Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 1 خرداد 1403 - 11:20

12
اردیبهشت
درمان فیشر مزمن آنال

درمان فیشر مزمن آنال

تعدادی از بیماران علی‌رغم جراحی اسفنكتروتومی و ترمیم فیشر، در عرض 2 تا 3 هفته بهبود نمی‌یابند كه این موارد unhealed تلقی شده و نیاز به انجام جراحی مجدد دارد.

دكتر اكبر بهداد؛ متخصص جراحی عمومی

 

 

 

فیشر آنال شایع‌ترین بیماری آنوركتال در همه گروه‌های سنی در بین زنان و مردان می‌باشد. اغلب افراد مبتلا به این بیماری دیر به پزشك مراجعه می‌كنند و حتی موردی وجود داشته كه 12 سال پس از شروع بیماری مراجعه نموده كه علاوه بر فیشر مزمن، دچار تنگی مقعد نیز شده بود.

به علت عدم support نسج نرم در خلف مقعد، شایع‌ترین محل فیشر در این ناحیه می‌باشد. مواردی از فیشر دوبل و مواردی انگشت‌شمار از 3 تا 4 فیشر در بیماران وجود داشته است.در حال حاضر درمان فیشر حاد كه محافظتی است، مسكن، ملین و sitz bath می‌باشد اما در مورد فیشر مزمن عمل جراحی پیشنهاد می‌گردد كه به روش‌های مختلفی انجام می‌شود.

در یك بررسی در سال 1386، هشتاد بیمار مبتلا به فیشر مزمن آنال (شامل 50 بیمار زن و 30 بیمار مرد) مورد بررسی قرار گرفتند. در این بیماران با استعمال لیدوكایین 5 درصد پیش از اجابت مزاج و سپس ریختن آب گرم به مقعد، اسپاسم اسفنكتر از بین رفته و اجابت مزاج به راحتی انجام شده و پس از اجابت مزاج، درد و سوزش به حداقل رسید.

دستورات دیگر شامل استفاده از قرص C-LAX  شبی یك عدد و ناپروكسن 250 میلی‌گرم یك عدد صبح و یك عدد شب پس از صرف غذا بود. همچنین علاوه بر غذای معمول، دستورات غذایی استفاده از سبزیجات و میوه به ویژه خیار با پوست و نوشیدن چند لیوان آب اضافی جهت كمك به لینت مزاج توصیه شد.

حدود 75 درصد از بیمارانی كه بیش از دو هفته تحت پیگیری بودند بدون نیاز به انجام جراحی بهبود یافتند. پیشنهاد می‌شود بیماران با فیشر مزمن آنال، دو هفته به روش محافظتی تحت درمان قرار گیرند و در صورت عدم پاسخ به درمان فوق، اقدام به جراحی شود.

نكته‌ای كه لازم است مورد توجه قرار گیرد این است كه تعدادی از بیماران علی‌رغم جراحی اسفنكتروتومی و ترمیم فیشر، در عرض 2 تا 3 هفته بهبود نمی‌یابند كه این موارد unhealed تلقی شده و نیاز به انجام جراحی مجدد دارد.

 

برچسب ها: فیشر آنال، بیماری آنوركتال، فیشر مزمن، تنگی مقعد، فیشر دوبل، درمان فیشر حاد، جراحی اسفنكتروتومی تعداد بازديد: 1319 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز