Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 04:51

15
تیر
خواص آب میوه‌های مفید برای کودکان

خواص آب میوه‌های مفید برای کودکان

آیا می‌دانید کدام آبمیوه‌ها مفیدترند؟ متخصصان تغذیه بر این باورند که بهترین انتخاب برای کودکان استفاده از میوه‌های سالم به جای نوشیدن انواع آب‌میوه‌های سنتتیک و مصنوعی می‌باشد.

فرزاد برهمندپور؛ کارشناس ارشد تغذیه و ارتقای سلامت

 

متخصصان تغذیه بر این باورند که بهترین انتخاب برای کودکان استفاده از میوه‌های سالم به جای نوشیدن انواع آب میوه‌های سنتتیک و مصنوعی می‌باشد.

به خاطر این که آب میوه‌های سنتتیک فاقد فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی می‌باشند و مملو از شیرین کننده‌ها، مواد طعم‌دهنده و رنگ و نگهدارنده هستند.

البته مصرف برخی از آب میوه‌ها و آب سبزی‌های طبیعی مانند آب پرتقال طبیعی، آب انار طبیعی، آب انگور طبیعی و آب گوجه فرنگی طبیعی نسبت به سایر انواع آب میوه‌های طبیعی برای کودکان مفیدتر هستند و دارای ارزش تغذیه ای بالاتری می‌باشند.

آب انار طبیعی

آب انار طبیعی حاوی مقادیر بالایی از عنصر پتاسیم، فولات و آنتی‌اکسیدان‌های حیاتی برای بدن کودک می‌باشد.

به همین دلیل مصرف یک لیوان آب انار طبیعی در روز برای کودکان بالای دو سال می‌تواند در به تعادل در آوردن الکترولیت‌های سدیم و پتاسیم در بدن او، پیشگیری از بروز کم خونی (بخصوص در دختران) و شادابی پوست و نشاط بدنی نقش بسیار مهمی در پی داشته باشد.

البته به دلیل طعم ترش این نوع آبمیوه ممکن است برخی کودکان از مصرف آن خودداری نمایند. در مورد این کودکان توصیه می‌شود که یک لیوان آب انار طبیعی با نیم تا یک لیوان آب رقیق شود تا طعم ترش آب انار گرفته شود.

والدین توجه نمایند که هرگز برای خوش طعم کردن این نوع آب میوه نباید از شکر یا مواد شیرین کننده استفاده نمایند.

آب گوجه فرنگی طبیعی

از جمله بهترین نوع آب سبزی‌های طبیعی می‌توان از آب گوجه فرنگی طبیعی نام برد.

این نوع آب سبزی به دلیل این که حاوی آنتی اکسیدان‌های حیاتی به همراه منابع بالایی از ویتامین C می‌باشد، می‌تواند به عنوان یک نوشیدنی مطلوب مطرح باشد.

البته از نظر متخصصان تغذیه کودکان، بهتر است آب گوجه فرنگی بعد از سن 3 سالگی استفاده شود؛ به خاطر این که گوجه فرنگی حاوی مقادیر بالایی ترکیبات حساسیت‌زا می‌باشد که می‌توانند سیستم ایمنی کودکان زیر 3 سال را تحت تاثیر قرار دهند.

آب پرتقال طبیعی

پرتقال به دلیل این که حاوی ویتامین C بالایی می‌باشد به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای تقویت سیستم ایمنی کودکان مطرح است.

از آنجایی که کودکان به خصوص در سنین پایین تمایل به مصرف مواد غذایی مایع و نوشیدنی نسبت به مواد غذایی جامد دارند؛ به همین دلیل برای کودکان با سن بالاتر از یک سال مصرف آب پرتقال طبیعی برای تامین ویتامین C مورد نیاز بدن توصیه می‌گردد.

البته به والدین تاکید می‌شود که حتما آب پرتقال را در منزل و به وسیله آب میوه‌گیری تهیه نمایند و تا حد امکان از تهیه آب پرتقال‌های بسته بندی شده که ادعای طبیعی می‌نمایند، پرهیز نمایند.

آب انگور طبیعی

متخصصان تغذیه اطفال معتقدند که کودکان زیر شش ماه نباید از آب انگور طبیعی استفاده نمایند.

البته مصرف این نوع آبمیوه در کودکان بالای دو سال به دلیل این که حاوی مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی است در تنظیم عملکرد سیستم قلبی و عروقی و کنترل فشار خون موثر می‌باشد.

به همین دلیل مصرف آب انگورهای طبیعی رقیق شده با آب برای کودکان به عنوان یک نوشیدنی همراه با وعده‌های غذایی توصیه می‌گردد.

نکته مهم پایانی

بر اساس توصیه متخصصان تغذیه بهتر است آب میوه‌های طبیعی مصرفی برای کودکان حتما با آب رقیق شوند و هیچ نوع ماده طعم دهنده و یا شیرین کننده نیز به آنها اضافه نگردد.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، آب میوه طبیعی، آب انار، آب انگور، تغذیه کودک در تابستان، تغذیه تابستان، آب گوجه فرنگی، آب پرتقال، آب میوه مناسب کودک، آب میوه سالم تعداد بازديد: 2440 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز