روش بررسی سلول‌های شناور (در مایع LBC) نیز معرفی گردید ولی این روش هم نتوانست در كشورهای در حال توسعه، میزان مرگ و میر ناشی از سرطان گردن رحم كم نماید.

بعد از شناخت HPV در خلال دهه‌های گذشته به عنوان عامل ایجادكننده سرطان گردن رحم از تست تشخیصی DNA ویروس در ترشحات آن استفاده شد، اگرچه این تست حساسیت خاصی دارد، چون در افراد سالم خصوصاً جوان‌ها بدون وجود بیماری می‌تواند این تست مثبت باشد و ویژگی‌های خاصی نداشت این تست هم بعنوان تشخیص ضایعات قبل از سرطانی به تنهایی ارزشمند نبوده، مگر اینكه به همراه پاپ اسمیر انجام می‌گیرد.

ویروس HPV اولین بار توسط پروفسور Harald zur Hausen از هایدلبرگ آلمان به عنوان عامل سرطان گردن رحم شناخته شد و برای پیشگیری اولیه سرطان گردن رحم در جهت تهیه واكسن HPV برآمد، در سال 1990 از ذرات بدون بیماری ویروس كه نقش عفونی یا سرطانی ندارد توانست واكسن HPV را تهیه نماید، این واكسن سطح آنتی‌بادی قابل توجهی بر علیه ویروس HPV ایجاد می‌نماید. اثربخشی آن در پیشگیری از سرطان حدود 90 درصد می‌باشد.

واكسن ضدسرطان گردن رحم

واكسن‌های ضدسرطان گردن رحم شامل نوع چهارگانه است كه بر علیه ویروس شماره 16 و 18 و 6 و 11 ساخته شده و نه تنها پیشگیری از سرطان گردن رحم بلكه پیشگیری از زگیل‌های تناسلی نیز می‌نماید و دیگری واكسن دوگانه است كه تنها بر علیه ویروس HPV شماره 16 و 18 ساخته شده است.

واكسن ضد سرطان گردن رحم به دختران توصیه می‌شود كه در سنین قبل از ازدواج یعنی 26– 9 سالگی تزریق شود. معمولاً شامل سه تزریق است كه در مورد واكسن چهارگانه دومین تزریق در فاصله دو ماه بعد از تزریق اول و سومی 6 ماه بعد از تزریق اول انجام می‌شود.

در بعضی از كشورهای پیشرفته از جمله كشور استرالیا تزریق این واكسن به پسرها در همین سنین یعنی26– 9 برای پیشگیری از این عفونت و اشاعه آن توصیه می‌شود. این واكسن كاملاً بدون خطر است و ایجاد بیماری و یا سرطان نمی‌نماید، اما صلاح است كه بعد از تزریق واكسن پیشگیری ثانویه با روش پاپ اسمیر مطابق برنامه قبل انجام شود.

 

 

برای خواندن بخش اول- عفونت ویروس اچ.پی.وی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سرطان، غربالگری، HIV، پیشگیری از ایدز، درمان ایدز، واكسن ضدسرطان گردن رحم تعداد بازديد: 688 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز