Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 23:16

30
تیر
مراقبت بعد از عمل بای پس قلب

مراقبت بعد از عمل بای پس قلب

هنگامی‌که بعد از عمل بای پس قلب از حالت بیهوشی خارج شده و بیدار می‌شوید، یک تیوب در دهان شما قرار دارد. همچنین ممکن است درد داشته باشید و یا برخی از عوارض جانبی این عمل جراحی به سراغ شما بیایند.

دکتر سعید یزدان خواه :  متخصص قلب و عروق  و فوق تخصص آنژیوپلاستی

 

 تحریریه زندگی آنلاین : هنگامی‌که بعد از عمل بای پس قلب از حالت بیهوشی خارج شده و بیدار می‌شوید، یک تیوب در دهان شما قرار دارد. همچنین ممکن است درد داشته باشید و یا برخی از عوارض جانبی این عمل جراحی به سراغ شما بیایند. از جمله این موارد می‌توان به سه مشکل متداول زیر اشاره داشت.

 

از دست دادن حافظه کوتاه‌مدت، گیجی و مشکل در مدیریت زمان و گذر ساعات. شما احتمالاً پس از انجام عمل جراحی بای پس قلب به مدت یک تا دو روز در آی سی یو بستری می‌مانید تا علائم حیاتی توسط پزشکان و پرستاران بررسی شوند. پس از این‌که به یک حالت پایدار رسیدید، به یک اتاق دیگر در بیمارستان منتقل می‌شوید. برای بستری یک هفته‌ای در بیمارستان آماده باشید.قبل از این‌که بخواهید بیمارستان را ترک کنید، تیم درمانی معالج شما دستورالعمل‌هایی را پیرامون نحوه محافظت از خود ارائه می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 بیشتربخوانید:

قبل از بای پس روده این مطلب را بخوانید

 

مراقبت از زخم‌های عمل جراحی بای پس

استراحت کافی و زیاد. دوری کردن از فعالیت‌های فیزیکی. حتی اگر عمل جراحی بای پس قلب موفق باشد و اتفاقی در حین یا پس از آن برای بیمار رخ ندهد، باز هم دوران نقاهت و بهبود پس از آن حدود 6 تا 12 هفته است. این حداقل میزان مورد نیاز برای درمان و برگشت به حالت عادی استخوان سینه شما است.در حین این دوره باید از انجام کارهای فیزیکی که نیاز به زور و انرژی زیاد یا معمولی دارند اجتناب کنید. فعالیت فیزیکی خود را تا حد امکان محدود کنید و وسایل سنگین را بلند نکنید. همچنین تا زمانی که پزشک معالج اجازه ندهد نباید رانندگی کنید.

همچنین قابل ذکر است که پزشک معالج شما ممکن است پروسه توان‌بخشی قلب را نیز برای دوره نقاهت و بهبود شما پیشنهاد دهد. این مورد شامل یک رژیم و سبک زندگی خاص است که در آن فعالیت فیزیکی شما بررسی می‌شود، تست‌های استرس از شما گرفته شده تا وضعیت بهبود قلب شما مورد ارزیابی قرار گیرد.حتماً در صورت داشتن دردهای ادامه‌دار و یا هرگونه مشکل مرتبط با وضعیت سلامت و جسمی با پزشک معالج خود در نوبت‌های چکاپ بعد از عمل بای پس قلب مشورت کنید و آن‌ها را به اطلاع وی برسانید.

 همچنین اگر هر کدام از موارد زیر را تجربه کردید، خیلی زود با پزشک معالج خود در ارتباط باشید:

تب بالای 38 درجه سانتی‌گراد، افزایش درد در قفسه سینه، ضربان قلب تند، قرمزی و هرگونه مشکل در محل انجام عمل جراحی بای پس

 بشتربخوانید:

نکات تغذیه ای کلیدی در جراحی بای پس معدی

 

 

بعد از عمل بای پس قلب چه داروهایی را مصرف خواهم کرد؟

پزشک معالج شما داروهایی را برای دوران پس از عمل تجویز می‌کند که به مدیریت درد شما کمک کنند. از جمله این مسکن‌ها می‌توان به ایپوبروفن و استامینوفن اشاره داشت. علاوه بر این ممکن است داروی پرکوست که حاوی استامینوفن و اکسیکودون است را مصرف کنید. افزون بر این مسکن‌های مدیریت درد، پزشک معالج داروهایی را پیشنهاد و تجویز می‌کند که به شما در دوره بهبود و نقاهت بعد از عمل بای پس قلب کمک می‌کنند. از جمله این داروها باید به آنتی پالاتلت و آنگیوتستین اشاره کرد.

در مورد این‌که بهترین داروها برای شرایط شما پس از عمل جراحی کدام هستند با پزشک معالج خود مشورت کنید. این مورد برای کسانی که مشکلات دیگری در بدن خود دارند و با شرایط خاصی دست‌وپنجه نرم می‌کنند اهمیت بیشتری دارد. به‌عنوان‌مثال بیماران دیابت و یا کسانی که در معده یا شکم خود مشکلاتی دارند باید حتماً پس از عمل جراحی بای پس قلب اقدامات ویژه‌ای را متناسب با وضعیت خود انجام دهند.

انواع داروهای تجویزی بعد از عمل بای پس قلب

داروهای آنتی پلاتلت نظیر آسپیرین

-کارکرد: کمک به جلوگیری از تشکیل لخته‌های خون در بدن

- عوارض جانبی احتمالی: سکته در اثر خون‌ریزی به‌جای لخته شدن خون، زخم معده، مشکلات جدی مرتبط با آلرژی افراد به آسپیرین

داروهای بتا بلاکر

- کارکرد: مسدود کردن تولید آدرنالین در بدن و کاهش فشارخون

- عوارض جانبی احتمالی: افزایش وزن غیر نرمال، مشکلات تنفسی و افسردگی

داروهای نیترات

- کارکرد: کمک به کاهش درد سینه با باز کردن شریان‌ها و بهتر کردن جریان خون و گردش آن در بدن

-عوارض جانبی احتمالی: سردرد، حالت تهوع، ریتم عجیب و غیر نرمال قلب و غش کردن

داروهای محدود کننده ACE

- کارکرد: جلوگیری از تولید آنجیوتنسین در بدن شما، هورمونی که منجر به بالا رفتن فشارخون شده و همچنین باعث باریک شدن رگ‌های خونی می‌شود.

- عوارض جانبی احتمالی: سردرد، از دست دادن حس چشایی و خستگی

داروهای کاهنده چربی نظیر استاتینز

- کارکرد: کمک به کاهش کلسترول بد (LDL) و جلوگیری از خطر سکته یا حمله‌های قلبی

- عوارض جانبی احتمالی: از دست دادن حافظه، آسیب به کبد، درد عضله یا ضعفی که دلیل خاص و دقیقی ندارد.

بشتربخوانید:

بای پس معده و لاغري در نوجوانان

 

 

عوارض و تأثیرات بلندمدت عمل جراحی بای پس قلب

پس از انجام شدن یک عمل جراحی موفق بای پس قلب، علائمی نظیر تنگی نفس، تنگی قفسه سینه و فشارخون بالا معمولاً بهبود می‌یابند و همانطور که گفتیم به 6 الی 12 هفته زمان نیاز است تا پروسه بهبود بدن بیمار طی شود.عمل بای پس قلب می‌تواند مشکل مسدود بودن یک شریان قلبی را برطرف کند اما ممکن است نیاز باشد برخی عادات خود را جهت پیشگیری از مشکلات قلبی در آینده تغییر دهید. بهترین خروجی و موفقیت مربوط به آن دسته از بیماران است که پس از عمل جراحی بای پس قلب، سبک زندگی مناسب و سالمی را اعم از رژیم غذایی، ورزش و خود مراقبتی در پیش می‌گیرند.در زمینه مصرف مواد غذایی حتماً با یک متخصص تغذیه مشورت کنید و همچنین پیرامون عادات و روش زندگی مناسب پس از عمل بای پس، با پزشک معالج و جراح خود صحبتی داشته باشید تا در این زمینه شما را راهنمایی کرده و دستورالعمل‌هایی ارائه کنند.

برچسب ها: بیماری قلبی، جراحی قلب تعداد بازديد: 311 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز