Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 09:11

16
اسفند
نان ارده

نان ارده

ابتدا شير را روي حرارت كمي گرم كرده و يك قاشق از شكر را داخل آن حل كنيد. بعد از كنترل دماي شير، خمير مايه را روي سطح شير بپاشيد و خيلي آرام مخلوط كنيد تا خمير مايه خشك نمانده و خيس شود( دماي شير بايد طوري باشد

مواد لازم برای 5 عدد نان کوچک

خمیر مایه......................7 گرم

شکر................دو قاشق غذاخوری

شیر....................یک لیوان

روغن مایع  .....................   یک سوم پیمانه

آرد..................حدود سه پیمانه

 بیشتر بخوانید:

نان تافتون را در منزل بپزید!

نان دارچینی ؛ یک نان با طعمی متفاوت و عالی برای صبحانه +طرز تهیه

 

 

 

مواد میانی:

ارده.......................سه چهارم پیمانه

شکر................سه چهارم پیمانه

گردوی نگینی......................سه قاشق سوپخوری، به دلخواه

 

رومال:

زرده تخم مرغ........................يك عدد

کنجد.................مقداري

بیشتر بخوانید:

پخت نان بربری در خانه ؛ نان محبوب ایرانی ها

 

روش‌تهیه

ابتدا شير را روي حرارت كمي گرم  كرده و يك قاشق از شكر را داخل آن حل كنيد. بعد از كنترل دماي شير، خمير مايه را روي سطح شير بپاشيد و خيلي آرام مخلوط كنيد تا خمير مايه خشك نمانده و خيس شود( دماي شير بايد طوري باشد كه انگشت شما را نسوزانده و بيشتر به سردي بزند). خمير مايه را كنار گذاشته و صبر كنيد تا كف كرده و عمل بيايد. باقيمانده شكر را با روغن مايع مخلوط كرده و خمير مايه عمل آمده را اضافه كنيد. آرد را به تدريج به مواد اضافه كنيد. بعد از اينكه خمير جمع شد آن را روي سطح آرد پاشي شده قرار داده و ورز دهيد تا چسبندگي خمير گرفته شده و خمير لطيفي به دست آيد.  به خمير چند ضربه زده و خمير آماده را داخل ظرف مناسبي كه كمي چرب كرده ايد قرار داده و خمير را يك دور بگردانيد تا تمام سطح خمير به روغن آغشته شود. روي خمير را با دستمال نخي تميزي پوشانده و درجاي مناسبي قرار دهيد تا حجم آن دو برابر شود ( نيم تا يك و نيم ساعت ممكن است زمان ببرد). براي تهيه مواد مياني شكر و ارده را با هم مخلوط كرده و كنار بگذاريد. بعد از عمل آمدن خمير، با مشت پف خمير را بخوابانيد. خمير را روي سطح آردپاشي شده قرار داده و به 5 قسمت مساوي تقسيم كنيد. هر كدام از گلوله ها را با ورنه به صورت يك بيضي باريك و بلند در آوريد. حدود دو قاشق از مواد مياني را با رعايت فاصله از اطراف خمير روي آن ماليده و مقداري گردوي خرد شده بپاشيد. از يك سمت خمير شروع به رول كردن نموده و دو انتهاي خمير را محكم ببنديد. از اين دو انتها خمير را گرفته و كمي تاب دهيد تا خمير بلندتر و باريكتر شود. بعد آن را داخل سيني قرار داده و به صورت حلزوني دور خودش بپيچيد. و انتهاي خمير را با كمي آب بچسبانيد. روي خميرهاي شكل داده شده را با دستمال پوشانده و بيست دقيقه ديگر استراحت دهيد. بعد از اين مدت روي خمير زرده تخم مرغ ماليده و مقداري كنجد يا گردو بپاشيد و درطبقه وسط فري كه از يك ربع قبل با دماي 180 درجه سانتيگراد گرم كرده ايد به مدت بيست دقيقه قرار دهيد تا روي نانها طلايي شود. در مورد فرهاي گازي بهتر است سيني خود فر را كف فر قرار دهيد.

بیشتر بخوانید:

نان بریوش + طرز تهیه

نان پوآچای شکلاتی

 

 

یادآوری

در مواد مياني مي توانيد به جاي شكر از همين مقدار عسل استفاده كنيد.

مي توانيد تخم آفتابگردان بوداده را جايگزين گردو نماييد.

منبع : شور و شیرین

برچسب ها: نان، شیر، عسل، گردو، کنجد، خمیر مایه، نان خانگی، نان ارده تعداد بازديد: 118 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز