Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 22:55

17
تیر
جیران؛ روایت عاشقانه‌ای از دل تاریخ

جیران؛ روایت عاشقانه‌ای از دل تاریخ

سریال جیران ماجرایی عاشقانه و تاریخی است. این داستان، دوران پس از مرگ امیرکبیر را روایت می‌کند؛ زمانی که ناصرالدین شاه با جیران آشنا می‌شود و این آغاز یک عشق است.

تحریریه زندگی آنلاین : سریال جیران ماجرایی عاشقانه و تاریخی است. این داستان، دوران پس از مرگ امیرکبیر را روایت می‌کند؛ زمانی که ناصرالدین شاه با جیران آشنا می‌شود و این آغاز یک عشق است. مجموع قسمت‌های این سریال تا حدود ۶ سال از زندگی ناصرالدین شاه و جیران را برای مخاطب به تصویر می‌کشد. در ادامه این مطلب اطلاعات کامل این سریال و معرفی کاملی از شخصیت‌های این سریال و بازیگران و عوامل کار تازه حسن فتحی را می‌خوانید.

 بیشتربخوانید:

روایت زندگی بانویی با صدای ماندگار

 

 

خلاصه داستان جیران حسن فتحی

در خلاصه داستان سریال جیران که قصه‌ای عاشقانه-تاریخی دارد، آمده است: «زنهار که طراز و طریقت گمشده و مجاز و حقیقت به هم آمیخته. سهم رعیت کابوس است و سهم سلطان تخت طاووس. کجاست تدبیر کریم‌خان که تاج شاهی پس بگیرد از ما ندانم‌کارها؟ کجاست شمشیر نادر که انتقام بکشد از ما خراب‌کارها؟ مملکت آشفته است و امیرکبیر در گور خفته. هر نامی آبستن ننگ است و هر صلحی آبستن جنگ. آدمیزاد قبله عالم هم که باشد پناه می‌خواهد. قلعه‌ای می‌خواهد که جان‌پناهش باشد. برای اولاد آدم هیچ قلعه‌ای محکم‌تر از عشق نیست. بدهید همه‌جا جار بزنند که: ایهاالناس! دیروز در حوالی تجریش پادشاه شما عاشق شد…»

 عوامل و بازیگران سریال جیران

 کارگردان: حسن فتحی

 تهیه کننده: اسماعیل عفیفه

 نویسندگان: احسان جوانمرد، حسن فتحی

 بازیگران: بهرام رادان، پریناز ایزدیار، امیرحسین فتحی، امیرجعفری، رؤیا تیموریان، مهدی پاکدل، رعنا آزادی‌ور، کتانه افشاری نژاد، ستاره پسیانی، غزل شاکری، مرتضی اسماعیل‌کاشی، هومن برق‌نورد، مهدی کوشکی، سمیرا حسن‌پور، فاطمه مسعودی‌فر، بهناز نازی، غلامرضا نیکخواه، سیاوش چراغی‌پور، محمد شیری، حمیدرضا نعیمی، رضا جهانی، الهام نامی، نهال دشتی، سینا رازانی، بهنام شرفی، پاشا جمالی، حسن مؤذنی، نسرین نکیسا، محمد مژدهی، عباس توفیقی، فرشید صمدی‌پور، عباس ظفری، راستین عزیزپور، علی اشمند، پرویز بزرگی، رضا داودوندی و مریلا زارعی (در نقش مهدعلیا).

 

 همایون شجریان؛ خواننده سریال جیران

سرانجام زمانش فرا رسید؛ «همایون شجریان» خواننده تیتراژ سریال عاشقانه جیران است. شجریان عنوان‌بندی پایانی سریال عاشقانه حسن فتحی را خوانده و فردین خلعتبری آهنگسازی آن را به عهده داشته است. اما این قطعه، همه داستان نیست و قصه همکاری شنیدنی و جذاب با قطعات فوق‌العاده دیگر، ادامه خواهد داشت…

 بیشتربخوانید:

قاتل و و حشی می توانست از پرسروصداترین فیلم‌های تاریخ سینما باشد

 

 

 

 

حاشیه‌های سریال جیران

پس از کش‌وقوس‌های فراوان و حاشیه‌های ناخواسته‌ای که برای سریال جیران حسن فتحی ساخته شد، سرانجام ساترا در ۱۱ بهمن نظر نهایی خود را درباره شباهت این سریال به سریال دیگری اعلام کرد. بر اساس اطلاعیه ساترا، زمان ثبت شکایت ۲۸ دی (یعنی ۴ روز پس از زمان اعلام‌شده برای پخش سریال جیران) بوده. به دستور رئیس سازمان صداوسیما، نماینده مرکز صیانت و حفاظت و اداره‌‌کل بازرسی و بررسی‌های عمومی نیز در این جلسه بررسی، نظارت داشته و نتیجه این بررسی‌ها با تهیه‌کنندگان دو سریال در ۶ بهمن، اینگونه اعلام شده است: «نتیجه این فرآیند، اجماع هر سه کارشناس بر فقدان شباهت به نحوی که قابلیت احراز گرته‌برداری سریال «جیران» از طرح «آهوی من مارال» را داشته باشد، اعلام شد. لذا از نظر این هیات بند دوم رأی داوری شورای تخصصی آیفیک از سوی تهیه‌کننده سریال «جیران» رعایت شده است و منعی برای صدور مجوز انتشار از این حیث وجود ندارد». جیران جدیدترین تولید فیلیمو است که قرار است به صورت اختصاصی از این پلتفرم پخش شود. جیران شانزدهمین سریال حسن فتحی (پس از مجموعه‌های موفق و پرمخاطب شب دهم، مدار صفر درجه و میوه ممنوعه) و دومین سریال او در شبکه نمایش خانگی پس از سریال «شهرزاد» است و روایتگر زندگی جیران -یکی از همسران ناصرالدین شاه- است. فیلمنامه این مجموعه عاشقانه را احسان جوانمرد و حسن فتحی نوشته‌اند و اسماعیل عفیفه تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارد. طراحی پوستر اصلی سریال جیران نیز بر عهده مهدی میرباقری است.

 

جیران یک سریال تاریخی یا عاشقانه؟

این مهم‌ترین چالشی است که در روزهای پخش سریال جیران و ورود داستان به درباره قاجار به‌وجود خواهد آمد و در فضای مجازی و محافل رسانه‌ای مطرح خواهد شد؛ آیا سریال جیران به تاریخ وفادار مانده است؟ آیا تصویری که از درباره قاجار ارائه داده/می‌دهد به حقیقت نزدیک است؟ شیوه حکومت‌داری قجری و رخدادهای ناصری به همین ترتیب و منوال بوده؟ از همه مهم‌تر، تصویری که با حضور این همه بازیگر و ستاره می‌سازد، تناسبی با عکس‌ها و نوشته‌های آن زمان دارد؟

برای این همه تردید و سوال‌های قابل پیش‌بینی، پاسخ‌های ساده‌ای دم‌دست است و باید با توجه به آن، به تماشای سریال جیران حسن فتحی نشست؛ اساساً کدام قصه، کتاب، سریال، فیلم یا هر اثر سرگرم‌کننده را سراغ دارید که از صفر تا صد به تاریخ وفادار مانده باشد؟ هر رویدادی برای تبدیل شدن به قصه‌ای قابل بیان و دوست‌داشتنی، باید دراماتیزه شود و در قالب‌های معمول روایی قرار بگیرد. حتی در مدعی‌ترین فیلم‌های غیرمستند، «تغییر» جزو ذات قصه‌گویی است و رخدادهای تاریخی -تنها- بستر بیان قصه‌ها هستند. از سویی دیگر باید به شرایط ساخت اثر و شیوه ارائه آن هم توجه کرد. شاید برای همین ملانُقطی‌بازی‌ها و گیروگرفت‌ها باشد که حسن فتحی و احسان جوانمرد -به عنوان خالقان تصویری قصه جیران- روی عبارت «سریال عاشقانه جیران» تاکید دارند و از وجوه تاریخی آن سخن نمی‌گویند چون قرار نیست راوی «مستند تاریخ» باشند. آن را باید تاریخ‌دانان و مستندسازان بیان کنند تا قصه‌گویان! فراموش نکنیم که یک درام -هرقدر هم با ادعای تاریخی و در هر کجای جهان- به تاریخ نزدیک می‌شود و نه مماس، تاریخ بستر ارائه است و نه هدف.

پس در این اتمسفر، به همان اندازه که ایراد گرفتن به تفاوت تصویر جیران حقیقی و پریناز ایزدیار خنده‌آور است، اهمیتی هم ندارد که سن و سال ناصرالدین شاه واقعی در هنگام مواجهه با خدیجه چند سال بوده است. به همان اندازه که دربار ناصریِ حقیقی و عملکردش با چیزی که در سریال جیران می‌بینیم/خواهیم دید، متفاوت است، نمایش عاشقانه یا شاهانه آن هم با اصل تاریخ فرق دارد. سابقه آثار حسن فتحی هم همین را نشان می‌دهد که او تاریخ را -چه قجر باشد (جیران)، چه پهلوی اول (شب دهم) و پهلوی دوم (شهرزاد)- بستر بیان قصه عاشقانه‌اش می‌داند و نه بیشتر از آن.

 

 مریلا زارعی | مهدعلیا | مادر ناصرالدین شاه

نخستین تصویر از بازیگر نقش مهدعلیا در سریال جیران رونمایی شد. مریلا زارعی در دومین حضور در نمایش خانگی در نقش مادر ناصرالدین شاه جلوی دوربین جدیدترین ساخته حسن فتحی رفته‌ است. زارعی پیش از این تجربه بازی در سریال مانکن را در نمایش خانگی داشته است. او همچنین در فیلم سینمایی کیفر با حسن فتحی همکاری داشته است.

 

امیر جعفری | میرزا آقاخان نوری | صدراعظم شاه

امیر جعفری بعد از چند تجربه موفق با حسن فتحی در سریال‌ میوه ممنوعه و فیلم‌های پستچی سه بار در نمی‌زند و کیفر این بار در سریال تاریخی جیران ایفاگر نقش متفاوتی خواهد بود. جعفری با بازی در نقش میرزا آقاخان نوری روایتگر فعالیت‌های صدراعظم شاه ناصری است.

 

 مهدی پاکدل | سلمان | ملازم شاه در سریال جیران

مهدی پاکدل بعد از تجربه‌ای موفق در نمایش خانگی با سریال هم‌گناه، این‌بار ایفاگر نقشی متفاوت در سریال جیران شده است. پاکدل پیش از این نیز تجربه بازی در فیلم تاریخی-مذهبی محمد رسول‌الله را داشته و این بار مقابل دوربین سریالی تاریخی-عاشقانه مربوط به عصر قاجار رفته است و نقش سلمان را بازی می‌کند که یکی از نزدیک‌ترین افراد به ناصرالدین شاه است.

 

 ستاره پسیانی | نقره در سریال تاریخی حسن فتحی

ستاره پسیانی بعد از بازی در ۳ سریال شوخی کردم، کرگدن و نهنگ آبی در چهارمین تجربه حضور در نمایش خانگی مقابل دوربین جیران رفته است. پسیانی حضور در عرصه بازیگری را با بازی در عرصه تئاتر آغاز کرد و در طول سال‌ها فعالیت در این عرصه با کارگردان‌های مطرحی همچون عباس کیارستمی، رضا درمیشیان، مانی حقیقی، رامبد جوان و منیژه حکمت همکاری کرده است. او همچنین در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم یدو دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرده است.

 

 پایان فیلمبرداری در خوانسار و گلپایگان

پس از آنکه گروه فیلمبرداری مجموعه شبکه نمایش خانگی جیران، برای ضبط برخی از تصاویر به شهرهای خوانسار و گلپایگان رفتند، با اتمام فیلمبرداری در این دو شهر، به تهران بازگشتند تا باقی تصاویر را ضبط کنند. اسماعیل عفیفه تهیه‌کننده با اشاره به سفر گروه فیلمبرداری به خوانسار و گلپایگان گفت: تصویربرداری سریال که از ۲۰ خرداد در منطقه خوانسار و گلپایگان شروع شده بود، اوایل مرداد به پایان رسید و گروه فیلمبرداری به تهران مراجعت کرد. وی در ادامه گفت: گروه سازنده جیران بدین‌وسیله از اهالی و مسئولان محترم شهرهای خوانسار و گلپایگان و به خصوص مردم خونگرم روستای وانشان، که در مدت یک‌‌ ماه‌ونیم با گروه صمیمانه همکاری کرده و آنها را یاری داده‌اند، تشکر می‌کنم. امیدوارم تصویری که از لوکیشن‌های زیبا و بکر منطقه ارائه می‌دهیم مورد پسند مردم مهربان این منطقه قرار بگیرد.

 

برچسب ها: همایون شجریان، سریال ایرانی، حسن فتحی، ناصرالدین شاه، سریال عاشقانه، سریال جیران تعداد بازديد: 134 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز