Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 16:06

7
خرداد
گفتگو با ریما رامین فر؛ امیرجعفری یک هم بازی و همسر خوب

گفتگو با ریما رامین فر؛ امیرجعفری یک هم بازی و همسر خوب

ریما رامین‌فر بازیگر نقش‌پذیر و منعطفی است و حضور مستمر و درخشان بیش از دو دهه‌‌اش در عرصه بازیگری به پیشینه موفق تئاتری‌اش مرتبط است.

احمد محمداسماعیلی

 

یک همدلی خوب میان من و همسرم وجود دارد

ریما رامین‌فر بازیگر نقش‌پذیر و منعطفی است و حضور مستمر و درخشان بیش از دو دهه‌‌اش در عرصه بازیگری به پیشینه موفق تئاتری‌اش مرتبط است. او سالها در همکاری با محمد یعقوبی نقش‌‌های ماندگاری را روی صحنه تئاتر بازی کرد و همین سابقه باعث شد وقتی به سینما و تلویزیون می‌‌آید هم بتواند اغلب تصویری ملموس از کاراکترهایش پیش روی مخاطب بگذارد.

حضور رامین‌فر درعرصه تصویر هم موثر و قابل قبول بوده است و با بزرگانی مثل ایرج طهماسب در فیلم  "رفیق بد"  در کنار بازیگر ارزشمندی مثل هما روستا، در فیلم "یه حبه قند"  ساخته رضا میرکریمی درکنار بازیگر صاحب سبکی مثل رضا کیانیان و در مجموعه‌‌های موفقی مثل "پایتخت" و "چک برگشتی" ساخته‌‌های سیروس مقدم در کنار همسرش امیر جعفری و محسن تنابنده بازی‌‌های درستی در قالب نقش‌های متفاوت انجام داده است.

رامین‌فر توانایی ایفای انواع و اقسام زنان مثل زن شکاک و سنتی و بامزه "چک برگشتی"، زن مصم و با انگیزه "پایتخت" و یا زن امروزی "سیزده" و یا زن سنتی با لهجه یزدی در "یه حبه قند" را دارد.  رامین‌فر در اکران نوروزی فیلم تلخ "ابد و یک روز" را داشت که در این فیلم کوشید تا حد توان کاراکتری قابل باور ارائه کند ضمن اینکه یک کمدی به نام "زاپاس" را هم آماده اکران عمومی دارد.  رامین‌فر در زندگی خانوادگی با امیر جعفری هم به مانند زندگی حرفه‌ای موفق بوده و توانسته تعادلی خوب میان زندگی حرفه‌ای و زندگی خانوادگی ایجاد کند. 

سالی که آغاز کرده‌اید چطور سالی بود؟ به خصوص که سال گذشته هم سال پرکاری را پشت سر گذاشتید؟

خدا را شکر سال خوبی را آغاز کرده‌ام ضمن اینکه سال گذشته هم سال خوبی برایم بود بخصوص که در ماه رمضان با مجموعه "پایتخت" میهمان خانه‌‌های مردم بودم که مثل سایر فصل‌های این مجموعه کار موفقی بود و مورد توجه مردم قرار گرفت و خستگی کار فشرده در گرمای شمال و فیلمبرداری مدام از تن همه عوامل در آمد. این را هم باید بگویم که در فصل چهارم "پایتخت" بخش جدیدی از شخصیت هما را ارائه دادیم که امیدوارم این بخش در فصل پنجم پررنگتر باشد؛ این بخش به حضور "هما سعادت" در بیرون از خانه می‌گذشت و چالش‌‌های زندگیش با نقی هم به این دلیل پررنگتر بود.

دو فیلم سینمایی متفاوت یکی کمدی و دیگری فیلمی اجتماعی و تلخ را هم در جشنواره داشتید که یکی در نوروز روی پرده رفت و دیگری هم آماده اکران است.

همین طور است. دو نقش متفاوت در فیلم‌‌های "زاپاس" و "ابد و یک روز" بازی کردم . "شهناز" در "ابد و یک روز" نقش درست و محکمی بود و ارزش‌‌های این فیلم که توسط یک کارگردان جوان با حضور تعداد زیادی از بازیگران سینما ساخته شده بود در اکران و زمان نمایش در جشنواره دیده شد و به نظرم شهناز شخصیتی بود که درجامعه مابه ازهای زیادی دارد. در فیلم "زاپاس" هم تمام تلاش را انجام دادم که در قالب یک زن شهرستانی که هویت دارد و در بیرون خانه کار می‌‌کند بازی خوبی انجام بدهم و فکر می‌‌کنم کاراکترم در این فیلم یعنی "خاله خورشید" به خوبی در درام داستان جا گرفته بود. 

 نقش "هما" در سری "پایتخت" از جمله کاراکترهای ماندگار در تاریخ تلویزیون ایران است. چگونه توانستید شخصیتی را خلق کنید که چندین سال محبوب باشد؟

"هما" نمونه موفق یک مادر، همسر مهربان، دلسوز و صبور ایرانی است و زندگی را خیلی سخت نمی‌گیرد و از اینکه در کنار خانواده‌اش حضور دارد احساس خوشحالی و شادمانی دارد و شادی‌‌هایش را با اعضای خانواده‌اش تقسیم می‌‌کند و تلاش می‌‌کند ضمن حفظ و حمایت از خانواده به دیگران و اطرافیان نزدیک مثل ارسطو کمک کند تا بتوانند به خواسته‌‌های خودشان برسند.  

یکی از ویژگی‌‌های مهم مجموعه "پایتخت" تأکید بر اهمیت و جایگاه خانواده در اجتماع است. این نگاه را چگونه ارزیابی می‌‌کنید؟

همان طوری که اشاره کردید در مجموعه "پایتخت" ارزش‌گذاری به بنیان خانواده در ساختار سریال مورد توجه سازندگان سریال بوده است و جایگاه بزرگترها و حقوق کوچکترها به طرز درستی تبین شده است و "بابا پنجعلی" به عنوان بزرگتر خانواده علیرغم بیماری و مشکلاتی که دارد مورد احترام و توجه خانواده است و نشان دادن این نوع روابط می‌‌تواند درجامعه فرهنگ سازی کند.  در تمام " پایتخت" هم این رویکرد به طور جدی مورد توجه قرارگرفته است.

 تلویزیون، رسانه فراگیری است و در این مجموعه تأکید بر اهمیت و جایگاه خانواده محوریت دارد و یک جورهایی این سریال را سمبل تکریم به مقام خانواده در جامعه می‌‌بینم چون تمام اعضای خانواده به شدت پشتیبان و یاور یکدیگر هستند و به‌ اصطلاح هوای یکدیگر را دارند. علیرغم اینکه "بابا پنجعلی" حافظه درستی ندارد  اما درخانواده به عنوان یک رکن مهم مورد احترام و حمایت قرار گرفته است و یکی از دلائلی که باعث شد سریال در ارتباط با مخاطبان موفق عمل کند همین توجه به خانواده و نقش بزرگترها است. 

با توجه به کم رنگ شدن نقش خانواده در بین جوان‌ها، آیا دیدن مجموعه "پایتخت" می‌‌تواند در این زمینه دیدگاه جوان‌ها را تغییر بدهد؟

همه عوامل سازنده "پایتخت" این امیدواری را داشتند که دیدن مجموعه باعث بشود دیدگاه‌های خیلی از جوان‌ها که نسبت به جایگاه خانواده و ازدواج بی‌تفاوت هستند تغییر پیدا کند و جایگاه خانواده به درستی ارائه بشود. 

با توجه به بزرگ شدن تدریجی فرزندان در "پایتخت" گویا این سریال خواسته درباره چگونگی رفتار با فرزندان هم به اندازه خود آگاهی بخشی داشته باشد.

هر سنی مقتضیات خاص خودش را دارد و هما می‌‌کوشد رابطه صمیمانه و بدون تکلفی با دخترهایش داشته باشد و بیشتر با آنها دوست و رفیق باشد. همین دوستی است که شاید رمز موفقیت ارتباط با فرزندان در زندگی بیرونی هم هست. 

این تلاش برای ورود شخصیت زنی سنتی به فضای بیرونی و ورود به شورای شهر هم انگار برگرفته از جامعه امروز ماست که بسیاری از بانوان سعی می‌‌کنند به اندازه حضور در خانه در محیط‌های کاری هم حضوری فعال داشته باشند.

"هما" شخصیت معقول، با گذشت و مهربانی دارد و رفتن به دانشگاه و نماینده شدنش باعث می‌‌شود مسائل جدیدی را بیاموزد و با این رویکرد می‌‌تواند نقش مهمتری در خانواده‌اش ایفا کند. البته "هما" در قسمت‌‌های قبل نشان داد زن روزهای سخت است و به خاطر بیماری و افسرگی شوهرش با جدیت رستورانی را که راه اندازی کرد، اداره می‌‌کرد تا به اقتصاد خانواده کمک کند. 

به عنوان بازیگری که مادر هم هستید فکر می‌‌کنید این زنان هستند که نقش اصلی تربیت فرزندان را برعهده دارند یا باید به تربیت دوگانه معتقد بود؟

نه، اتفاقا فکر می‌‌کنم پدرها هم در تربیت فرزندان نقش مهمی دارند و باید در آن مشارکت داشته باشند و این یک روش نادرست است که فرزندان تحت تأثیر فقط مادر یا فقط پدر باشند. 

به نظر می‌‌رسد این تعریف از ارتباط فرزند و والدین برآمده از اقتضائات روزگار مدرن است.

خانواده و جایگاهش بنا به مقتضیات زمانه تغییرات زیادی داشته است و البته اظهارنظردقیق دراین حوزه احتیاج به بحث‌‌های کارشناسی شده دارد. با این حال با توجه به رشد تکنولوژی، شکل و ساختار خانواده با این شرایط به جلو آمده است و هنر فردی است که می‌‌تواند شخصی را در مدیریت خانواده اش کمک کند. 

سیروس مقدم از جمله کارگردانانی است که در آثار مختلفی از وی حضور داشته‌اید. این حضور را چطور می‌‌بینید؟

سیروس مقدم کارگردان کاربلد و آگاهی است و همیشه تلاش می‌‌کند خودش را به‌روز کند و از تکنیک‌‌های روز سریال‌سازی بهره‌برداری کند و همیشه موقعی که در کارهای ایشان بازی می‌‌کنم نکات تازه‌ای می‌‌آموزم. 

 تیم یکدست و هماهنگ بازیگران چقدر می‌‌تواند در موفقیت یک محصول سینمایی یا تلویزیونی نقش داشته باشد؟

این گروه گرایی است که در تولید محصولی مفید در درازمدت موثر است و یقین بدانید که اگر گروه یکدستی نداشته باشید حتی ساخت یک اپیزود از یک سریال هم دشوار است. البته شناخت بازیگران از تواناییها و روحیات یکدیگر و همین طور ایجاد شرایطی برای درک مشترک به شدت می‌‌تواند مثمرثمر باشد. 

با همسرتان امیر جعفری در آثار مختلفی همراه بوده‌اید؛ از فیلمی با دغدغه‌‌های نوجوانانه مانند "سیزده"  تا کمدی "زاپاس". این همکاری را چگونه ارزیابی می‌‌کنید ؟

رابطه زن‌وشوهری من و امیر جعفری باعث شد که راحت بتوانیم دعدغه‌‌ها و ویژگی‌‌های یک زوج میانسال را نشان بدهیم. سالها است که با امیر تجربه همکاری مشترک داشته‌ام و یک همدلی و حس خوب بین ما وجود دارد و همین همدلی است که از یک طرف باعث استمرار زندگی خانوادگی‌مان شده است و از طرف دیگر اینكه همکاری‌های مشترک خوبی داشته باشیم. 

اوقات فراغت را چطور می‌‌گذرانید؟ آیا اهل ورزش کردن هم هستید؟

مواقعی که فرصت داشته باشم به باشگاه ورزشی برای ورزش کردن می‌‌روم اما بیشتر مواقع به پیاده‌روی می‌‌پردازم و شنا کردن را به صورت برنامه‌ریزی شده دنبال می‌‌کنم.

 

برچسب ها: سریال پایتخت، گفتگو با ریما رامین فر، ریما رامین فر، رامین فر، یازیگر زن ایرانی، امیر جعفری، همسر ریما رامین فر، همسر امیر جعفری، فیلم ابد و یک روز تعداد بازديد: 3241 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز