تحریریه زندگی آنلاین : در انتهای شب که از همان ابتدای انتشار مورد استقبال قرار گرفت، به مشکلات اجتماعی که جامعه امروز با آن درگیر است، میپردازد.سریال «در انتهای شب» در ژانر درام و اجتماعی تولید شده است. نویسنده و کارگردان این سریال آیدا پناهنده است که امیدوار است در انتهای شب بزرگترین و مهمترین سریالی باشد که نوشته است.
خلاصه داستان سریال «در انتهای شب»
در خلاصه داستان این سریال فقط یک جمله آمده «دیگه دیره واسه خاطره ساختن... »، اما ما در وبسایت سیبما میخواهیم جزئیات بیشتری از این سریال را به شما بگوییم.داستان مربوط میشود به یک زوج به نامهای بهنام و ماهی. آنها دو شخصیت کاملاً متفاوت دارند و در بعضی از موارد بسیار مهم خانوادگی نمیتوانند به توافق برسند. به نظر میرسد که نظرات ماهی بیشتر در خانواده اعمال میشود و بهنام از این موضوع بسیار ناراحت و خسته شده است.آنها برای خانهدارشدن، تصمیم میگیرند از مرکز شهر به خارج از شهر بروند تا بتوانند خانه بخرند. این تصمیم برای آنها فشارهای روانی و اقتصادی زیادی را ایجاد میکند؛ به طوری که مجبورند سه ساعت زودتر از خواب بیدار شوند تا به محل کارشان برسند.این ماجرا ۵ ماه ادامه پیدا میکند و روزی بهنام اشتباهی به جای اتوبوس شرکتواحد سوار یک سرویس نظامی میشود. این موضوع برای او یک دردسر بزرگ ایجاد میکند به طوری که فکر میکنند او یک جاسوس است. در همان زمان ماهی و فرزندشان، دارا، نیز در یک فشار سخت قرار میگیرند؛ چون فکر میکنند بهنام گم شده است.پس از پیداشدن بهنام، او همه چیز را گردن همسرش ماهی میاندازد و این دعوای خانوادگی منجر به یک طلاق عاطفی میشود و در نهایت، آنها پس از ۴ ماه میخواهند از یکدیگر جدا شوند.توجه داشته باشید که تماشای این سریال برای افراد کمتر از ۱۷ سال مناسب نیست.
بازیگران در انتهای شب
سریال در انتهای شب از آن دسته سریالهایی است که بازیگران زیادی را در این پروژه درگیر نکرده است. در فهرستی که فیلمنت از بازیگران این سریال منتشر کرده است، فقط اسامی پارسا پیروزفر و هدی زینالعابدین دیده میشود. فهرست کامل بازیگران سریال در انتهای شب:
پارسا پیروزفر
هدی زینالعابدین
رضا بهبودی
پدرام شریفی
مهسا کرامتی
ژیلا آلاحمد
شیرین آقاکاشی
علیرضا آقاخانی
سریال در انتهای شب چند قسمت است؟
یکی از سوالات پرتکرار که راجع به این سریال جدید فیلمنت پرسیده میشود، این است که در انتهای شب چند قسمت است؟ طبق اطلاعاتی که داریم این سریال در ۹ قسمت تولید شده است و یک سریال کوتاه محسوب میشود. به نظر میرسد این سریال از کیفیت ساخت بسیار خوبی برخوردار است و همچنین داستان جذابی دارد که در ۹ قسمت میتوانیم یک سریال پرمحتوا را مشاهده کنیم. سریال در انتهای شب، جمعه هر هفته ساعت ۱۲:۰۰ منتشر میشود. شما برای تماشای این سریال میتوانید به پلتفرم فیلمنت مراجعه کنید.
نگاهی به سریال در انتهای شب
«در انتهای شب» تا به اینجا نقطه اوج پختگی پناهنده و البته همکاری او با ارسلان امیری است و با توجه به اینکه یک سوژه کاملاً در دسترس و در واقع بحران روزمرههای یک زوج حاشیهنشین طبقه متوسط را انتخاب کرده، اما در چگونگی پرداخت به آن، درام جذابی را خلق میکند.
بعید بود که در این روزهای کمفروشی و کاسبکاری پلتفرمها و در کل سوءاستفاده از جذابیتهای بصری در فیلمها و سریالها، با مجموعهای مواجه شویم که به اعتقاد من در قسمت ابتدایی همه چیز داشت و چنان با ظرافت و جذابیت در ارکان مختلف بصری طی شد که بیتردید از قابل اعتناترین آثار این سالهای شبکه نمایش خانگی است. البته این قضاوت تنها به قسمت ابتدایی و شروع خوب سریال «در انتهای شب» به کارگردانی آیدا پناهنده مرتبط میشود.
نکاتی که در سطور بالا عنوان شد، نه از سر هیجان و نه از روی شوق و ذوق آنی نشات میگیرد، بلکه وقتی با فضایی مواجه هستی که همه فاکتورهای آن به اندازه و درست و از همه مهمتر در سایه یک شناخت عمیق زیستمندانه صورت گرفته، نمیتوان عنوان نکرد. پناهنده و امیری به خوبی نشان دادهاند که اشراف قابل توجهی بر جهان انسانهای طبقه متوسط دارند و چقدر هوشمندانه، کاربردی و دراماتیک در جزئیات زندگی کاراکترها ورود کرده و با یک گردش آگاهانه در احوال و روزمره آنها، در کمترین زمان شخصیتهای غریب و دورافتاده دیروز را آشنایان و خویشان ما میکنند.
زوج پارسا پیروزفر و هدی زینالعابدین موفق عمل کردند؟
همین یک قسمت کافی است تا زوج پارسا پیروزفر و هدی زینالعابدین همراه با فرزندشان، بیش از آنکه تصور کنیم برای ما آشنا شوند و با هنرمندی تمام شخصیتهای آنها ساخته شده و خلق و خو، جایگاه اجتماعی، زاویه نگاه آنها به زندگی و حتی وزن عاشقی آنان سنجیده شود و یک شناسنامه در حد کفایت به دست آید تا مشتاقانه همراه آنها، دغدغهها، مشکلات و ماجراهای پیشآمد کرده در روزمرههایشان شویم.
جزئیات فیلمنامه در انتقال مفاهیم و تکامل کاراکترها و در کل پیشبرد قصه بسیار کارکرد دارد و به اینها اضافه کنیم قابهای فکرشده و دقیق فرشاد محمدی که در همکاری با پناهنده خلق شده و البته طراحی صحنه و لباسِ واقعگرایانه و دور از چیدمانهای مصنوعی که به باورپذیرتر کردن و ارتباط عمیقتر مخاطب با اتمسفر زندگی این زوج کمک شایانی میکند.
در کارگردانی فیلم استفاده زیباییشناسانه از لوکیشنهای مورد نظر، یکی دیگر از نکات مثبت فیلم است که پناهنده با پختگی و خوشسلیقگی تمام آنها را به تصویر کشیده و حتی در دکوپاژها به دنبال خودنمایی نبوده و به وضوح مشخص است که حرکات نرم و ریتم آرام تدوین به خوبی در اختیار فضای داستان قرار دارد و در این مسیر موسیقی نیز با وجود جاری بودن در اکثر سکانسها پسزننده نیست و به خروجی حسی نماها و موقعیتها کمک شایانی میکند.
پختگی و تجربه کارگردان سریال
«در انتهای شب» تا به اینجا نقطه اوج پختگی پناهنده و البته همکاری او با ارسلان امیری است و با توجه به اینکه یک سوژه کاملا در دسترس و در واقع بحران روزمرههای یک زوج حاشیهنشین طبقه متوسط را انتخاب کرده، اما در چگونگی پرداخت به آن، درام جذابی را خلق میکند و نشان میدهد که جدای از پرداختن به جزئیات که یکی دیگر از شاخصههای سریال است، با هوشمندی دست روی بحرانی مبتلا به در جامعه امروز دست گذاشته که حاصل یک شرایط دشوار اقتصادی و به نوعی تلاش برای زنده ماندن گذراندن روزها یکی پس از دیگری است.
از طرفی هم باید از انتخاب جذاب الگوی روایی فیلمنامه که با استفاده از بازیهای زمانی به مقاطع چالشبرانگیز زندگی این زوج میرود اشاره کرد. یک بازی خلاقانه از فلاشبک که اگر قرار بود در یک ساختار کلیشهای مورد استفاده قرار گیرد، کارکرد خوبی نداشت، اما دقیقا در نقاطی از فیلمنامه این بازگشتها اتفاق میافتد که فیلمنامهنویس مخاطب را تشنه علل رویداد پیش رو کرده و حالا تماشاچی با اشتیاق دوست دارد که به گذشته بازگردد و به مرور ماجرا بپردازد.
اما نکته مثبت دیگری که پایانبخش این نوشته خواهد بود، ترکیب بازیگران این سریال است که باز هم پیش از تماشای سریال احساس میکردم آنچه که باید از آب در نخواهد آمد، در صورتی که هدیزینالعابدین در همان سکانسهای ابتدایی به خوبی تعریف یک زن خسته و درگیر زندگی زناشویی و چالشهای آن را به تصویر میکشد و در ادامه هم پارسا پیروزفر خارج از اکثر نقشهایی که در یک کادر استریلیزه قراردارد، حالا با ارائه زوایای نقش یک کارمندی که روزمرههای زندگی و تنگناهای شرایط اقتصادی جامعه او را به عصبیتی ثابت رسانده را به خوبی ایفا میکند. سکانس درگیری با همسرش در آشپزخانه هم به لحاظ اجرای فنی و هم از نظر بازی پارسا پیروزفر و البته حضور در سکوت زینالعابدین تماشایی است. «در انتهای شب» سریال دلنشین و باارزشی است که مشتاقانه منتظر ادامه آن هستم تا ماجرای این زوج آشنا و چالشهای آنها را دنبال کنم.