Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 10:01

4
اسفند
گزارش بیماری ایدز (2)

گزارش بیماری ایدز (2)

كاملاً ضروری است كه ارتباط‌های بین فرزندان و والدین قبل از دوران نوجوانی با بحث‌هایی در مورد روابط سالم و اهداف زندگی آغاز شود.

 

از سوی دیگر، بر اساس گزارش های منتشر شده از سازمان ملل متحد که معتقد است با آگاهی بخشیدن به زنان و رفع تبعیض جنسی می‌توان شیوع ایدز را در جهان مهار کرد، بسیاری از زنان تحت خشونت های رفتاری ناچار به برقراری رابطه جنسی با مردان مبتلا به ویروس HIV می‌شوند.

دكتر محرز تأكید می‌كند: زمانی كه روند رشد بیماری آغاز شد، ما قادر به كندكردن، متوقف ساختن یا كنترل این روند نبودیم، بنابراین امروز و در آینده باید در انتظار افزایش صعودی این روند باشیم و این روند برای ساختار فرهنگی و اجتماعی كشور بسیار نگران كننده است.

زیرا شرایط كشور ما نه هیچگاه با وضعیت كشورهایی مانند چین و هند قابل مقایسه بوده كه به دلیل داشتن جمعیت زیاد قادر به ارایه امكانات نباشند و نه هیچگاه از شرایطی مانند آفریقا برخوردار بودهایم كه محدودیتهای اقتصادی و اجتماعی به شیوع بیماری دامن بزند.

ما از این بابت متأسفیم كه چنین روند آلودگی و ابتلا به ایدز در كشور به هیچ وجه مورد انتظار ما نبود، اما این روند را شاهدیم چرا كه كنترل و پیشگیری از ابتلا و آلودگی به ایدز مستلزم دست به دست دادن تمام نهادهای مسؤول است و نه یك وزارتخانه.

دكتر عباس صداقت رئیس اداره كنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت: موج سوم ایدز در كشور از طریق تماس جنسی محافظت نشده است.

دكتر عباس صداقت رئیس اداره كنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت، معتقد است كه وجود رفتارهای پرخطر، یك واقعیت انكارناپذیر است كه همه كشورها از جمله ایران را به لحاظ دارا بودن جمعیت جوان، در معرض تهدید قرار داده است.

او سربازان، دانش آموزان، دانشجویان و... را از جمله گروههای مورد هدف در آموزش پیشگیری از عوارض رفتارهای پرخطر می داند و جوانان را از آسیب‌پذیرترین گروهها در برابر ایدز میداند. وی عوامل زمینه‌ساز ابتلا را سوء مصرف داروهای روانگردان و مشروبات الكلی می داند و می‌گوید: هر قدر هم در زمینه آموزش و تغییر نگرش و رفتار گروه هدف موفق بوده باشیم.

در چنین موقعیتی تصمیم گرفتن خارج از عقل فردی است و در نتیجه، عامل تشدید رفتارهای پرخطر می‌شود؛ او همچنین تاکید می کند: وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند از عهده اطلاع رسانی و آموزش به جوانان در زمینه راههای پیشگیری از ایدز برآید، بلکه همه دستگاهها در حوزه سلامت می‌توانند در این راه گام بردارند و آموزش و پرورش هم می‌تواند آموزش را از مدارس، سازمان امور مساجد آموزش را از حسینیه‌ها و مساجد شروع کند و ادارات مختلف و دانشگاه‌ها می‌توانند جلسات آموزشی برگزار کنند.

از نظر او تخمین زده می‌شود حدود 80 هزار نفر در کشور به بیماری ایدز مبتلا باشند و در حال حاضر راه انتقال این بیماری به سمت رفتارهای پرخطر جنسی میرود که تهدید بزرگی به جمعیت جوان کشور است. او همچنین هشدار می‌دهد كه آغاز موج سوم این بیماری در كشور از طریق تماس جنسی محافظت نشده است.

نقش والدین؛ راهنما نه تماشاچی

دكتر فرجام روانشناس اجتماعی در مورد اینكه چرا نوجوانان گروه پرخطر محسوب می شوند، می‌گوید: رشد و نمو غدد داخلی و ترشحات هورمون‌های جنسی به نوجوان امكان برقراری روابط جنسی را میدهد و انگیزه و كشش نسبت به غیر هم جنس در او ایجاد میشود و از طرفی نخستین برخورد نوجوان با جنس مخالف اغلب با ترس و پریشانی خاطر همراه است.

جوان تازه بالغ نیاز جدید و مبهم و تمایلات قوی و نامعلومی را احساس می كند كه او را از جلدش خارج كرده و بسوی جنس مخالف می كشاند و با جهش های شدید محبت، عقب نشینی‌های توضیح ناپذیر و حركات بدون دلیلی كه او را آشفته می‌كند، روبرو می‌سازد.

نوجوان می‌خواهد این همه انرژی را كه به وجود آمده و موجب هیجان او شده است، در جایی آزمایش كند، اما در عین حال نگران عواقب آن است. وی در تحلیل رفتارهای نوجوانان میافزاید: او بیداری و رشد تمایلات جنسی را دارد، ولی هدف ندارد و این مسأله در افراد محجوب و كمرو نوعی اضطراب و گیجی ایجاد می‌كند.

در جوامعی كه آموزش صحیح در این زمینه وجود ندارد و راههای كنترل آن برای نوجوان توضیح داده نمی‌شود، این مشكل هم مضاعف است و در این جاست كه متأسفانه لغزش و سقوط در پرتگاه در كمین است. او همچنین در مورد تأثیرات راهنمایی والدین تأكید می‌كند: والدین می‌توانند بر رفتارهای جنسی نوجوانان خود تأثیر آشكاری بگذارند.

بهترین راه برای كاهش فعالیت‌های پرخطر این است كه والدین را تشویق كنیم تا به‌جای اینكه مانند یك تماشاچی فقط نظاره‌گر باشند، كاملاً در آموزش این مسایل به فرزندانشان سهیم باشند. والدین باید مسؤولیت آموختن طریقه صحیح زندگی را به فرزندانشان شخصاً برعهده بگیرند.

چون در هنگام فقدان آموزش‌های رسمی یا خانوادگی نوجوان به سوی یادگیری از گروه همسال، رسانه ها و یا تجربه جنسی مخاطره آمیز كشانده میشود. والدین باید فرزندانشان را از تأثیرات و نیز سوء استفادههای جنسی دور كنند، به‌علاوه پدر و مادرها باید در رابطه با ارتباط های صحیح و مطلوب، نوجوانانشان را یاری دهند.

این روان شناس اجتماعی معتقد است: نوجوانانی كه ارتباطی صمیمی با والدینشان دارند، این دوران را به سلامت طی می‌كنند، با وجود دلایل بسیاری كه موجب می‌شود، والدین با این موضوع راحت نباشند، كاملاً ضروری است كه ارتباط‌های بین فرزندان و والدین قبل از دوران نوجوانی با بحث‌هایی در مورد روابط سالم و اهداف زندگی آغاز شود و بعدها این گفت و گوها به همه ابعاد توسعه یابد.

 

 

برای خواندن بخش اول- گزارش بیماری ایدز- اینجا كلیك كنید.

برای خواندن بخش سوم- گزارش بیماری ایدز- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: ايدز، خشونت های رفتاری، كنترل ايدز، نقش خانواده در ايدز، برخورد با ايدز، پیشگیری از ایدز، راه‌های كنترل ايدز تعداد بازديد: 730 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز