تحریریه زندگی آنلاین : طی چند روز اخیر موضوع اعطای حق خروج زنان از کشور با ممنوعالخروج شدن ص از سوی همسرش داغ شده است. مشکلی که سالهاست زنان ایرانی با آن درگیرند و تنها زمانی نقل محافل و سخنان مسئولان میشود که ملیپوش خانمی برای خروج از کشور دچار مشکل شده است.
طیبه سیاووشی مشاور عالی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و از جمله نمایندگان مجلس دهم است که در تلاش بود طرحی را برای مستثنی کردن زنان نخبه از این ماده قانون گذرنامه به تصویب برساند، به ایسنا گفت: نزدیک به پنجاه سال از تصویب قانون گذرنامه در ۱۳۵۱/۱۲/۱۰ میگذرد که آخرین اصلاحات بر آن در سال ۱۳۹۰ اعمال شده است. این در حالی است که از تاریخ تصویب تا به امروز، اجازه خروج زن از کشور در دست شوهرِ اوست.
بیشتربخوانید:
متولی فوتبال زنان کـیست؟
شرایط اضطراری به لفظ موجود برای اجازه دادستانی در صدور گذرنامه احصاء نشده است
این نماینده ادوار مجلس ادامه داد: در بند سوم ماده ۱۸ قانون گذرنامه آمده است: زنان شوهردار ولو کمتر از ۱۸ سال تمام با موافقت کتبی شوهر و در موارد اضطراری اجازه دادستان شهرستان محل درخواست گذرنامه که مکلف است نظر خود را اعم از قبول درخواست یا رد آن حداکثر ظرف سه روز اعلام دارد، کافی است.
زنانی که با شوهر خود مقیم خارج هستند و زنانیکه شوهر خارجی اختیار کرده و به تابعیت ایرانی باقی ماندهاند از شرط این بند مستثنی میباشند. و این در حالی است که شرایط اضطراری به لفظ موجود در بند سوم ماده ۱۸ احصاء نشده است و تنها زنانی که به همراه همسرشان مقیم خارج از کشورند و همچنین زنانی که شوهر خارجی داشته اما همچنان بر تابعیت ایرانی خود هستند، از این موضوع مستثنی شدهاند.
این قانون ۵0 ساله با واقعیتهای جامعه سنخیتی ندارد
سیاوشی معتقد است: این قانونِ تقریباً ۵۰ ساله که به نظر دیگر با واقعیتهای امروز جامعه سنخیتی ندارد بهتازگی و در پی ممنوعالخروجی مربی اسکی ایرانی برای اعزام به مسابقات قهرمانی جهان در ایتالیا بر سر زبانها افتاده است و البته پی بردن عموم جامعه به کاستیهای موجود در این قانون برای اولین بار صورت نگرفته است.
مشاور عالی معاونت امور زنان و خانواده رئیسجمهوری افزود: موضوع ممنوعالخروجی بازیکن تیم فوتسال زنان به مسابقات آسیایی ۲۰۱۵ و پس از آن ممنوعالخروجی قهرمان زن تیرانداز به المپیک ریو در سال ۲۰۱۶ توسط همسرانشان مواردی بودند که رسانهای شدند و این موضوع که اصلاً جدید نبوده و نیست و سالهای سال موضوع کشمکش میان زنان ورزشی با همسرانشان و درگیری فدراسیونهای ورزشی با این مقوله بود را به عرصه عمومی کشاند.
بیشتربخوانید:
نگاهی به موانع حضور فعال زنان در ورزش
وی با بیان اینکه در مجلس دهم شورای اسلامی این موضوع طرح و دغدغه نمایندگان زن مجلس قرار گرفت، تصریح کرد: البته بر کسی پوشیده نیست که همواره طرحها و لوایح پیشنهادی با موضوع حقوق زنان در مجلس شورای اسلامی از طرفی متأثر از طراحان آن و از طرف دیگر با ممانعت تعداد کثیری از نمایندگان مرد مجلس روبرو میشود و خصوصاً اینکه فضاسازیهایی هم در ممانعت پیشبرد این طرحها و لوایح صورت میگیرد که متاسفانه بسیاری از این فضاسازیها نه از روی دغدغههای کارشناسی بلکه با غرضورزی صورت میگیرد.
چرا برخی فعالان حوزه زنان با اصلاح این قانون برای زنان نخبه مخالف بودند؟
مشاور عالی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری معتقد است که در سایه تمام این تهدیدها یکی از کارهایی که سعی شد در مجلس دهم صورت گیرد، اصلاح بند سوم ماده ۱۸ قانون گذرنامه بهصورت یک طرح کارشناسی بود و البته همین اصلاح موردی در خصوص نخبگان ورزشی، علمی و فرهنگی با اعتراض برخی فعالان حقوق زنان نیز مواجه شد که میخواستند این بند از ماده ۱۸ قانون گذرنامه به نحوی اصلاح شود که زنان حق مساوی با مردان برای خروج از کشور داشته باشند که عملاً این موضوع امکانپذیر نبود لذا همین متن اصلاحی هم در طرح پیشنهادی با بسیاری از موانع مواجه شد.
به گفته وی، در پیگیری این موضوع در مجلس دهم از سوی نمایندگان زن مجلس، پس از جلسات متعدد با دستگاهها و وزارتخانههای مختلف و صحبت پیرامون این قانون و همچنین ارتباط با فدراسیونهای ورزشی، طرحی در مجلس برای اصلاح ماده ۱۸ قانون گذرنامه تهیه شد که طبق آن: ... زنان نخبه علمی، فرهنگی، ورزشی، سیاسی، اقتصادی و ... بتوانند در صورت عدم اجازه همسر، از طریق دستگاههای ذیربط اجازه خروج بگیرند و اگر دستگاه ذیربط نظری در این مورد ابراز نکرد آنها میتوانند اجازه خروج از کشور را ظرف مدت ۷۲ ساعت از طریق دادگاه بگیرند.
اخذ پول از ورزشکاران زن و فدراسیونهای ورزشی از سوی شوهران زنان ورزشکار
سیاوشی اظهار کرد: متاسفانه در این حین نیز مشخص شد که در این سالها بعضاً در مواردی این خلاء قانونی منجر به برخی گروکشیها، مانند اخذ پول از ورزشکاران زن و برخی فدراسیونهای ورزشی از سوی شوهران این زنان شده است که رسانهها علاقمند به افشاسازی نام ورزشکارها و فدراسیونهای مربوطه بودند که اینجانب در مصاحبههای متعدد اعلام کردم شاید بهتر است بهجای بررسی معلولها، به علت که همانا خلاء قانونی و مسئله سوءاستفاده از حق است بپردازیم.
وی همچنین این را هم گفت که با این توصیفات طرح اصلاح بند سوم ماده ۱۸ قانون گذرنامه به تصویب کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم رسید اما از پی آن ممانعتها هم از سوی فعالان حقوق زن و هم از سوی مخالفان این طرح و ایرادت شرعی و قانونیشان آغاز شد.
اصلاح قانون با دید تبعیض مثبت نیز لغو شد
این نماینده ادوار مجلس ادامه داد: اساساً در پی این تصویب، قرار بود کمیتهای بهمنظور ابهامزدایی در خصوص تبصرههای این طرح متشکل از دو نفر از اعضای کمیسیون امنیت ملی، دو نفر از اعضای کمیسیون فرهنگی، مسئولان مرکز پژوهشها، وزارت خارجه، وزارت اطلاعات و اداره گذرنامه تشکیل شود تا درباره این طرح تصمیمگیری کنند که تشکیل این کارگروه به دلیل ممانعتها متاسفانه لغو شد. لازم به ذکر است اصلاح قانون با دید تبعیض مثبت برای زنان نخبه علمی، فرهنگی، ورزشی، اقتصادی و سیاسی در مجلس دهم و پیگیریهای فراکسیون زنان مجلس دهم، اولین گام در اصلاح این بند از قانون گذرنامه آن هم بعد از قریب به پنجاه سال بود که موفق واقع نشد.
بیشتربخوانید:
نگاهی به موانع حضور فعال زنان در ورزش
موانع شرعی بر سر راه اصلاح قانون گذرنامه
به گفته مشاور عالی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، از سوی دیگر مطرح شدن موانع شرعی بر سر راه تصویب چنین اصلاح قانونی بود که با توجه به اصلاح قوانین در خصوص حضانت مادران، بهرهمندی از ارثبری زوجه از زوج در عرصه و اعیان و برابر شدن دیه در تصادفات در سالهای اخیر، ما را امیدوار میکند که گشایشهای فقهی و حقوقی در این موضوع امکانپذیر و باب اجتهاد نیز باز است.
وی تصریح کرد: همچنین این روزها با اظهارنظرهای مختلف از سوی اساتید دانشگاه، حقوقدانان جوان و مطرح شدن بیش از پیش این قانون در عرصه عمومی این نوید به ما داده میشود که مطالبات عمومی، میتوانند پاسخهای درست و بهموقع و کارشناسی شده دریافت کنند. سیاوشی در پایان گفت: امیدوارم طرح چنین مسائلی در مجلس یازدهم، همچون مجلس دهم ممکن شود و فراکسیون زنان مجلس یازدهم بتواند طرحها و لوایحی که در مجلس دهم با کار کارشناسی پیشرفته بود اما به دلایل مختلف به ثمر ننشسته بود را به سرمنزل غایی خویش برساند.