Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 16:05

14
اسفند
بازی درمانی در اوتیستم

بازی درمانی در اوتیستم

کار درمانگر در اتاق بازی درمانی با استفاده از بازی‌های خاص در به هیجان درآوردن کودک و تخلیه آن و همچنین تقویت توجه و تمرکز و هماهنگی چشم و دست بسیار مؤثر است. بازی جزئی مهم در آموزش اطفال است.

تحریریه  زندگی آنلاین : کار درمانگر در اتاق بازی درمانی با استفاده از بازی‌های خاص در به هیجان درآوردن کودک و تخلیه آن و همچنین تقویت توجه و تمرکز و هماهنگی چشم و دست بسیار مؤثر است. بازی جزئی مهم در آموزش اطفال است. کودکان با محرومیت از بازی به‌شدت تحت‌تأثیر قرار گرفته و موجب تأخیر در رشد اجتماعی کودکان می‌شود. اما به‌نظر می‌رسد که در واقع بازی پایه و اساس نخستین روابط اجتماعی باشد. کودک طی بازی می‌آموزد که با دیگران به نحو مطلوب ارتباط برقرار کند، تجارب مختلف کسب می‌کند و در افکار و تمایلات خود منعطف می‌شود.باید توجه داشت که کودکان اوتیسم در مقایسه با دیگران از رشد اجتماعی کمتری نیز بهره می‌برند. محور این نگرش بر این موضوع استوار است که رشد اجتماعی کودکان ناشی از اثر متقابل سطح شناختی و طرح‌های ذهنی آنان با تجربه‌های محیطی است لذا در این قبیل کودکان مشکلات رشد اجتماعی همواره وجود خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین اهداف د         ر آموزش و پرورش کودکان اوتیسم، سازگاری اجتماعی، برقراری روابط مفید و مؤثر با دیگران و پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی در مهارت‌هایی که بیشتر در زمینه خودیاری است، است. بازی می‌تواند موجب تقویت فرایند سازگاری با اجتماع و جامعه در کودکان اوتیسم شود.این بازی‌‌ها باید به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم روی مسائل عاطفی یا جسمی و براساس نوع اختلال موجود، برنامه‌ریزی و اجرا شود.

 بیشتربخوانید:

علائم اوتیسم و روش تشخیص آن در کودکان

 

 

انواع بازی‌های مفید

 پرتاب توپ به هوا و گرفتن آن توسط یکی از بچه‌ها که درمانگر صدا می‌کند

  قایم‌باشک بازی که همان قایم‌شدن یک نفر و پیدا شدن توسط دیگری است

  گذاشتن توپ بین 2 پا و پریدن و به جلو رفتن همزمان با توپ.

  پریدن از روی کمر دیگران که یک نفر از کمر خم شده و دیگری از روی آن می‌پرد.

  به‌صورت دایره بایستند و توپ را برای هم شوت کنند.

  چرخیدن دور صندلی همراه با موسیقی و نشستن به محض قطع صدا.

  عمو زنجیرباف و آسیاب بچرخ.

  جمع کردن توپ‌های روی زمین به داخل سبد با آهنگ و متوقف کردن هنگام قطع صدا.

  تقلید ساخت با قطعات بریکس به‌صورت همرنگ وهم شکل جهت هماهنگی چشم و دست و تقویت توجه و تمرکز.

  بولینگ جهت هماهنگی چشم و دست، تقویت توجه و تمرکز.

  دکمه بستن جهت تقویت مهارت‌های حرکتی ظریف، آموزش مهارت خودیاری.

 بیشتربخوانید:

 

 

دارو درمانی

هرچند هیچ درمان دارویی مؤثری برای بیماران مبتلا به اوتیسم پیدا نشده است از درمان دارویی به‌عنوان درمان کمکی در برنامه‌های معالجه جامع این کودکان به‌منظور تخفیف انواعی از نشانه‌های همراه ازجمله پرخاشگری و قشقرق شدید، رفتارهای جرح خویشتن، بیش‌فعالی، رفتارهای قالبی و نشانه‌های وسواس فکری عملی استفاده می‌شود.

زندگی با اوتیسم: افراد مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا یا سندروم اسپرگراگر به موقع تحت درمان قرار بگیرند قادر به حضور در دانشگاه و محل کار خواهند شد و کیفیت زندگی آنها مطلوب خواهد بود.

نکته قابل توجه برای والدین: خانواده‌ها با مشاهده رفتارهای غیرمعمول یا مقایسه کودکان خود با بچه‌های هم سن‌وسال که ازنظر ذهنی، گفتاری، حرکتی، خلقی و رفتاری سالم هستند باید بلافاصله با متخصصان مربوطه مشورت کنند.

همچنین مدارس، مراکز آموزشی و پیش‌دبستانی‌ها با مشاهده مشکلات یادگیری و رفتاری در کودکان، باید خانواده‌های آنها را جهت پیگیری و درمان زودهنگام راهنمایی کرده تاخللی در مراحل آموزشی و زندگی آنها ایجاد نشود.

 

نقش کار درمانی در بهبودی اوتیسم

کاردرمانگر نقش مهمی در مداخله اولیه کودک مبتلا به اوتیسم ایفا می‌کند، کاردرمانی، حرفه‌ای نوین است که در جهت ارتقأ، حفظ و توسعه مهارت‌های لازم برای کودک اوتیسم به منظور افزایش عملکرد در محیط خانه، اجتماع و ورای آن فعالیت دارد.کاردرمانگر کودکان از رویکردی کل گرا در برنامه ریزی درمانی برای هر مورد کودک اوتیسم استفاده می‌کند.در مورد اوتیسم باید گفت که پردازش و عمل براساس اطلاعات دریافتی از طریق گیرنده‌های حسی برای کودک مشکل است و منجر به ایجاد چالش در فعالیت‌های روزمره کودک شود. این اتفاق می‌تواند منجر به مشکلات کنترل حرکتی، مشکلات رفتاری، نقص شناختی، اضطراب، مشکلات یادگیری و موارد دیگر شود.

 بیشتربخوانید:

خطرات مصرف استامینوفن در بارداری؛ از بیش‌فعالی تا اوتیسم

 

برچسب ها: بازی درمانی، علائم اوتیسم، درمان اوتیسم، اوتیسم، اوتیسم در کودکان تعداد بازديد: 515 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز