Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 08:07

27
مرداد
عفونت ویروس اچ.پی.وی (1)

عفونت ویروس اچ.پی.وی (1)

بخش اول- عفونت HPV (عفونت پاپیلومای انسانی) شایع‌ترین بیماری آمیزشی است كه بیشتر افراد از ابتلا به این عفونت آگاه نمی‌باشند و به این ترتیب باعث اشاعه عفونت به افراد مورد آمیزش خود می‌شوند.

دكتر فاطمه قائم مقامی؛ استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران

 

 

عفونت HPV (عفونت پاپیلومای انسانی) شایع‌ترین بیماری آمیزشی است كه بیشتر افراد از ابتلا به این عفونت آگاه نمی‌باشند و به این ترتیب باعث اشاعه عفونت به افراد مورد آمیزش خود می‌شوند. طبق آمار در آمریكا 6/200/000 سالانه مورد جدید عفونت HPV در مقابل 5 میلیون عفونت تریكومونا و 3 میلیون كلامیدیایی و 1 میلیون سوزاك كشف می‌شود.

این عفونت آمیزشی عمدتاً باعث ایجاد سرطان گردن رحم، سرطان واژن، ولو  و زگیل تناسلی در زنان می‌شود. در مردان نیز باعث عفونت پنیس (دستگاه تناسلی آقایان) و سرطان مقعد نیز می‌شود. قبل از سن 50 سالگی حداقل 80 درصد زنان دچار عفونت HPV در دستگاه تناسلی می‌شوند و بیشتر موارد بدون آگهی از این عفونت این بیماری از بین می‌رود. شیوع این عفونت در زنان و مردان بین 57 -28 درصد می‌باشد.

فرد چگونه مبتلا می‌شود؟

این عفونت عمدتاً در اثر مقاربت جنسی و در موارد كمتری تماس پوست دستگاه تناسلی به پوست دستگاه تناسلی فرد مبتلا، تماس مخاط با دستگاه تناسلی فرد مبتلا ایجاد می‌شود. مهم‌ترین مورد خطر در ابتلا به این عفونت تعداد افراد مورد آمیزش واقع شده در طول زندگی می‌باشد.

به این ترتیب در افرادی كه چند همسر داشته‌اند و یا همسر آنها چند همسر داشته است شیوع عفونت بیشتر است. احتمال ابتلا به عفونت در اثر استفاده از لباس زیر آلوده یا دستكش جراحی آلوده و یا وسایل جراحی، خیلی كم و به صورت تئوری ذكر شده است. احتمال انتقال عفونت از مادر به جنین در هنگام تولد و ایجاد پاپیلوم حنجره در نوزاد نیز وجود دارد.

بیش از 100 نوع ویروس HPV وجود دارد ولی فقط 40 نوع آن در دستگاه تناسلی ایجاد عفونت می‌نماید كه 15 – 10 مورد آن كم‌خطر بوده و ایجاد زگیل تناسلی می‌نمایند و 20- 15 نوع آن پر خطر بوده و در ایجاد سرطان گردن رحم و انواع دیگر سرطان سیستم تحتانی دستگاه تناسلی نقش دارند.

حدود 70 درصد سرطان گردن رحم در اثر عفونت HPV نوع 16 و 18 به وجود می‌آیند. در اثر یك خراش تناسلی این عفونت وارد مخاط می‌شود و در صورت تداوم تغییرات پیش‌سرطانی درجه 1 به وجود می‌آید. در صورتی كه در این مرحله تغییرات پیش‌سرطانی تشخیص داده نشود به درجات بالاتر یعنی 2 و 3 تبدیل می‌شود. معمولاً انواع كم‌خطر كه ایجاد زگیل تناسلی می‌نمایند انواع 6 و 11 عفونت HPV می‌باشند كه یا بطور خود به خود بهبود می‌یابند و یا در عرض 6 ماه ایجاد زگیل تناسلی و یا ضایعات پیش‌سرطانی می‌نمایند.

اگر تغییرات پیش‌سرطانی درجه 1 كشف نشود در مدت 5 - 4 سال به درجات 2 و 3 تبدیل می‌شود و بالاخره در خلال 15 –9 سال عفونت باعث ایجاد سرطان گردن رحم می‌شود. تبدیل این ضایعات پیش‌سرطانی به سرطان، به عوامل محیطی و سرشتی فرد ارتباط دارد.

مثلاً تعدد زایمان و حاملگی و یا اعتیاد به سیگار یا در معرض دود سیگار بودن و عمدتاً تعدد افراد مورد آمیزش قرار گرفته در طول زندگی باعث سرعت بخشیدن به این مسئله می‌شود. عفونت HPV عامل 99 درصد سرطان گردن رحم، 70 درصد سرطان‌های واژن و 40 درصد سرطان‌های ولو می‌باشد. علاوه بر این همانطور كه گفته شد عامل ایجاد زگیل تناسلی و ضایعات پیش‌سرطانی گردن رحم، واژن و ولو می‌باشد.

 رده‌های سنی پر خطر

بیشتر خطر این عفونت در افراد 20 - 30 سال كه فعالیت جنسی بیشتری دارند. 3/2 افراد مبتلا به زگیل تناسلی در خلال سه ماع باعث آلودگی افراد مورد آمیزش خود می‌شوند دوره كمون این بیماری 4-3 ماه (بین 6 هفته تا دو سال) می‌باشد. 3/2 بیماران با ضایعات زگیل خارج تناسلی دچار ضایعات داخلی نیز می‌باشند. درمان استاندارد برای این ضایعات وجود ندارد و 25 درصد بیماران در خلال 3 ماه پس از درمان بیماری مجدداً عود می‌نمایند...

 

 

برای خواندن بخش دوم- عفونت ویروس اچ.پی.وی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ایدز، بیماری ایدز، عفونت HPV، عفونت پاپیلوما، عفونت آمیزشی، عفونت تریكومونا، سرطانی گردن رحم تعداد بازديد: 1168 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز