Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 07:32

28
اسفند
آش مصطفی + طرز پخت

آش مصطفی + طرز پخت

در گزارش زیر طرز تهیه یک نوع آش خوشمزه و مقوی را به شما آموزش می‌دهیم. آش مصطفی یکی از سنتی‌ترین آش‌های استان مرکزی می‌باشد.

 آش مصطفی یکی از سنتی‌ترین آش‌های استان مرکزی می‌باشد. این آش در در بعضی از شهر‌های دیگر نیز پخته می‌شود که اسامی متفاوتی دارد از جمله: آش ماصطفا، ماسوبه یا ماس اووه. موادی که در این آش به کار می‌رود زیاد نیست و به راحتی می‌توانید تهیه کنید.

آش مصطفی بیش‌تر در ایام خاص به خصوص مراسم عزاداری و سوگوراری تهیه می‌شود و معمولاً بر سر سفره‌های نذری در اراک موجود می‌باشد.

از جمله مناطقی که این آش در آن شهر‌ها پخته می‌شود تفرش، فرمهین، ابره در، وسمق، فشک، سفیداب، فرک و کمیجان است. در این آش از برگ چغندر به عنوان سبزی آن استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه آش بادمجان + دو روش متفاوت

بتاکاروتن نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن داشته و در کنار ویتامین C نقش اساسی در حفظ و تقویت سلامت بدن به ویژه به هنگام بروز بیماری‌ها و یا جراحت‌ها دارد. برگ چغندر حاوی کربوهیدرات می‌باشد. کربوهیدرات‌ها یکی از منابع مهم برای بدن در تأمین انرژی و سوخت می‌باشند. هم‌چنین نقش اساسی در حفظ سلامت روده‌ها و دستگاه گوارش دارند، البته اگر به صورت فیبر وارد بدن شوند. برگ چغندر حاوی فیبر نیز می‌باشد.

برگ چغندر حاوی مقداری آهن است. آهن از جمله مواد معدنی مورد نیاز بدن می‌باشد که در ساخت گلبول‌های قرمز خون مؤثر است. آهن همچنین به تنظیم رشد سلول‌ها در بدن کمک می‌کند. همچنین برگ‌های چغندر حاوی کلسیم می‌باشند.

مواد لازم

برنج: ۲۰۰ گرم
نخود: ۱۰۰ گرم
برگ چغندر: ۵۰۰ گرم
کشک: ۱۵۰ گرم
پیاز داغ: ۲ قاشق غذاخوری
نعنا خشک: یک قاشق غذاخوری
زردچوبه: یک قاشق غذاخوری

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه آش سبزی شیرازی

 مراحل پخت

مرحله ۱

نخود را که از شب قبل خیس کرده‏‌اید با مقداری آب روی حرارت قرار می‌دهید.

مرحله ۲

پس از یک ساعت، برنجی که از قبل خیس کرده‏‌اید را اضافه کنید و اجازه دهید تا برنج کاملا پخته و نرم شود.

مرحله ۳

سپس سبزی برگ چغندر که بیشتر به صورت خشک استفاده می‌شود و آن را خیس نموده‌اید به آش اضافه کنید. (اگر از تازه استفاده می‌کنید آن را خوب شسته و ریز خرد کرده و داخل آش بریزید).

مرحله ۴

هنگامی که سبزی پخته شد، پیاز داغ را به آش بیفزایید.

مرحله ۵

مقداری روغن را در ظرفی روی حرارت قرار دهید، روغن که داغ شد یک قاشق زردچوبه بعد یک قاشق نعنا خشک را در روغن بریزید و از روی شعله بردارید و سریع به آش در حال جوش اضافه کنید. این کار باعث می‏ شود تا آش شما طعم‏ بهتری داشته باشد.

مرحله ۶

کشک در آخر اضافه می‌شود و شعله را خاموش کنید.

مرحله ۷

در پایان مقداری نعنا داغ و پیاز داغ و کشک روی آش ریخته می‌شود.

منبع: غذالند

برچسب ها: آش، آموزش آشپزی، آش مصطفی، طرز تهیه آش مصطفی، غذاهای سنتی اراک تعداد بازديد: 683 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز