Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 18:02

29
آبان
کـتاب بخوانیم : معرفی کتاب زنان نامرئی

کـتاب بخوانیم : معرفی کتاب زنان نامرئی

کتاب زنان نامرئی به شما نشان می‌دهد تاریخ بشریت یک‌ لایه‌ پنهان و یک حفره بسیار بزرگ دارد. زنان در تکامل بشریت، چه فرهنگی و چه بیولوژیکی، همیشه در پشت پرده قرار داشته‌اند و به‌ندرت نامی از آن‌ها برده شده است. در عوض

تحریریه زندگی آنلاین : آشنایی با شکاف جنسیتی موجود و خطرات آن در جهان امروز

کتاب زنان نامرئی به شما نشان می‌دهد تاریخ بشریت یک‌ لایه‌ پنهان و یک حفره بسیار بزرگ دارد. زنان در تکامل بشریت، چه فرهنگی و چه بیولوژیکی، همیشه در پشت پرده قرار داشته‌اند و به‌ندرت نامی از آن‌ها برده شده است. در عوض، زندگی مردان به نمایندگی از زندگی کل بشر در نظر گرفته‌شده است.

وقتی صحبت از زندگی نیمه دیگر بشریت می‌شود غالباً چیزی جز سکوت وجود ندارد؛ این سکوت‌ در همه‌جا وجود دارد. کل فرهنگ ما مملو از یک سکوت مرگبار است. فیلم‌ها، اخبار، ادبیات، علوم، برنامه‌ریزی شهر، اقتصاد و حتی داستان‌ها و قهرمان‌هایی که از قدیم تاکنون می‌شناسیم.

کتاب زنان نامرئی، شما را با مفهومی به نام شکاف داده‌های جنسیتی آشنا می‌کند. حفره‌ای بزرگ که هر روز بر زندگی زنان تأثیر می‌گذارند. این تأثیر گاهی می‌تواند جزئی باشد. مثل لرزیدن در مطب‌هایی که مطابق با درجه حرارت مردانه تنظیم‌شده‌اند یا تلاش برای رسیدن به قفسه‌های بالایی که با میانگین قد مردانه تنظیم‌ شده‌اند. و گاهی می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

 بیشتربخوانید:

کتاب بخوانیم: چگونه با مشکلات رفتاری کودکم برخورد کنم؟!

 

 مثل تصادف در اتومبیلی که ایمنی زنان در آن اندازه‌گیری نشده است. اگر یک زن باشید حمله قلبی شما ممکن است به‌ راحتی تشخیص داده نشود زیرا علائم شما غیرمعمول تلقّی می‌شوند. کتاب زنان نامرئی نشان می‌دهد که عواقب زندگی در دنیای ساخته‌شده بر اساس داده‌های مردانه می‌تواند کشنده باشد. زنان نامرئی به‌ سادگی ثابت می‌کند جهان هنوز با برابری جنسیتی فاصله‌ زیادی دارد و عصر مدرن یک آرمان‌شهر فمینیستی نیست. برخلاف نظر بسیاری از سیاست‌گذاران این موضوع کاملاً مخرب و عمدی است. با مطالعه کتاب زنان نامرئی درمی‌یابید که واقعیت موجود در جهان، تنها نیمی از واقعیت است.

کتاب زنان نامرئی به ما نشان می‌دهد که حضور بانوان تا چه حد در طراحی جهانی که هدف آن کار کردن برای همه است، ضرورت دارد. جهان به زنان بیشتری احتیاج دارد. زنانی که بتوانند نگرانی‌های خاص جنس مؤنث را در دامنه وسیعی پوشش ‌دهند. بدن زن، کار بدون حقوق و خشونت علیه زنان، این‌ها مواردی هستند که تقریباً همه قسمت‌های زندگی یک زن را لمس می‌کنند و بر تجربه‌های او از حمل‌ونقل عمومی گرفته تا سیاست، محل کار و جراحی دکتر تأثیر می‌گذارند. امّا مردان آن‌ها را فراموش می‌کنند. همان‌طور که در خلاصه کتاب زنان نامرئی خواهیم دید، آن‌ها فقط کسری از کارهای بدون حقوق زنان را انجام می‌دهند و گرچه زنان مجبورند با خشونت مردان مبارزه کنند، امّا در نهایت، جهان دید منفی‌تری به جنس مؤنث دارد.

 

درباره نویسنده

کرولاین کریادو پرز (Caroline Criado-Perez) نویسنده 38 ساله بریتانیایی و از روزنامه‌نگاران فعال در حوزه زنان است. کریادو پرز را بیشتر به دلیل فعالیت‌های مدنی جنجالی و تأثیرگذارش می‌شناسند. اولین اقدام تأثیرگذار او به نام «پروژه اتاق زنان» شناخته می‌شود و هدفش از این پروژه، افزایش حضور متخصصان زن در رسانه‌ها بود.

یکی دیگر از فعالیت‌های جنجالی او اعتراض به حذف تصویر تنها زنی بود که روی اسکناس‌های انگلیسی وجود داشت. پس از اعتراضات گسترده این روزنامه‌نگار، بانک‌های انگلستان تصمیم گرفتند تصویر جین آستین همچنان روی اسکناس‌های ده پوندی قرار بگیرد. البته کمپین بزرگی که کرولاین برای اعتراض به این اقدام به راه انداخته بود باعث شد کاربران فضای مجازی، او و بسیاری از زنان معترض را مورد آزار و اذیت‌های مداوم قرار بدهند. کرولاین امّا از این ماجرا به‌عنوان سلاحی برای دفاع از حقوق بانوان استفاده کرد و به‌ شدّت نسبت به آزارهای آنلاین در فضای مجازی واکنش نشان داد. پس از فعالیت‌های او، توییتر اعلام کرد که قصد دارد مراحل شکایت از مجرمان مجازی را بهبود بخشد.

از آخرین فعالیت‌های کرولاین کریادو پرز می‌توان به ساخت مجسمه‌ای از یک زن در میدان پارلمان اشاره کرد. از این مجسمه در جشن صدسالگی حق رأی زنان در سال 2018 رونمایی شد. کتابی که اکنون خلاصه آن را می‌خوانید پرفروش‌ترین کتاب این نویسنده فمینیست و کتاب برگزیده ساندی تایمز است. زنان نامرئی تاکنون به بسیاری از زبان‌های دنیا ترجمه‌شده و جوایز زیادی را برای کریادو پرز به ارمغان آورده است.

 

تعداد صفحات: 384 صفحه

انتشارات: برج

نویسنده: کرولاین کریادو پرز

مترجم: نرگس حسن لی

قیمت: 77000 تومان

 

 بیشتربخوانید:

کتاب بخوانیم: عاقلانه انتخاب کنید و عاشقانه ازدواج کنید!

کتاب بخوانیم: چگونه با مشکلات رفتاری کودکم برخورد کنم؟!

برچسب ها: مطالعه، کتاب خوانی، معرفی کتاب، کتاب تعداد بازديد: 148 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز