Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 09:22

6
آبان
نقش استرس بر بيماریهای قلبی - عروقی

نقش استرس بر بيماریهای قلبی - عروقی

به یاد داشته باشید: استرس مساوی است با بیماری قلبی.

دكتر منوچهر قارونی؛ متخصص قلب و عروق

 

امروزه، زندگی شهری سبب شده خواه ناخواه دچار استرس شویم، نسل قبل، استرس ما را نداشتند، زندگی ساده‌تر و با آرامش را تجربه می‌كردند، متاسفانه بشر امروز آرامش را فدای آسایش كرده، از رفاه نسبی برخوردار است، در مقابل، هیجانات و استرس‌های زیاد را باید متحمل شود. اختلافات نظر، برخوردها و... همه و همه استرس را به دنبال دارد. حتی رانندگی در خیابان‌های شلوغ و پرترافیك و ترمزهای ناگهانی باعث استرس، تپش قلب و افزایش فشارخون می‌شود.

تصور كنید موتورسواری به طور ناگهانی مقابل ماشینی می‌پیچد، ترمز ناگهانی، تپش قلب شدید راننده را به دنبال دارد. 3-2 دقیقه بعد از این اتفاق، تپش قلب احساس می‌شود... تپش قلب یعنی آگاهی از ضربانات قلب. زمانی كه این‌گونه ضربانات ایجاد شد، فرد احساس بدی دارد، حتی ممكن است این حالت تا 8-5 دقیقه زمان ببرد تا فرد به حال قبل از استرس بازگردد. به طور كلی قلب در حالت نرمال ظرف مدت 5-1 دقیقه می‌تواند ضربان خود را با شرایط استرس‌زا تطبیق داده به ضربان و فشارخون عادی بازگردد. هنگام بروز استرس، قلب بیمار و نارسا، دچار افزایش ضربان قلب و بالا رفتن فشار خون شده متعاقب آن سبب تشدید نگرانی بیمار می‌شود.

عوامل خطرزا برای بیماران قلبی
استرس، هیجان، خبر بد و ناگهانی برای بیماران قلبی خطرناك است، خبرهای ناگهانی حتی گاهی ممكن است منجر به مرگ بیمار شود.
توصیه به بیماران قلبی در شرایط استرس‌زا
توصیه می‌كنم در افراد بیمار، به خصوص سالمند، هنگام بروز شرایط ناگوار در زندگی، در مواردی كه لزومی ندارد، حادثه را به وی اطلاع ندهیم. به عنوان مثال، خبر غرق شدن و مرگ نوه برای مادربزرگ دچار ناراحتی قلبی، بسیار خطرناك است. می‌توانید به او بگویید نوه‌اش به مسافرت رفته.
نحوه‌ی برخورد با استرس در زندگی شهری كنونی چگونه باشد؟
متاسفانه در زندگی‌های شهری، اصولا مردم برخوردی خشن دارند. در شوخی‌ها، به جای لطافت، از خشونت استفاده می‌كنند. به جای دور هم جمع شدن و گذراندن اوقاتی خوش با یكدیگر، اطرافیان را مسخره می‌كنند. گاهی بی‌مورد از بوق ماشین استفاده می‌كنند. حتی بلند صحبت كردن، زنگ تلفن، موبایل و ده‌ها مورد دیگر همگی از عوامل استرس‌زا است كه به سادگی می‌توان از آن پرهیز نمود.
توجه به نحوه‌ی بیدار كردن عزیزانمان از خواب می‌تواند در كاهش استرس وارد شده به او كمك كند، فردی كه در حالت خواب عمیق به سر می‌برد، حتی با شنیدن نامش ممكن است یك باره از جا برخیزد، این حالت به طور ناگهانی سبب هوشیاری و تپش قلب می‌شود.
بهتر است برای بیدار كردن فرد، با بیان كلمه‌ی سلام، به جای تكان دادن، او را با آرامش بیدار كنیم. به جای استفاده از زنگ‌های گوش خراش ساعت، با موزیكی ملایم و زیبا از خواب برخیزیم. رعایت این نكات شاید خیلی ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد در حالی كه افراد در سنین جوانی تصور می‌كنند این موارد بی‌اهمیت است، با افزایش سن و افزایش استرس، ممكن است رعایت نكردن این نكات ساده به سكته‌ی قلبی یا مرگ ناگهانی دچار شوند. بیایید اشتباهات اطرافیان را پذیرا باشیم. آری كسی را كه با ما می‌خندد فراموش می‌كنیم ولی كسی كه با ما می‌گرید هرگز فراموش‌شدنی نیست. سختی‌ها را با در كنار هم بودن، سهل گیریم تا بلكه قادر شویم هر روز در كاهش استرس قدمی برداریم. 

 

برچسب ها: بیماری قلبی، بیماری قلبی تنفسی، عارضه ی قلبی، استرس و بیماری قلبی، شرایط استرس زا تعداد بازديد: 873 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز