Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 04:13

3
آبان
كتلت گوشت و سیب‌زمینی

كتلت گوشت و سیب‌زمینی

سیب‌زمینی خام و پخته، گوشت، تخم‌مرغ‌ها، نمك، فلفل، زردچوبه، زعفران و پیاز را در كاسه مناسبی بریزید و آن‌گاه مایه فراهم كرده را قدری ورز دهید تا چسبندگی لازم را پیدا كند.

مرضیه مرشدی

 

 

مواد لازم برای 6 نفر

سیب‌زمینی پخته و رنده كرده                  3 عدد متوسط

سیب‌زمینی خام و رنده كرده                   1 عدد متوسط

گوشت چرخكرده بدون چربی                  500 گرم

تخم‌مرغ                                              2 عدد متوسط

نمك                                                  1-2 قاشق چایخوری

فلفل                                                یك‌چهارم قاشق چایخوری

زردچوبه                                            یك‌دوم قاشق چایخوری

زعفران حلكرده غلیظ                           2 قاشق چایخوری

پیاز درشت رنده كرده                           1 عدد متوسط

پودر سوخاری                                    حدود 1 پیمانه

روغن مخصوص سرخ كردنی                 حدود 1 پیمانه (250 میلی‌لیتر)

 روش تهیه كتلت گوشت و سیب‌زمینی

سیب‌زمینی خام و پخته، گوشت، تخم‌مرغ‌ها، نمك، فلفل، زردچوبه، زعفران و پیاز را در كاسه مناسبی بریزید و آن‌گاه مایه فراهم كرده را قدری ورز دهید تا چسبندگی لازم را پیدا كند. سپس روغن را در تابه نچسبی بریزید و روی اجاق داغ كنید. حالا هر بار به اندازه یك نارنگی از مایه فراهم كرده بردارید و به شكل توپ درآورید و در پودر سوخاری بغلتانید.

رویشان را قدری تخت كنید و بعد در روغن سرخ نمائید تا دو طرف كتلت برشته و طلائی‌رنگ شود. اكنون كتلت‌ها را برای پذیرائی، در دیس مناسبی بچینید و با انواع سبزی بیارائید.

 نكات مهم

ادویه‌ای كه می‌‌توانید در تهیه كتلت گوشت و سیب‌زمینی استفاده كنید؛ تركیبی است از فلفل‌سیاه، زردچوبه، برگ سیر تازه، جعفری یا شوید خشك و پودر آویشن، همینطور برای گرفتن بیشتر بوی گوشت می‌توانید از سیر له كرده بهره بگیرید. اگر فكر می‌كنید ممكن است كتلت در روغن باز شود آب پیاز و سیب‌زمینی خام را بگیرید.

هنگام پختن سیب‌زمینی هم در پایان پخت در ظرف را بردارید تا آب سیب‌زمینی كامل تبخیر شود. همین امر به منسجم‌تر شدن كتلت كمك می‌كند. اگر بخواهید كتلت در روغن جمع نشود از مخلوط گوشت گوساله و گوسفند استفاده كنید. اما اگر بوی گوشت گوسفند را نمی‌پسندید فقط از گوشت گوساله چرخكرده استفاده كنید.

كتلت را با حرارت متوسط سرخ كنید زیرا در این صورت هم داخل كتلت مغز‌پخت می‌شود و هم رویه آن ترد خواهد شد. از حرارت زیاد استفاده نكنید چون روی كتلت برشته می‌شود ولی مغز آن خام می‌‌ماند و از حرارت ملایم نیز استفاده نكنید چون مغز آن پخته می‌شود ولی روی كتلت برشته و طلائی نخواهد شد.

برای رنده كردن سیب‌زمینی پخته صبر كنید تا سیب‌زمینی خنك شود سپس آن را رنده كنید، در غیر اینصورت سیب‌زمینی حالت كشدار پیدا می‌كند. منظور از تخم‌مرغ متوسط نیز تخم‌مرغ 60 گرمی است.

 

برچسب ها: آموزش کتلت، کتلت سیب زمینی، روش تهیه کتلت، مواد لازم کتلت، کتلت گوشت، کتلت با گوشت و سیب زمینی، تهیه کتلت گوشت تعداد بازديد: 562 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز