Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 10:40

19
اردیبهشت
رفتار با کوچولوهای بدغذا

رفتار با کوچولوهای بدغذا

خوشبختانه این رفتار معمولاً زودگذر است. وقتی کودکتان از غذایی که برای او آماده کرده‌اید، ایراد می‌گیرد و غر می‌زند، باید ببینید دلیل واقعی این غر زدن‌ها چیست.

نادیا زکالوند

 

بدغذایی در میان کودکان، موضوعی کاملاً طبیعی و البته گذراست. تمام کودکان تا حدی چنین رفتاری از خود نشان می‌دهند.

خوشبختانه این رفتار معمولاً زودگذر است. وقتی کودکتان از غذایی که برای او آماده کرده‌اید، ایراد می‌گیرد و غر می‌زند، باید ببینید دلیل واقعی این غر زدن‌ها چیست.

در آن صورت بهتر می‌توانید شرایط را کنترل کنید. در ادامه مقاله به برخی از این دلایل اشاره شده است:

او کوچولوی مستقل است

کودکان معمولاً به دنبال استقلال هستند و دوست دارند از عقاید و خواسته‌های خود پیروی کنند.

مثلاً ممکن است از آنها بپرسید که لباس رنگ آبی می‌خواهد یا قرمز و او جواب بدهد، «نارنجی».

در مورد غذا هم همین‌طور است. ممکن است فقط به دلیل اینکه مجبور است کاری با اراده شما انجام دهد، از آن استقبال نکند.

چه باید کرد؟

از قانون «یک گاز کوچولو مؤدبانه» پیروی کنید. هدف این نیست که حتماً او را همین امروز مجبور به خوردن غذایی که نمی‌خواهد کنید، اما می‌توانید در درازمدت او را به خوردن غذایی که دوست ندارد، علاقه مند سازید.

در برابر او چند خوراکی متنوع قرار دهید و از او بخواهید که از هر کدام یک گاز کوچولو بزند.

مسلماً او در بشقاب غذای خود، خوراکی مورد علاقه‌اش را می‌بیند و به مرور می‌تواند غذاهای دیگر را هم امتحان کرده و از خوردن آنها هم لذت ببرد.

اما اگر زمانی پیش آمد که او از هیچ یک از خوراکی‌ها استقبال نکرد، به او اجازه دهید که او هم در نوع و فهرست غذا، نظر بدهد. حتی از او بخواهید که برخی از خوراکی‌ها- مانند سالادها – را خودش آماده کند.

غذا واقعاً بدمزه به نظر می‌رسد.

گاهی اوقات غذا به نظر او واقعاً بدمزه است. ما انسان‌ها معمولاً غذاهای شیرین را ترجیح می‌دهیم و از غذاهایی که به تلخی بزنند، بیزار هستیم.

در واقع طعم شیرین مفهوم بقاء را دارد- مانند طعم شیرین شیر مادر- و طعم‌های تلخ، علامت چیزی سمی است.

برخی از غذاها از نظر کودکان بسیار بدطعم هستند و به علت اینکه پرزهای چشایی کودکان بیش از بزرگسالان است، طعم غذاها برای این کوچولوها بیشتر حس می‌شود.

در ضمن تحقیقات نشان داده که برخی از کودکان ممکن است از نظر ژنتیکی نسبت به غذاهای تلخ، حساس‌تر باشند.

چه باید کرد؟

غذای مورد نظر را بارها به کودک بدهید اما او را مجبور به خوردن آن غذا نکنید. فقط آن را روی سفره بگذارید.

گاهی اوقات پس از 10 تا 15 بار انجام دادن این کار، کودکتان به خوردن کمی از آن تشویق می‌شود و احتمال دارد به مرور به آن عادت کند.

همچنین غذاها را به روشی آماده کنید که خوردن آنها راحت‌تر باشد. به طور مثال سبزیجات را تفت دهید تا طعم بهتری پیدا کنند و طعم تلخ و تندشان کمتر شود.

همچنین می‌توان با طعم دهنده‌ها، طعم برخی از سبزیجات را بهتر کرد. مثلاً افزودن آبلیمو به بروکلی، کلم بروکسل و کدو سبز، طعم بسیار خوبی به آنها می‌دهد.

او گرسنه نیست

گاهی اوقات کودک آنقدر گرسنه نیست که دوست داشته باشد هر غذایی بخورد. وقتی کودک گرسنه نباشد، احتمال اینکه بدغذایی کند، بسیار زیاد است.

در این گونه مواقع فقط از خوراکی‌هایی که بسیار دوست دارد، استقبال می‌کند و به غذاهای دیگر لب نمی‌زند.

چه باید کرد؟

مسلماً شما والدین، نگران کم غذا خوردن کودکتان می‌شوید. زیرا او در سن رشد است و به ویتامین و انرژی کافی نیاز دارد.

اما هرگز وقتی او چندان گرسنه نیست، غذای جدیدی به او معرفی نکنید. اجازه دهید وقتی گرسنه است و اشتهای کافی برای غذا خوردن دارد، با خوراکی جدیدی آشنا شود و البته مجبورش نکنید تمام غذا را بخورد، حتی به مقدار کم هم از آن بچشد، شما به هدفتان رسیده‌اید.

در آینده او به تدریج بیش از قبل از آن خوراکی خواهد خورد و به آن عادت می‌کند. کودکان هر موقع بسیار گرسنه و پر اشتها باشند، از غذا خوردن لذت می‌برند.

در اینگونه مواقع به راحتی می‌توانید آنها را به خوردن غذاهای سالم تشویق کنید.

زمان صرف غذا منعطف نیست

تشویق کودک به خوردن غذایی جدید، به اندازه کافی سخت است، چه برسد به اینکه انتظار داشته باشید به مدت 10 تا 15 دقیقه پشت میز غذا بنشیند و غذا بخورد.

چه باید کرد؟

کودکان خود را مجبور نکنید حتماً در زمان خاصی شروع به غذا خوردن کنند. یک بازه زمانی منعطف در نظر بگیرید و به مرور در طول روز غذاهای مورد نیازشان را تهیه کنید.

در ضمن اگر هم زمان خاصی درنظر می‌گیرید، بهتر است موقعی باشد که کودک خسته نیست و یا اختلالی در بازی و یا تفریح مورد علاقه‌اش به وجود نمی‌آورد.

روش ارائه غذا بسیار کسل کننده است

ظاهر نامطلوب غذا حتی برای بزرگسالان خوشایند نیست، چه برسد به کوچولوهای بدغذا. با عجله غذا درست کردن، کودک را به خوردن آن تشویق نمی‌کند.

چه باید کرد؟

باید با روش‌های دوست داشتنی، غذا را تزئین کرده و بدین ترتیب کودک‌تان را به خوردن آن تشویق کنید.

تحقیقات نشان داده، کودکان وقتی با میوه و سبزیجات خوب تزئین شده روبه رو می‌شوند، بیشتر از هر زمان دیگر غذا می‌خورند.

همچنین روی غذا اگر اسم‌های بانمکی بگذارید، کودکان را به سمت آنها متمایل‌تر می‌کند. مثلاً اسم گل کلم را «گلوله برفی» بگذارید و به کودک خود بگویید، آن‌ها را در دهان خود بگذارد تا مثلاً ذوب شود.

در ضمن می‌توانید از کتاب‌های آشپزی مصور استفاده کرده و شما و کودک‌تان کنار هم بنشینید و در مورد غذاها نظر بدهید.

اینکه فلان غذای خاص، چگونه درست و تزئین بشود، خوشمزه‌تر و دوست داشتنی‌تر می‌شود.

این کتاب‌ها را در دسترس کودکان خود قرار دهید تا هرزمان که خواستند با استفاده از تصاویر آنها به شما ایده‌هایی بدهند. همچنین می‌توانید آنها را در تزئین خوراکی‌ها شرکت داده و آماده خوردن آن غذاها کنید.

دو غذای خوشمزه برای کوچولوهای بدغذا

هویج‌های عسلی

هویج یکی از سبزیجات مفیدی است که برای کودکان فایده زیادی دارد.

برای اینکه کوچولوی بدغذای خود را به خوردن این سبزی تشویق کنید، می‌توانید آنها را شیرین کرده و به کودکتان بدهید.

برای این کار بهتر است از هویج‌های کوچک که معمولاً تردتر هستند استفاده کنید.

طرز تهیه

حدود 500 گرم هویج (البته با رنگ‌های مختلف) شسته و پوست بگیرید. قسمت پایین هویج را پاک کنید اما برگ‌های قسمت بالای آن را همان‌طور دست نخورده باقی بگذارید.

آن‌ها را درون ماهیتابه نچسب ریخته و یک قاشق غذاخوری روغن کانولا به آن اضافه کنید. بگذارید هویج‌ها 5 دقیقه حرارت ببینند.

سپس ماهیتابه را از روی حرارت بردارید و هویج‌ها را به ظرف دیگری منتقل کرده یک قاشق غذاخوری عسل به آن بیفزایید و کاملاً هویج‌ها را هم بزنید تا عسل روی تمام آنها پخش شود.

ظرف را روی میز غذا بگذارید. مسلماً کوچولوی ایرادی شما از این خوراکی استقبال خواهد کرد. این غذا برای 4 تا 6 نفر کافی است.

اسفناج‌های خوشمزه

اسفناج منبعی از پروتئین، کلسیم، فیبر، آهن، روی و ویتامین‌های A، C، K و B6 است. درست کردن اسفناج به روشی خوشمزه، کودکتان را به خوردن آن تشویق می‌کند.

طرز تهیه

فر را روشن کرده و روی 190 درجه سلسیوس (375 درجه فارنهایت)، قرار دهید. 500 گرم اسفناج خرد شده را به شکل مربع‌های 23 در 23 سانتی‌متر،

روی کاغذ مخصوص آشپزی قرار دهید و کاغذ را به خوبی ببندید. سپس 2 قاشق غذاخوری کره بی‌نمک و آب شده روی ظرف فر ریخته و تمام مربع‌های اسفناج را به طور یکنواخت روی ظرف بچینید.

اکنون در کاسه‌ای 3 عدد تخم مرغ بزرگ بشکنید و کاملاً هم بزنید. 1 فنجان شیر کامل، 1 فنجان آرد، 1 قاشق غذاخوری بیکینگ پودر و کمی نمک به آن بیفزایید و 1/4 فنجان هم پنیر رنده شده پارمسان به روی آن بپاشید.

سپس ظرف را 30 تا 40 دقیقه در فر بگذارید. اسفناج خوشمزه و مقوی آماده است.

این غذا برای 6 تا 8 نفر مناسب است.

 

برچسب ها: غذای کودک، آشپزی کودک، تغذیه کودک، کودک بدغذا، تغذیه کودکان، کودکان بدغذا، کودک بی اشتها، هویج عسلی تعداد بازديد: 714 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز