Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 01:35

22
بهمن
فواید انار برای کودکان

فواید انار برای  کودکان

انار میوه‌‌ای خوش‌‌خوراک و خوش‌‌رنگ است که با آغاز فصل پاییز، در مغازه‌های میوه‌ فروشی خودنمایی می‌کند. خواص انار به همراه تاج زیبا و شاه مانندش به‌ راستی هم از لحاظ خواص می‌تواند در صدر بی‌رقیب‌‌ترین میوه‌ها قرار گیرد.

به قلم :  دکتر عطیه میرزابابایی - متخصص تغذیه از دانشگاه علوم پزشکی تهران

ati_babaee@yahoo.com

 

تحریریه زندگی آنلاین : انار میوه‌‌ای خوش‌‌خوراک و خوش‌‌رنگ است که با آغاز فصل پاییز، در مغازه‌های میوه‌ فروشی خودنمایی می‌کند. خواص انار به همراه تاج زیبا و شاه مانندش به‌ راستی هم از لحاظ خواص می‌تواند در صدر بی‌رقیب‌‌ترین میوه‌ها قرار گیرد. میوه انار هزاران سال است که به عنوان دارو استفاده می‌شود. امروزه آب انار به دلیل فواید بسیاری که برای سلامتی دارد، مورد مطالعه قرار گرفته است. انار برای کودک یک غذای فوق‌العاده می‌باشد و تمامی مواد مغذی و معدنی ضروری را دارا است. بهتر است برای شکسته شدن روال عادی غذاهایی که به‌صورت معمول به کودک‌تان می‌دهید، گاهی از انار هم در رژیم غذایی او استفاده کنید، البته مطمئن شوید تا زمانی که کودکان به‌اندازه‌ای بزرگ نشده‌اند که بتوانند دانه‌های انار را بجوند، از آب انار استفاده کنید.

بیشتربخوانید:

خواص گوشت بلدرچین

 

 

 

 

ارزش غذایی انار

بیش از ۷۵ درصد وزن انار دانه‌شده را آب تشکیل می‌دهد. صد گرم انار حاوی ۸۳ کالری انرژی، ۱۹ گرم کربوهیدرات، 1/7 گرم پروتئین، ۳ میلی‌گرم سدیم، ۲۳۶ میلی‌گرم پتاسیم، ۴ گرم فیبر تغذیه‌ای، ۱۴ گرم قند، 1/2 گرم چربی کل و 0/1 گرم چربی اشباع‌شده است. میزان چربی ترانس و کلسترول در انار صفر است. انار همچنین ویتامین C و B (که از جمله مهم‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز بدن هستند) و مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، منگنز، آهن، فسفر و روی دارد.

 

 آنتی‌اکسیدان‌ها

 انار دارای مقادیر قابل توجهی از آنتی‌اکسیدان است که باعث حذف رادیکال‌های آزاد می‌شود. این رادیکال‌های آزاد ناشی از مصرف انرژی در بدن هستند و در صورت باقی ماندن آن‌ها در بدن به جداره سلول‌ها رسوخ می‌کنند. نفوذ این رادیکال‌ها به سلول باعث مرگ سلول‌ها می‌شود. نجات سلول‌ها تنها به‌ واسطه مصرف مواد حاوی آنتی‌اکسیدان میسر است. آب انار حاوی سطوح بالاتر آنتی‌اکسیدان نسبت به سایر آب‌میوه‌ها است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آب انار می‌توانند به حذف رادیکال‌های آزاد، محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب و کاهش التهاب کمک کنند. فواید بی‌شمار این میوه، آن را به یک میوه‌ ایده‌آل برای کودک تبدیل می‌کند.

 

 تقویت سیستم ایمنی کودکان

اگر کودک مستعد بیماری سرماخوردگی باشد، مقدار زیاد ویتامین C موجود در میوه انار، به تقویت سیستم ایمنی کودک و مبارزه با بیماری کمک خواهد کرد. مصرف منظم این میوه در کنترل سرماخوردگی مفید خواهد بود. ویتامین‌های C و E این میوه خوشمزه به‌عنوان تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن شناخته می‌شوند. به همین علت انار را به‌ عنوان ماده‌‌ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شناسند. طی تحقیقات انجام‌شده آب انار خاصیت ضد باکتریایی و ضدویروسی دارد، اما هنوز نقش و تأثیر آن بر انواع عوامل بیماری‌زای ویروسی مشخص نشده است.

بیشتربخوانید:

بهترین و بدترین خوراکی‌ها برای کودکان بیش فعال

 

 

 

 تامین مواد مغذی برای کودک

انار یک میوه غنی از مواد مغذی بوده و شامل انواع مختلفی از مواد معدنی و ویتامین‌ها، به خصوص ویتامین C و E است. این مواد مغذی بسیار قدرتمند، از بدن کودک در برابر ابتلا به بیماری‌های مختلف محافظت می‌کنند. علاوه بر این موارد، این میوه غنی از آهن، فولات، فیبر، پتاسیم و ویتامین B است که در بهبود روند رشد مناسب کودکان تأثیر بسزایی دارند.

 

 کاهش مشکلات دهان و دندان در کودکان با مصرف انار

مشکلات دندانپزشکی در کودکان در حال افزایش است. مصرف انار برای درمان مشکلات دندانی مفید است. انار میوه‌ای است که از تجمع پلاک دندانی جلوگیری می‌کند. تجمع پلاک دندانی می‌تواند فرآیند تخریب بافت دندان را با سرعت بیشتری پیش ببرد. علاوه بر آن، مصرف انار می‌‌تواند تأثیر مستقیمی بر بهبود شرایط لثه‌ها نیز داشته باشد.

 

- از بین بردن کرم‌های روده با مصرف انار

کودکان اغلب از عفونت ناشی از کرم روده رنج می‌برند. کرم‌های روده انگل‌هایی هستند که از طریق مواد مغذی در روده کوچک یا بزرگ رشد می‌کنند. نوشیدن آب انار به از بین بردن کرم روده کمک کرده و عفونت را درمان می‌کند.

بیشتربخوانید:

چاقی، کم تحرکی و ورزش در کودکان

 

 

 

  کمک به هضم غذا در کودکان

انار سرشار از فیبر است و  باعث می‌شود که فرایند هضم غذا با سرعت کمتری صورت گیرد. همچنین فیبر باعث بهبود در عملکرد روده‌ها می‌شود، از یبوست جلوگیری می‌کند و یکی از بهترین روش‌ها برای گنجاندن فیبر در رژیم غذایی است.

 

 کاهش التهاب بدن

التهاب‌های شدید یکی از عواملی هستند که باعث مشکلات و بیماری‌های بسیار جدی می‌شوند؛ بیماری‌هایی مثل بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، دیابت نوع ۲ و حتی چاقی مفرط! انار خواص ضدالتهابی بالایی دارد که مشخصا از خاصیت آنتی‌اکسیدانی پونیکالاجین ناشی می‌شود. تحقیقات و مطالعات زیادی بر روی خاصیت ضدالتهابی انار انجام شده است. مطالعات نشان داده‌اند که مواد مؤثر موجود در انار می‌توانند طی زمان هضم، باعث کاهش التهاب بدن شوند.

 

 کنترل تب در کودکان

آنتی‌اکسیدان موجود در انار با سرماخوردگی مقابله کرده و آنفلوانزا یا تب ناشی از آن را تنظیم می‌کند. انار نه تنها تب را کنترل می‌کند، بلکه با مواد مغذی خود تب را کاهش می‌دهد.آب انار ادرارآور است و دمای بدن را پایین می‌آورد.

  بیشتربخوانید:

10خاصیت معجزه آسای سیر برای کودکان

 

 

 

 

از چه زمانی می‌توان به کودک انار داد؟

بعد از شش ماهه شدن کودک می‌توانید به او انار بدهید، ولی توجه کنید که در این سن باید به جای دانه‌های انار به او آب انار بدهید. چون کودک هنوز دندان ندارد و قادر به جویدن نیست، ممکن است باعث خفگی او بشود. پس از ۶ ماهگی می‌توانید به کودکان آب‌میوه‌های هسته‌دار و ‌آب‌میوه‌های پالپ‌دار بدون هسته بدهید. انار با ویتامین‌های A و E، پتاسیم، ‌آهن، ‌فیبر، فولیک اسید و مواد معدنی، به عنوان یک ماده غذایی ارزشمند شناخته می‌شود که می‌توانید در رژیم غذایی کودک بگنجانید. اطمینان حاصل کنید که این میوه را به تدریج به رژیم غذایی کودک اضافه کنید تا تعادل تغذیه‌ای کودک حفظ شود. بهترین زمان برای شروع افزودن آبمیوه به غذای کودک پایان هفت ماهگی است.

 

احتیاط‌هایی که باید در دادن انار به کودک در نظر بگیرید

در زیر به مواردی اشاره شده است که قبل از دادن آب انار یا پوره انار باید به آن توجه کنید:

 بدون دانه؛ اطمینان حاصل کنید که دانه‌های انار را به کودک‌تان ندهید.

 بهترین زمان برای خوردن انار بعدازظهر و عصر است. خوردن انار قبل از خوابیدن ممکن است موجب ایجاد مشکلات دهان و دندان بشود.

 مصرف آب انار را به ۴ اونس (حدود ۱۰۰ گرم) در روز محدود کنید، زیرا نوشیدن بیش‌ازحد آن موجب بروز اسهال می‌شود.

 پوست سفید انار را در آب انار نریزید، زیرا موجب ترشی آن می‌شود. در نهایت، فراموش نکنید که میوه انار را نمی‌توان با هر میوه یا سبزی دیگری مخلوط نمود. بهتر است قبل از معرفی هر ماده غذایی جدید مانند میوه انار به رژیم غذایی کودک خود، همیشه از قانون سلامتی پیروی نموده و چشمان خود را برای مشاهده واکنش‌های آلرژیکی بدن فرزند خود باز نگه دارید.

بیشتربخوانید:

خرما بهترین انرژی‌زا برای کودکان

 

 

 

 

آیا دادن انار به نوزاد برای درمان زردی ایمن است؟

اگر نوزاد شما دچار زردی شده باشد، ممکن است از مادرها و مادربزرگ‌ها شنید باشید که دادن آب انار به نوزادان می‌تواند در درمان هرچه سریع‌تر زردی نوزادی مفید باشد، اما باید بگوییم که از نظر علمی هیچ‌گونه پشتیبانی در مورد این مسئله وجود ندارد و هر چیزی غیر از شیر مادر و داروهای ضروری، برای کودکان زیر شش ماه خصوصا نوزادان تازه متولد شده ممنوع است.

 

راهنمایی برای تهیه آب انار برای کودکان

از آنجا که قسمت قابل توجهی از میوه حاوی دانه است، ممکن است خوردن انار به راحتی برای کودک دشوار یا دردسر ساز شود، بنابراین می‌توانید هر روز آب انار تازه به کودکان خود ارائه دهید، زیرا نوشیدن آن به جای خوردن یک میوه نیمه دانه کاملا آسان است. بهترین روش برای گرفتن آب انار به این صورت است که آن را در مخلوط‌کن بریزید و تفاله‌ها را جدا کنید. به آب انار شکر اضافه نکنید. سعی کنید هر ماده غذایی جدید را جداگانه به کودک دهید تا تاثیرات حساسیتی کودک را مشاهده کنید. اگر در بچه‌های خود واکنش آلرژیک مانند تورم صورت یا زبان مشاهده کردید، فورا از دادن انار به بچه‌ها جلوگیری کنید.

 

جمع‌بندی نهایی

انار هدیه‌ای است که از گذشتگان ما برایمان به یادگار مانده است. انار به دلیل مواد مغذی و ضروری موجود در خود، به عنوان یک ماده غذایی شگفت‌انگیز برای کودکان محسوب می‌شود. انار یکی از سالم‌ترین میوه‌هایی است که می‌توانید هر چند وقت یک‌بار در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید تا باعث تنوع و ارتقای کیفی رژیم غذایی او شود. به خاطر داشته باشید مصرف بیش‌ازاندازه هر ماده غذایی مفید می‌تواند اثرات سوء بر بدن داشته باشد، پس با مصرف متعادل هر ماده غذایی مفید می‌شود از فواید آن بهره برد.

بیشتربخوانید:

خواص انبه برای کودکان

 

 

 

 

برچسب ها: تغذیه، رژیم غذایی، کودکان، انار، خواص انار، سرماخوردگی، آب انار، ویتامین c، میوه، پلاک دندانی، تقویت سیستم ایمنی، ویتامین B، دکتر عطیه میرزابابایی تعداد بازديد: 117 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز