Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 03:43

11
مهر
طرز تهیه چیلی کباب ؛ غذای سنتی افغانستان

طرز تهیه چیلی کباب ؛ غذای سنتی افغانستان

چیلی کباب یکی از غذاهای سنتی کشور افغانستان است که ترکیبی شبیه به کباب‌های ایرانی دارد و همراه با برنج سرو می‌شود و بسیار خوشمزه و مجلسی است.

کباب یکی از غذاهای سنتی و محبوب کشور ماست که با انواع گوشت و یا مرغ تهیه می‌شود. کباب‌ها بسیار متنوع هستند، ازجمله آنها می‌توان به کباب کوبیده، شیشلیک، برگ، سلطانی، چنجه، دنده کباب، جوجه کباب و... اشاره کرد. کشور افغانستان از نظر غذایی بسیار به ما فرهنگ غذایی ما نزدیک است و تنوع غذایی بسیار بالایی دارد. یکی از غذاهای خوشمزه و مشهور کشور افغانستان چیلی کباب است که همراه با برنج سرو می‌شود و غذایی بسیار خوشمزه و مجلسی است. در ادامه این مطلب با آموزش چیلی کباب خوشمزه و خانگی همراه ما باشید. 

بیشتربخوانید:

طرز تهیه بادمجان کباب گیلانی

مواد لازم

گوشت چرخ کرده: 350 گرم

پیاز درشت: 1 عدد

سیب زمینی متوسط: 2 عدد

سیر: 2 حبه

گشنیز خرد شده: 2 قاشق غذاخوری

فلفل دلمه‌ای قرمز: یک سوم 1 عدد

کره: 30 گرم

آب جوش: 1 لیوان

نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و قرمز: به میزان لازم

بیشتربخوانید:

طرز تهیه کوفته قلقلی و برنج ؛ یک غذای ساده و خوشمزه

 

 

 

طرز تهیه

چیلی کباب

برای شروع کار پیاز، سیر و فلفل دلمه‌ای را رنده کنید و مواد رنده شده را داخل یک صافی بریزید و خوب فشار بدهید تا آب اضافه آن کاملا خارج شود. حالا رنده پیاز و فلفل دلمه‌ای را داخل یک کاسه بریزید و گوشت چرخ کرده، گشنیز خرد شده، نمک، فلفل سیاه و قرمز و زردچوبه را به آن اضافه کنید و با دست خوب ورز بدهید. از مواد به اندازه یک نارنگی کوچک بردارید و کف دستتان مانند کتلت به آن فرم بدهید و داخل سینی بچینید.

سیب زمینی را با برش‌های بزرگ خرد کنید و داخل یک ماهی تابه با کمی روغن تفت بدهید در حدی که دو طرف سیب زمینی‌ها کمی طلایی شود. حالا سیب زمینی را از ماهی تابه خارج کنید و کباب‌ها را با فاصله از هم داخل روغن بگذارید و در حد خیلی کم دو طرف آن را سرخ کنید؛ سپس از ماهی تابه خارج کنید. در مرحله بعد روغن ماهی تابه را دور بریزید. کره را داخل ماهی تابه بیندازید تا با حرارت کم آب شود؛ سپس سیب زمینی را دوباره داخل ماهی تابه بچینید و و کباب‌های آماده را روی سیب زمینی‌ها بچینید. حالا آب را دور مواد داخل ماهی تابه بریزید و درب ماهی تابه را ببندید و حرارت اجاق گاز را کم کنید و حدود 45 دقیقه زمان بدهید تا سیب زمینی و گوشت با حرارت کم بپزد. بعد از این مدت زمان چیلی کباب خوشمزه شما آماده سرو است که می‌توانید آن را همراه با کته زعفرانی میل کنید، نوش جان.   

بیشتربخوانید:

کوفته ترکی

 

 

 

نکات مهم

۱ـ چیلی کباب را می‌توانید با گوشت گوسفند یا گوساله تهیه کنید؛ اما به این نکته توجه داشته باشید که اگر چیلی کباب را با گوشت گوسفند درست می‌کنید، گوشت گوسفند در فرآیند پخت آب می‌شود؛ بنابراین سایز آن کوچک می‌شود و باید کباب‌ها را کمی بزرگ‌تر درست کنید؛ اما گوشت گوساله آب نمی‌شود. برای تهیه چیلی کباب بهتر است از ترکیب گوشت گوسفند و گوساله استفاده کنید.

۲ـ اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیازها توضیح دهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم‌تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را به صورت خام خورد و یا در سالادها از آن استفاده کرد. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه‌بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیازهای قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند.

3ـ فلفل دلمه‌ای یکی از سبزیجات پرخاصیت است که مصرف آن برای تمامی افراد به‌ویژه کودکان توصیه شده است. این سبزی دارای سه رنگ سبز، زرد و قرمز است که رنگ سبز آن طعم قوی‌تری دارد. فلفل دلمه‌ای به دلیل مواد مغذی ازجمله ویتامینی که دارد، منشأ درمان سرماخوردگی است و همچنین برای درمان کم‌خونی، حفاظت از چشم و تقویت قوه بینایی و رفع یبوست بسیار مفید است. ته فلفل دلمه‌ای برجستگی‌هایی وجود دارد. فلفل دلمه‌هایی که چهار برجستگی در زیر خود دارند، ماده هستند. فلفل دلمه‌ای ماده پر تخم است و طعم شیرینی دارد؛ بنابراین برای تهیه انواع سالاد و خام‌خواری مناسب‌تر از فلفل نر است. فلفل دلمه‌ای که سه برجستگی در زیر خود دارد، نر است. تخم کم‌تری دارد و تندتر است. برای غذا پختن از آن استفاده می شود و در آشپزی کاربردی‌تر است. برعکس فلفل دلمه‌ای ماده بعد از تفت دادن و پختن اصلاً تلخ نمی‌شود و خوشمزه باقی می‌ماند.

برچسب ها: غذای سنتی، کباب، سیر، گشنیز، غذای افغانی تعداد بازديد: 66 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز