Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 07:21

12
خرداد
تمرکز ذهنی کودک با تغذیه مناسب

تمرکز ذهنی کودک با تغذیه مناسب

تغذیه عامل مهمی است که روی رفتار تاثیر می‌گذارد. بسیاری از مشکلات با ایجاد تغییر در تغذیه و برنامه غذایی، برطرف می‌شوند. کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده، کاهش مصرف نمک و شکر، استفاده از پروتئین‌ها و غذاهای سالم به حفظ سلامت کودکان و نوجوانان کمک می‌کند.

مترجم : اعظم اسلامی مجد‌

 

تحریریه زندگی آنلاین : تغذیه عامل مهمی است که روی رفتار تاثیر می‌گذارد. بسیاری از مشکلات با ایجاد تغییر در تغذیه و برنامه غذایی، برطرف می‌شوند. کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده، کاهش مصرف نمک و شکر، استفاده از پروتئین‌ها و غذاهای سالم به حفظ سلامت کودکان و نوجوانان کمک می‌کند. کودکان از مدرسه به خانه می‌روند، کمی استراحت کرده و به تکالیف‌شان رسیدگی می‌کنند، بازی می‌کنند و مدام در فعالیت و جنب و جوش هستند.

غذایی که می‌خورند اهمیت زیادی دارد و سال‌های کودکی مهم‌ترین دوران رشد مغزی است. چیزهایی که در شبانه روز می‌خورند تاثیر زیادی روی تمرکز و مهارت‌های شناختی آنها دارد. متخصصان در این رابطه، تاکید زیادی بر مصرف برخی غذاها و خوراکی‌ها و البته حذف برخی از آنها دارند. آنها معتقدند خوردن برخی غذاها باعث هوشیاری و افزایش تمرکز کودکان شده و لازم است که در برنامه غذایی آنها باشند.

 

بیشتربخوانید:

بازی درمانی در اوتیستم

 

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ سرشار از پروتئین و مواد مغذی است که باعث تمرکز بیشتر آنها می‌شود. تخم‌مرغ را به صورت آب‌پز به آنها بدهید و اگر دوست نداشتند به صورت املت، نیمرو و در انواع کوکوها مصرف کنید. در نهایت می‌توانید در انواع سالادها هم از آن استفاده کنید تا مطمئن شوید مقدار کافی تخم‌مرغ در برنامه غذایی فرزندتان وجود دارد.

 

گردو

تحقيقات نشان مي‌دهند که امگا 3 تاثير زيادي در کنترل رفتار و بهبود عملکرد حافظه دارد. گردو منبع فوق‌العاده‌اي از امگا 3 است. گردو را مي‌توانيد خرد و يا آسياب و روي انواع سالادها مصرف کنيد. اگر کودک‌تان غذايي را بيشتر دوست دارد، به آن مقداري گردو اضافه کنيد.

 

آجیل و انواع دانه‌ها

آجیل و انواع دانه‌ها سرشار از پروتئین هستند. علاوه بر آن اسیدهای چرب، ویتامین‌ها و املاح معدنی دارند. باعث تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز می‌شوند، میزان تمرکز را افزایش می‌دهند و از همه مهم‌تر باعث افزایش روحیه و پرانرژی بودن کودکان در طول روز می‌شوند‌.

 بیشتربخوانید:

خطرات مصرف استامینوفن در بارداری؛ از بیش‌فعالی تا اوتیسم

 

 

غذاهای دریایی

 میگو و ماهی سرشار از روی و امگا ۳ هستند. روی بر روی عملکرد شناختی و افزایش یادگیری کودکان تاثیر می‌گذارد. ماهی منبع ویتامین D و امگا۳ است که از مغز محافظت کرده، به افزایش مهارت‌های ذهنی کمک می‌کند و از فراموشی و کند ذهنی جلوگیری می‌نماید. سالمون، ساردین و ماهی تن از بهترین آنها هستند که میزان بیشتری امگا ۳ دارند. هر چه امگا ۳ بیشتری مصرف کنید، به بهبود عملکرد مغز بیشتر کمک می‌کنید و هر چه عملکرد مغز بهتر شود، میزان تمرکز کودک افزایش می‌یابد.

 

سیب و آلو

بچه‌ها معمولا زیاد هوس شیرینی می‌کنند و دلیل آن هم افت و کاهش سطح انرژی است. شما می‌توانید برای آنها کیک و شیرینی خانگی از مواد و ترکیبات سالم تهیه کنید و یا اینکه با کاهش سطح انرژی‌شان، به آنها سیب و آلو بدهید و داخل کیف تغذیه‌شان هم بگذارید. اگر کودک‌تان این میوه‌ها را به سختی می‌خورد، آن‌ها را خشک کنید. سیب و آلو حاوی کوئرستین هستند. آنتی‌اکسیدان بالایی هم دارند که می‌توانند با کاهش مهارت‌های ذهنی مقابله کنند.

 

مرکبات

ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان است و برای بازسازی و تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی نوراپی‌نفرین، ضروری می‌باشد. ویتامین C همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

 

موز

موز میوه‌ای سرشار از منیزیم است. منیزیم به خواب خوب و آرامش شبانه کمک می‌کند. یک کودک آرام می‌تواند بهتر و بیشتر تمرکز کند. کودکی که شب در حین خواب آرامش ندارد و بی‌قرار است، روز هم نمی‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد. بهبود خواب باعث بهبود عملکرد حافظه و افزایش تمرکز می‌شود.

 

کره بادام‌زمینی

غذاهایی که پروتئین بالایی دارند، باعث افزایش میزان تمرکز در کودکان می‌شوند. اگر کودکتان به کره بادام‌زمینی آلرژی ندارد، اطمینان داشته باشید که یک منبع غذایی فوق‌العاده برای او در نظر دارید. معمولا کودکان طعم کره‌بادام زمینی را دوست دارند و می‌توانید از آن در انواع ساندویچ‌هایش استفاده کنید. کره بادام‌زمینی با موز یک ترکیب خوش‌طعم و سودمند را ایجاد می‌کند.

 بیشتربخوانید:

ارتباط اختلال توجه در کودک با تغذیه مادر

 

 

 

انواع لوبیاها

لوبیا سرشار از پروتئین است و ویتامین و املاح معدنی دارد. لوبیا برای کودکان مفید است. چشم بلبلی، چیتی یا قرمز فرقی ندارند و در رشد مغزی کودک تاثیر گذارند. نه تنها سطح انرژی بدن کودک را بالا نگه می‌دارند و به آنها احساس سیری می‌دهند، بلکه باعث تناسب اندام و جلوگیری از چاقی و اضافه وزن در آنها می‌شوند. از لوبیاها می‌توانید روی انواع سالادهای آنها استفاده کنید و یا اینکه به ساندویچ‌های‌شان بیفزایید. لوبیا با اسپاگتی هم ترکیب خوب و خوشمزه‌ای ایجاد می‌کند‌‌.

 

ماست یونانی

چربی و روغن‌های سالم برای بهبود عملکرد مغز ضروری هستند. ماست یونانی ماست سالمی است و علاوه بر پروتئین، چربی مفید دارد. باعث تقویت عملکرد مغز می‌شود و برای نقل و انتقال اطلاعات مفید است.

 

برچسب ها: تغذیه، تمرکز تعداد بازديد: 282 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز