Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 00:48

25
اردیبهشت
بادام برای کودکان: فواید، عوارض جانبی و دستور‌العمل‌ها

بادام برای کودکان: فواید، عوارض جانبی و دستور‌العمل‌ها

بادام می‌تواند یکی از سالم‌ترین گزینه‌های میان‌وعده برای کودکان باشد، زیرا خوشمزه و سرشار از فواید مغذی است. آجیل‌ها سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها، فیبر و پروتئین هستند.

به قلم : محمدرضا قنبریان

 

تحریریه زندگی آنلاین : بادام می‌تواند یکی از سالم‌ترین گزینه‌های میان‌وعده برای کودکان باشد، زیرا خوشمزه و سرشار از فواید مغذی است. آجیل‌ها سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها، فیبر و پروتئین هستند. بادام در میان آجیل‌ها دارای مزایای سلامتی مانند رشد مغز، افزایش انرژی، فشار خون دقیق و ... است.

ارزش غذایی بادام

بادام به دلیل داشتن ویتامین، پروتئین و مواد معدنی بالا و کلسترول تقریبا صفر، یک غذای سالم است که از بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌های مغزی جلوگیری می‌کند. بادام منبع باورنکردنی ویتامین E است، به حفظ پوست کمک می‌کند، مشکلات مربوط به پوست را درمان کرده و به عنوان یک آنتی‌اکسیدان محلول در چربی عمل می‌کند. بادام همچنین سطح ویتامین B کمپلکس بالایی دارد که به عملکرد مناسب آنزیم‌ها کمک می‌کند. همچنین دارای مقدار زیادی مواد معدنی مانند منگنز، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، روی و سلنیوم است.

بیشتربخوانید:

فواید انار برای کودکان

 

 

 

ارزش غذایی 100 گرم بادام

انرژی 575 کیلوکالری

کربوهیدرات 21.67 گرم

پروتئین 21.22 گرم

چربی کل 49.42 گرم

کلسترول 0 میلی‌گرم

فیبر رژیمی 12.20 گرم

ویتامین‌ها

فولات 50 میکروگرم

نیاسین 3.385 میلی‌گرم

اسید پانتوتنیک 0.47 میلی‌گرم

پیریدوکسین 0.143 میلی‌گرم

ریبوفلاوین 1.014 میلی‌گرم

تیامین 0.211 میلی‌گرم

ویتامین A           1 IU

ویتامین C           0 میلی‌گرم

ویتامین E           26 میلی‌گرم

بیشتربخوانید:

بهترین و بدترین خوراکی‌ها برای کودکان بیش فعال

 

 

 

الکترولیت‌ها

سدیم 1 میلی‌گرم

پتاسیم 705 میلی‌گرم

مواد معدنی

کلسیم 264 میلی‌گرم

مس 0.996 میلی‌گرم

آهن 3.72 میلی‌گرم

منیزیم 268 میلی‌گرم

منگنز 2.285 میلی‌گرم

فسفر 484 میلی‌گرم

سلنیوم 2.5 میکروگرم

روی 3.08 میلی‌گرم

مواد مغذی گیاهی

کاروتن - 1 میکروگرم

ß کریپتو گزانتین   0 میکروگرم

لوتئین زآگزانتین    1 میکروگرم

فواید بادام برای کودکان

تقویت استخوان و دندان

یکی از عناصر کلیدی برای تقویت استخوان‌های کودک و افزایش طول عمر آن، فسفر است. از آنجایی که بادام حاوی درصد بالایی از فسفر می‌باشد، می‌تواند به کودک شما کمک کند تا استخوان‌ها و دندان‌های قوی‌تری داشته باشد. همچنین آنها را از خطر پوسیدگی ناخواسته دندان و پوکی‌استخوان در آینده محافظت می‌کند.

بیشتربخوانید:

10خاصیت معجزه آسای سیر برای کودکان

 

 

 

تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی در کودکان برای جلوگیری از بیمار شدن و رشد مناسب آنها ضروری است.

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در بادام به افزایش ایمنی کمک می‌کنند. آنها همچنین دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی هستند که به جلوگیری از هر گونه بیماری کمک می‌کنند.

بادام همچنین دارای مقدار زیادی ویتامین E است. تحقیقات مختلفی که در گذشته انجام شده، نشان داده‌اند افرادی که محتوای ویتامین E بالایی در رژیم غذایی خود دارند، حدود 30 تا 40 درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

پیشگیری از سرطان

ویتامین E موجود در بادام یک آنتی‌اکسیدان قوی است که می‌تواند بدن را از اثر رادیکال‌های آزاد که عامل اصلی استرس اکسیداتیو و توسعه سرطان است، جلوگیری کند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند به DNA سلول آسیب بزنند و سیستم ایمنی را ضعیف کنند که منجر به رشد غیرطبیعی سلول می‌شود. خواص ضد سرطانی بادام به غلبه بر رشد غیرطبیعی سلول کمک می‌کند. همچنین فیبر موجود در بادام می‌تواند از سرطان‌های گوارشی پیشگیری کند.

بیشتربخوانید:

خرما بهترین انرژی‌زا برای کودکان

 

 

 

رشد مغز

 ریبوفلاوین و ال - کارنیتین به رشد مناسب مغز کودک کمک می‌کند و بادام حاوی مقادیر زیای از هر دو این مواد مغذی است که کمک می‌کند سیستم عصبی کودک در وضعیت مناسب بماند و همچنین از بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند.

افزایش سطح انرژی

بادام منبع غنی از منگنز، مس و ریبوفلاوین است که سرعت سوخت و ساز بدن را به خوبی حفظ کرده و در نتیجه انرژی تولید می‌کند. کودکان بی‌قرار و آن‌هایی که در مدرسه یا ورزشگاه‌ عرق می‌کنند، باید بادام را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

درمان یبوست

بادام به درمان یبوست در کودکان کمک می‌کند. محتوای بالای فیبر موجود در بادام به جلوگیری از یبوست در کودکان در حال رشد کمک می‌کند. این مشکل در بین کودکان کاملا شایع است و بادام کمک زیادی به آنها می‌کند.

سلامت قلب

چربی‌های غیراشباع در کنار پروتئین و پتاسیم موجود در بادام نقش مهمی در حفظ سلامت قلب دارند. منیزیم از حمله قلبی کودکان در آینده جلوگیری می‌کند. اسید فولیک از رسوب چربی اضافی در دیواره‌های داخلی سرخرگ‌ها محافظت می‌کند.

حفظ فشار خون

میزان سدیم و پتاسیم موجود در بادام بسیار زیاد است و این به حفظ فشار خون و جلوگیری از نوسانات آن کمک می‌کند.

تقویت هوش کودک

بادام به عنوان تقویت‌کننده مغز شناخته می‌شود. خوردن 4 تا 6 عدد بادام در روز می‌تواند حافظه کودک را افزایش داده و به تقویت عملکردهای شناختی آنها کمک کند.

کنترل کلسترول خون

این مزیت ممکن است در حال حاضر به کودک شما کمکی نکند، اما خوردن بادام به کنترل سطح کلسترول در حین رشد کمک می‌کند، ولی از مصرف بادام نمکی پرهیز کنید.

پیشگیری از دیابت

خوردن بادام از بروز دیابت در سال‌های بعد جلوگیری می‌کند. در میان آجیل‌ها، بادام غنی‌ترین مواد مغذی است و حاوی بالاترین میزان ویتامین E می‌باشد. خوردن بادام می‌تواند از دیابت جلوگیری کند، زیرا شاخص گلیسمی پایینی دارد.

عوارض جانبی بادام برای کودکان

اگرچه بادام فواید زیادی دارد، اما برخی از عوارض جانبی که باید در مورد آنها نیز بدانید:

آلرژی

برخی از افراد به بادام آلرژی دارند و ممکن است همراه با مشکلات تنفسی در بدن خود راش ایجاد کنند.

مسمومیت

مصرف چند عدد بادام تلخ می‌تواند مسمومیت ایجاد کند.

سنگ کلیه

مطالعات به این نتیجه رسیدند که حدود 75 درصد افراد مبتلا به سنگ کلیه دارای اگزالات کلسیم در ادرار خود هستند. بادام حاوی مقدار زیادی اگزالات است، بنابراین افراد مبتلا به سنگ کلیه نباید مقدار زیادی از آن مصرف کنند.

چگونه بادام را در رژیم غذایی کودک بگنجانیم؟

بادام بسیار خوشمزه بوده و بسیاری از مواد مغذی را در خود جای داده است. بادام را می‌توان مستقیما خورد یا می‌توان آن را به مواد غذایی مختلف اضافه کرد. در فروشگاه‌ها می‌توانید بادام را به اشکال مختلف مانند شربت بادام، کره بادام و شیر بادام پیدا کنید. همچنین می‌توانید بادام خام را در انواع مختلفی مانند بدون‌پوست، نمکی، مغز شده یا مغز نشده تهیه نمایید. اگر کودک شما خیلی کوچک است و نمی‌تواند بادام را به طور کامل بخورد، می‌توانید برای مدتی آن را در آب خیس کنید یا حتی آن را پودر کرده و به شیر او اضافه نمایید. با این کار شیر خوش‌طعم‌تر شده و کودک به آن علاقه بیشتری نشان خواهد داد.

برچسب ها: تغذیه، رژیم غذایی، کودکان، درمان یبوست، دیابت، فشار خون، ویتامین E، خواص بادام، بادام، تقویت سیستم ایمنی بدن، پوکی‌استخوان، ویتامین B کمپلکس، محمدرضا قنبریان تعداد بازديد: 159 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز