Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 00:20

28
تیر
والک پلو با کوفته قلقلی

والک پلو با کوفته قلقلی

برنج را بپزید و آبکشی کنید. آن‌گاه در ظرف مناسبی گوشت، پیاز، نمک و فلفل را بریزید و مخلوط کنید و در تابة مناسبی روغن بریزید. حال از مایة گوشت، کوفته‌ریزه درست کنید و در روغن تفت دهید. آن‌گاه قدری از کره در قابلمة مناسبی بریزید

اعظم گلزار منش :

 

 مواد لازم برای 6- 8 نفر

برنج.................. 4 پیمانه

گوشت چرخکرده..............  400 گرم

پیاز رنده کرده.............. 1 عدد متوسط

نمک، فلفل و زردچوبه............... به میزان لازم

روغن     ............... به میزان لازم

کره................    100 گرم

والک تمیز و خرد کرده.............. 750 گرم

زعفران حلکرده.............. به میزان لازم

 

بیشتر بخوانید:

والک پلو ؛ پلوی تهران قدیم

خواص درمانی والک

والک پلو

روش تهیه

 برنج را بپزید و آبکشی کنید. آن‌گاه در ظرف مناسبی گوشت، پیاز، نمک و فلفل را بریزید و مخلوط کنید و در تابة مناسبی روغن بریزید. حال از مایة گوشت، کوفته‌ریزه درست کنید و در روغن تفت دهید. آن‌گاه قدری از کره در قابلمة مناسبی بریزید، برنج، والک و کوفته‌قلقلی را لابه‌لای هم در قابلمه بریزید و روی اجاق بگذارید تا برنج دم بکشد. سپس باقیماندة کره را روی والک پلو بدهید و آن را در دیس مناسبی بکشید و رویش را با پلوی زعفرانی بیارائید.

 

 خواص والک : والك گیاهی وحشی، خودرو و پایا به ارتفاع 25 تا 50 سانتیمتر با پیاز كشیده به رنگ سفید مایل به زرد و دو یا سه برگ بیضوی نوك‌تیز است. ساقه ضخیم و گلدار آن كم و بیش سه‌وجهی است و در انتها به چتری شامل 15تا 25 گل در هر یك به پهنای 5/1 سانتیمتر با شش گلبرگ سفید یا صورتی ختم می‌شود. این گیاه در ماه‌های فروردین تا خرداد روییده و برداشت می‌شود و برای استفاده در فصول دیگر به دو روش فریز کردن و یا خشک کردن نگهداری می‌گردد.

 

برخی تركیبات موثر در این گیاه شامل روغن فرار، وینیل سولفید، آلدهید ناپایدار و املاح معدنی می‌باشد. این گیاه سرشار از کلسیم و انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین C است. داراى مقادیر زیادی موسیلاژ و صمغ مى‌باشد. ترکیبات گوگرددار موجود در این گیاه به آن طعمی شبیه به پیاز می‌دهد و مصرف آن سبب کاهش کلسترول خون گردیده و سیستم هضم وگردش خون را تقویت می‌کند.

 

منبع : شور و شیرین

برچسب ها: آموزش آشپزی، والک، خواص والک، والک پلو، سبزی والک، طرز تهیه والک پلو تعداد بازديد: 395 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز