Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 14:38

14
فروردین
كاهش چربی‌ خون با مكمل‌های غذایی (2)

كاهش چربی‌ خون با مكمل‌های غذایی (2)

استروژن‌های گیاهی از لحاظ ساختمانی مشابه كلسترول بوده ولی در زنجیره‌های جانبی متفاوتند. مكانیسم احتمالی در كاهش كلسترول نسبت به درجه كاهش جذب كمتر است كه احتمالا به خاطر افزایش جبرانی در سنتز كلسترول كبدی است.

 

به عنوان مثال در یك مطالعه شامل 108 مرد و 105 زن یائسه، پروتئین سویا هم‌سطح فشار خون و هم لیپیدها را بهبود بخشید اما عملكرد عروقی را بهبود نبخشید (با استفاده از اندازه‌گیری كمپانس عروق سیستمیك و سرعت امواج نبض Pluse Wave Velosity اثر مضر شامل افزایشی در LPa و كاهش فانكشن اندوتلیال است.

هنوز واضح نیست كه آیا فعالیت مشابه به استروژن ایزوفلاون‌ها، خطر سرطان سینه را افزایش می‌دهد یا نه.

توصیه‌های كمیته تغذیه انجمن قلب آمریكا در مصرف سویا

 جایگزینی پروتئین سویا با سایر پروتئین‌ها به نشر فواید مهم بالینی در پی ندارد.  ایزوفلاون به نظر اثری بر لیپیدها نداشته و نباید با هدف بهبودی لیپیدها و بیماری‌های قلبی عروقی داده شود.

 وقتی جایگزین غذاهای مشتق از منابع حیوانی شود، ممكن است اثرات مفیدی بر لیپیدها و سلامت قلبی عروقی داشته باشد كه به‌دلیل سطح پایین چربی‌های اشباع‌شده و میزان بالای چربی‌های غیراشباع و اغلب غنی در فیبر است.

سیر

سیر به‌عنوان روشی جهت كاهش كلسترول سرمی توصیه شده است. یافته‌های منتج از مطالعات در این زمینه گیج‌كننده هستند. یك مطالعه بزرگ سه نوع فرآورده مختلف سیر را با پلاسبو در 192 فرد بالغ با سطح LDL بین mg/dl 190-130 مقایسه كرد. این افراد 6 روزه هفته برای 6 ماه درمان شدند و هیچ‌یك از فرآورده‌های سیر اقری بر LDL یا سایر لیپیدها نداشتند. در حال حاضر سیر جهت درمان‌هایپركلسترولمی توصیه نمی‌شود.

استروژن‌های گیاهی

استروژن‌های گیاهی از لحاظ ساختمانی مشابه كلسترول بوده ولی در زنجیره‌های جانبی متفاوتند. مكانیسم احتمالی در كاهش كلسترول نسبت به درجه كاهش جذب كمتر است كه احتمالا به خاطر افزایش جبرانی در سنتز كلسترول كبدی است. تعدادی از فرآورده‌های حاوی استرول‌های گیاهی هم‌اكنون در دسترس هستند.

یك محدودیت در تولید فرآورده‌ها محلولیت آبی ضعیف آنهاست. شایع‌ترین محلول‌ها، استریفیه كردن استانول یا استرول‌های گیاهی با اسیدهای چرب است كه دسترسی آنها را در غذاها نظیر مارگارین و تزیینات سالاد افزایش داده است. مطالعات موجود در زمینه مارگارین به میزان بیشتری موجودند.

مارگارین

مارگارین‌های پایین‌آورنده كلسترول غنی با استرول‌های گیاهی در دسترسند. دو استانول گیاهی اشباع‌شده (سینوستاتول و كمپستانول) استرول‌های عمده موجود در فرآورده‌های موجود در دسترس در آمریكا است و مصرف روزانه 3-0/8گرم استانول یا استرول‌های گیاهی موجود در این مارگارین‌ها به نظر سطح كلسترول را كاهش می‌دهد.

مطالعات موجود عوارض جانبی از مصرف مارگارین‌های غنی‌شده با ساتانول‌ها استرول‌های گیاهی نشان نداده‌اند و ممكن است كه به مرور زمان باعث افت در غلظت پلاسمایی آنتی‌اكسیدان‌ها نظیر بتاكاروتن و آلفاتوكوفرول شود. چند مطالعه تنها اثرات كمی از این مارگارین‌ها بر سطح پلاسمایی ویتامین‌های محلول در چربی را نشان داده‌اند.

البته هیچ‌كدام از این مطالعات بیش از 3هفته ادامه نداشته‌اند. هیچ مطالعه در زمینه اثرات این فرآورده بر بروز بیماری‌های قلبی عروقی وجود ندارد. در مجموع كمیته تغذیه انجمن قلب آمریكا توصیه می‌كند كه اگرچه غذاهای حاوی استانول یا استرول‌های گیاهی مجوز اضافه شدن به غذاها را به هدف بهبودی در بروفال خطر قلبی داده‌اند، این فرآورده‌ها نباید به‌طور روتین در جمعیت عمومی تا زمانی كه در مطالعات طولانی مدتی انجام می شوند، استفاده گردد.

استفاده آنها باید محدود به افرادی باهایپركلسترولمی و یا یك حادثه آترواسكلروتیك كه نیاز به كاهش LDL و یا توال كلسترول باشد. اگرچه می‌توانند در بچه‌های با‌هایپركلسترولمی مصرف شوند، وضعیت ویتامین‌های محلول در چربی باید مانیتور شود.

 

برچسب ها: ایزوفلاون، كمپانس عروق سیستمیك، فانكشن اندوتلیال، استروژن ایزوفلاون‌ها، استروژن‌های گیاهی، سینوستاتول، كمپستانول تعداد بازديد: 752 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز