Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 20:58

1
تیر
خورش بامیه اصیل؛ خوشمزه و مجلسی

خورش بامیه اصیل؛ خوشمزه و مجلسی

خورش بامیه یکی از انواع خورش های خوشمزه و معروف ایرانی است. یکی از دلایل فراگیر شدن خورش بامیه خواص بی نظیر بامیه است.

پارسی‌دی: خورش بامیه یکی از انواع خورش‌های خوشمزه و معروف ایرانی است. یکی از دلایل فراگیر شدن خورش بامیه خواص بی نظیر بامیه است. بامیه خواص بسیار زیادی برای بدن دارد که با تهیه غذا‌هایی که با بامیه طبخ می‌شوند می‌توانید از این خواص بهره ببرید.

خورش بامیه اصیل؛ خوشمزه مجلسی

جالب است بدانید معروف‌ترین غذایی که با بامیه تهیه می‌شود همین خورشت بامیه است. خورش بامیه یک دستور پخت عربی هم دارد که در آن حاوی ادویه‌های تند مانند انواع فلفل هاست، ولی دستور خورش بامیه سنتی ایران به صورتی است که تقریبا برای تمام ذائقه‌ها مناسب است.

با موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می‌توانید برای ۴ نفر خورشت بامیه تهیه کنید. در صورتی که می‌خواهید مقداری کمتر یا بیشتری خورش تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی خورش بامیه با ما همراه باشید.

بیشتربخوانید:

طرز تهیه خورش پرتقال با مرغ و گوشت

 

 

مواد لازم

سیر: ۳ حبه

پیاز بزرگ: ۲ عدد

بامیه تازه: ۴۰۰ گرم

گوجه فرنگی: ۴ عدد

روغن مایع: به اندازه کافی

گوشت خورشتی: ۵۰۰ گرم

آب لیمو ترش: ۲ قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به اندازه کافی

 

طرز تهیه

ابتدا سیر‌ها و پیاز‌ها را پس از اینکه پوست گرفتیم به صورت نگینی ریز خرد می‌کنیم (در صورت تمایل می‌توانید سیر‌ها را رنده کنید)، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می‌دهیم و مقداری روغن مایع داخل قابلمه می‌ریزیم.

پس از اینکه روغن داغ شد مخلوط سیر و پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم. پس از اینکه سیر و پیاز را کمی تفت دادیم مقداری زردچوبه اضافه می‌کنیم و مجددا مخلوط سیر و پیاز را تفت می‌دهیم تا کاملا نرم شوند و با زردچوبه یکدست شوند.

خورش بامیه اصیل؛ خوشمزه مجلسی

در همین حین گوشت خورشتی را با دقت می‌شوییم و پس از خرد کردن به صورت قیمه‌ای به مخلوط سیر و پیاز اضافه می‌کنیم. تفت دادن گوشت خورشتی را ادامه می‌دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند و کمی سرخ شود.

در ادامه گوجه فرنگی‌ها را رنده می‌کنیم و به همراه رب گوجه فرنگی به خورش اضافه می‌کنیم. تفت دادن مواد را ادامه می‌دهیم تا مواد یکدست شوند و رب گوجه فرنگی هم کمی سرخ شود سپس چند لیوان آب جوش به مواد داخل قابلمه اضافه می‌کنیم.

پس از اضافه کردن آب جوش درب قابلمه را می‌گذاریم و حرارت زیر قابلمه را کم می‌کنیم تا گوشت به آرامی بپزد و شیره گوشت خارج شود. در حین پختن گوشت باید بامیه‌ها را آماده کنیم. به همین منظور دم بامیه‌ها را با دقت جدا می‌کنیم.

باید با دقت این کار را انجام دهیم به صورتی که به بافت بامیه‌ها آسیب نرسد. زیرا اگر بافت بامیه‌ها باز شود در پایان پخت روی ظاهر خورش تاثیر می‌گذارد. پس از اینکه بامیه‌ها را تمیز کردیم یک تابه مناسب روی حرارت قرار می‌دهیم و مقداری روغن داخلش می‌ریزیم.

اجازه می‌دهیم روغن داغ شود سپس بامیه‌ها را داخل روغن تفت می‌دهیم تا کمی رنگشان تغییر کند. اگر بیش از حد بامیه‌ها را سرخ کنیم بیشتر خواص بی نظیرشان را از دست می‌دهند. پس از اینکه گوشت خورشت به طور کامل پخت بامیه‌ها را به خورش اضافه می‌کنیم.

در همین مرحله آبلیمو را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه نیز به خورش اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم خورش با حرارت ملایم جا بیفتد. پس از اینکه بامیه‌ها پختند خورش آماده است، ولی اگر آب خورش زیاد بود کمی صبر کنید تا خورش غلیظ‌تر شود سپس آنرا به همراه برنج سرو کنید.

بیشتربخوانید:

طرز تهیه خورش قارچ و تخم مرغ

 

نکات پخت

خوشمزه‌ترین نوع خورش بامیه با گوشت گوسفندی تهیه می‌شود، اما اگر شما منع مصرف گوشت قرمز دارید یا کلا دوست ندارید گوشت قرمز مصرف کنید می‌توانید به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ استفاده کنید.

مزیت خورش بامیه با گوشت مرغ نسبت به گوشت قرمز این است که این خورش با گوشت مرغ به دلیل اینکه مرغ سریعتر می‌پزد زودتر آماده می‌شود. برای این منظور گوشت خورشتی را از فهرست مواد لازم حذف کنید و به اندازه ۶۰۰ تا ۸۰۰ گرم گوشت مرغ اضافه کنید.

خورش بامیه اصیل؛ خوشمزه مجلسی

خورش بامیه اصلی بدون لپه پخته می‌شود، اما جالب است بدانید که لپه باعث می‌شود خورش بامیه خوشرنگ‌تر و زیباتر شود. در صورتی که تمایل دارید به خورش بامیه خود لپه اضافه کنید کافیست لپه را در نیمه پخت خورش به آن اضافه کنید.

برای دستور بالا باید ۱۰۰ الی ۱۵۰ گرم لپه را از دو ساعت قبل در یک کاسه آب بخیسانید تا کمی نرم شود و نفخش برطرف شود سپس پس از اینکه گوشت خورشتی را تفت دادید لپه را اضافه کنید و کمی تفت دهید و بعد از آن باقی مراحل پخت خورش را انجام دهید.

برچسب ها: خورش، خورش بامیه، طرز تهیه خورش بامیه تعداد بازديد: 290 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز