Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 11:21

6
فروردین
طرز تهیه دوغ محلی گازدار

طرز تهیه دوغ محلی گازدار

در این مطلب طرز تهیه دوغ محلی گازدار را به شما آموزش می دهیم. اگر قصد دارید خودتان دوغ را درست کنید ما برای شما دستور تهیه خانگی آن را پیشنهاد میکنیم:

کنار برخی غذا‌ها (مانند آبگوشت، دیزی، کباب کوبیده) بودن دوغ محلی یکی از لزومات می‌باشد که طعم فوق العاده‌ای را کنار این غذا‌ها به ارمغان می‌رساند، اما اگر قصد دارید خودتان دوغ را درست کنید ما برای شما دستور تهیه خانگی آن را پیشنهاد میکنیم:


مواد لازم برای دوغ گازدار خانگی با ماست:

ماست: به میزان دلخواه
آب: دو برابر ماست
قند: ۲ حبه
نمک: به میزان کافی

 

طرز تهیه دوغ محلی خانگی
روش تهیه دوغ گازدار خانگی با ماست

برای درست کردن دوغ گازدار باید حتما از ماست ترش استفاده کنید و اگر ماست ترش در دسترس نداشتید باید آن را ۲ روز خارج از یخچال قرار دهید تا ماست ترش شود.

ماست را با چنگال خوب هم بزنید تا خوب براق شود. سپس ۲ برابر مقدار حجم ماست به آن آب سرد اضافه کنید و به اندازه کافی در آن نمک بریزید و خوب هم بزنید تا بعدن دوغ تیکه تیکه نشود..

۲ حبه قند هم داخل آن بریزید تا دوغ گاز دار شود. ولی به هیج وجه تعداد حبه قند‌ها را بیشتر نکنید، چون باعث بد مزه گی دوغ خواهد شد. سپس مایه مخلوط شده را در ظرف‌های مورد نظر تان بریزید و در آن را محکم ببندید و تا یک ربع مدام آن را تکان دهید. بعد ظرف‌ها را در هوای آزاد به مدت یک هفته نگهداری کنید تا دوغ آماده شود. برای خوشمزه‌تر شدن و طعم دار کردن دوغ میتوانید کمی از پودر گل و یا عرقی نعنا و پونه یا کاکوتی، پودر نعناع یا موسیر استفاده کنید.



مواد لازم برای دوغ محلی با شیر:

ماست: ۴ تا ۵ قاشق غذاخوری
شیر: یک لیتر
نمک: یک قاشق سوپ خوری
شکر: نصف قاشق چای خوری
یک حبه قند کوچک (به جای شکر)

طرز تهیه دوغ محلی با شیر

در این روش ابتدا شیر و آب را با هم مخلوط کنید و یک لیوان از این مخلوط را جدا کنید و کنار بگذارید.

بقیه مخلوط مایع را داخل ظرفی بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا گرم شود، ولی به جوش نیاید. فقط در حدی گرم شود که وقتی دستتان در داخل آن فرو کردید، دستتان نسوزد.

بعد از گرم شدن مخلوط مایه شیر و آب، نمک، شکر و ماست را به همراه یک لیوان آب و شیری که کنار گذاشته بودید اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. مواد مخلوط شده را در ظرف مورد نظرتان بریزید و در ظرف را خوب و محکم ببندید و چند بار تکان دهید. بعد در یک جای گرم به مدت چند روز (۳ تا ۴ روز) قرار دهید تا دوغ اماده شود. برای زودتر آماده شده دوغ میتوانید آن را زیر نور آفتاب و یا کنار شوفاژ قرار دهید.
نکته درست دوغ محلی:

اگر شکر داخل دوغ زیاد شود دوغ بد مزه میشود و، باعث بد مزه شدن دوغ می‌شود.
کالری دوغ

یک لیوان دوغ که حدود ۲۰۰ میلی لیتر می‌باشد تنها ۷۷ کالری دارد.
دوغ محلی در بارداری؟

دوغ سرشار از کلسیم و مواد مغذی است، اما اگر پزشک به بانوان باردار توصیه کرده است حتما مصرف نکنند.

 

منبع: آکا

برچسب ها: فواید دوغ، دوغ، دوغ محلی، طرز تهیه دوغ محلی، دوغ محلی گازدار، طبع دوغ تعداد بازديد: 986 تعداد نظرات: 1

نظرات

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز