Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 02:40

30
فروردین
طرز تهیه‌ی نان تابه‌ای خانگی

طرز تهیه‌ی نان تابه‌ای خانگی

پختن نان در خانه یکی از لذت‌بخش‌ترین کار‌ها و البته راه حل خوبی برای روز‌هایی است که نمی‌توانیم از خانه بیرون برویم. اگر برای اولین بار می‌خواهید در خانه نان بپزید اصلا نگران نباشید؛ در این مطلب، طرز تهیه نان خانگی در تابه را به شما آموزش می‌دهیم.

پختن نان در خانه یکی از لذت‌بخش‌ترین کار‌ها و البته راه حل خوبی برای روز‌هایی است که نمی‌توانیم از خانه بیرون برویم. اگر برای اولین بار می‌خواهید در خانه نان بپزید اصلا نگران نباشید؛ در این مطلب، طرز تهیه نان خانگی در تابه را به شما آموزش می‌دهیم. مواد لازم در دستور پخت این نان تابه‌ای بسیار کم است و نیازی به فر یا لوازم آشپزخانه خاصی هم ندارد.

چطور نان تابه‌ای خانگی درست کنیم؟

مواد لازم

  • آرد نانوایی یا آرد سفید: ۲ الی ۲٫۵ پیمانه
  • پودر خمیر مایه: ۱٫۵ قاشق مرباخوری
  • روغن مایه: ۳ قاشق غذاخوری
  • شکر: ۱ قاشق مرباخوری
  • نمک: ۲ قاشق چای‌خوری
  • آب ولرم: ۱ پیمانه

 

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه‌ نان بربری خانگی؛ در روزهای قرنطینه

 چطور نان تابه‌ای خانگی درست کنیم؟

 

طرز تهیه

۱. برای شروع مایه خمیر را همراه شکر در یک پیمانه آب ولرم بریزید و کاملا حل کنید. بهتر است از یک کاسه‌ی بزرگ برای این کار استفاده کنید.

چطور نان تابه‌ای خانگی درست کنیم؟

 

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه نان لواش خانگی؛ برای روز‌های قرنطینه

 ۲. مقداری از آرد را به ترکیب اضافه کنید و هم بزنید تا جایی که مایه مانند تصویر غلظتی شبیه مایه‌ی کیک پیدا کند. حالا ظرف را با یک دستمال تمیز بپوشانید و برای ۱۰ دقیقه آن را در جای نسبتا گرم قرار دهید تا مایه خمیر فعال شود و حباب‌های اولیه در آن به وجود بیاید.

اگر مایه خمیر بعد از ۱۰ دقیقه فعال نشد و حبابی در خمیر به چشم نخورد، احتمال دارد مایه خمیر کهنه یا خراب باشد.

چطور نان تابه‌ای خانگی درست کنیم؟

۳. زمانی که مایه خمیر فعال شد، آرد را به آرامی به آن اضافه کنید تا خمیر شکل بگیرد. نیمی از روغن را هم در کنار آرد به خمیر اضافه کنید. برای جلوگیری از سفت شدن خمیر نان، آرد را به آرامی و کم‌کم اضافه کنید، چون آرد زیاد باعث سفت شدن نان می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه نان باگت خانگی

چطور نان تابه‌ای خانگی درست کنیم؟

۴. مهم‌ترین نکته در پخت نان این است که به اندازه‌ی مناسب آرد به خمیر اضافه کنید، تا جایی که مانند تصویر با فشار دادن، خمیر به دست نچسبد. دقت کنید که اگر وقتی دستتان را روی خمیر نگه می‌دارید بعد از چند لحظه خمیر به دست می‌چسبد نیازی به اضافه کردن آرد بیشتر نیست؛ این چسبندگی با ورز دادن از بین می‌رود.

چطور نان تابه‌ای خانگی درست کنیم؟

۵. سطح میز یا تخته کار را آرد بپاشید و خمیر را برای ۱۰ دقیقه روی آن ورز دهید. مابقی روغن را در این مرحله کم‌کم به خمیر اضافه کنید.


چطور نان تابه‌ای خانگی درست کنیم؟

۶. بعد از ورز دادن، کف و دیواره‌های یک کاسه‌ی بزرگ را چرب کنید و خمیر را در آن بگذارید. روی خمیر را با سلفون و سپس یک پارچه بپوشانید و آن را در جای نسبتا گرم قرار دهید. اجازه دهید خمیر شما بین ۱ تا ۱٫۵ ساعت استراحت کند. بعد از این که خمیر خوب پف کرد روی آن را بردارید و با دست پف آن را بگیرید.

چطور نان تابه‌ای خانگی درست کنیم؟

۷. سطح میز یا تخته کار را آردپاشی و خمیر را روی آن به ۶ چانه‌ی مساوی تقسیم کنید. روی چانه‌ها را دوباره با سلفون و پارچه بپوشانید و اجازه دهید برای ۱۵ دقیقه‌ی دیگر استراحت کنند.

سلفون‌ها را دور نریزید، بعد از ۱۵ دقیقه چانه‌های خمیر را بردارید و با وردنه روی سطح آردپاشی شده به ضخامت ۲ الی ۳ سانتی‌متر باز کنید. سپس با همان سلفون‌ها دوباره روی آن‌ها را بپوشانید و اجازه دهید برای ۱۵ دقیقه‌ی دیگر هم استراحت کنند.

چطور نان تابه‌ای خانگی درست کنیم؟

۸. تابه‌ی نچسب خود را روی حرارت متوسط رو به زیاد داغ کنید. خمیری که باز کردید را داخل تابه قرار دهید و اجازه دهید بپزد. وقتی روی نان شروع به حباب زدن کرد، آن را برگردانید. چند بار دیگر این کار را تکرار کنید تا دو طرف نان به طور یکدست طلائی شود.

وقتی نان‌ها پختند آن‌ها را از تابه خارج کنید و در یک پارچه‌ی تمیز بپیچید تا خشک نشوند.

چطور نان تابه‌ای خانگی درست کنیم؟

منبع : مجله دیجی کالا
برچسب ها: نان، آشپزی، پخت نان، نان خانگی، نان بدون فر، نان تابه ای، طرز تهیه نان تابه ای تعداد بازديد: 580 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز