Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 05:23

19
خرداد
نکاتی در مورد فریز کردن غذای کودکان

نکاتی در مورد فریز کردن غذای کودکان

فریز کردن برخی مواد غذایی، خیلی وقت‌ها صرفه‌جویی زمان و انرژی است. استفاده از مواد غذایی تازه، همیشه امکان‌پذیر نیست، اما با استفاده از روش فریز کردن می‌توانید در هر دوره و هر شرایطی، غذایی که دوست دارید را تهیه کنید.

تحریریه زندگی آنلاین : فریز کردن برخی مواد غذایی، خیلی وقت‌ها صرفه‌جویی زمان و انرژی است. استفاده از مواد غذایی تازه، همیشه امکان‌پذیر نیست، اما با استفاده از روش فریز کردن می‌توانید در هر دوره و هر شرایطی، غذایی که دوست دارید را تهیه کنید، اما باید توجه داشته باشید که همه مواد غذایی این قابلیت را ندارند و اگر هم داشته باشند، فریز کردن آنها،‌ راه و روش درست و مناسبی را نیاز دارد.

 

زندگی مدرن، سرعت بیشتری به همه چیز داده است. برای برخی از مادرها و حتی پدرها، صرف مدت زمان زیاد در آشپزخانه، می‌تواند غیر ممکن باشد، چرا که با وجود مشغله‌های بسیار، امکان تهیه بسیاری از مواد غذایی را در لحظه ندارند، بنابراین علی‌رغم اینکه مصرف مواد غذایی تازه اولویت اصلی است، ولی برای مواقع ضروری و مورد نیاز از راهکار فریز کردن، بهره‌مند می‌شویم. برای فریز کردن مواد غذایی که قرار است در غذای کودکتان به مصرف برسانید، بهتر است به چند نکته اصلی توجه نمایید:

 بیشتر بخوانید:

خرما بهترین انرژی‌زا برای کودکان

 

 به اندازه‌ها و مقدار مواد غذایی مورد نظر توجه کنید: اگر می‌خواهید ذخیره یک هفته یا حتی یک ماه را فریز کنید،‌ همان مقدار را تهیه نمایید و به مقدار بسته‌بندی شده نیز توجه کنید. همان حجمی که مورد نیازتان است را تهیه کنید.

 

 برای مواد غذایی که فریز می‌کنید، یک لیست تهیه کنید: درِ فریزر به اندازه در یخچال باز و بسته نمی‌شود،‌ بنابراین گاهی فراموش می‌کنید که قبلا چه چیزهایی را فریز کرده‌اید و شاید دوباره اقدام به این کار کنید و همین باعث اتلاف زمان، انرژی و پول شما شود. حتما یک لیست داشته باشید.

 

 حتما مواد غذایی مورد نظرتان سرد شود: ممکن است یک ماده غذایی را بعد از مرحله پخت،‌ فریز کنید، مانند نخود و لوبیای پخته شده. باید حتما صبر کنید تا چیزی که پخته‌اید، سرد شود و بعد داخل فریزر قرار بگیرد، زیرا می‌تواند باعث فساد و خرابی سایر مواد غذایی نیز بشود.

 

 فریز کردن را به یک روال همیشگی و عادی تبدیل نکنید: اینکه هر ماده غذایی را فریز کنید تا به موقع و به راحتی مورد استفاده قرار بگیرد، تصور درستی نیست. فرزند شما به غذای تازه بیشتر نیاز دارد و فریز کردن می‌تواند تا حدودی کار شما را کمتر کند، نه اینکه خیالتان را از غذا پختن راحت کند. در واقع، تمام مواد غذایی قابلیت فریز شدن را ندارند، مثل تخم‌مرغ، کاهو، خیار، پنیر، سیب و هندوانه.

 

 بیشتر بخوانید:

نوشیدنی‌های مناسب برای کودکان

 

 

 فریز کردن باکتری‌ها را از بین نمی‌برد: ماده غذایی که سالم و تازه نیست را فریز نکنید، به این امید که در دمای بسیار پایین فریزر، باکتری‌هایش می‌میرند.

 

* میزان تازگی و کیفیت مواد غذایی که فریز می‌کنید،‌ تاثیر زیادی روی غذاهایی که بعدا با کمک آنها برای فرزند خود تهیه می‌کنید،‌ دارد. اگر ماده غذایی مورد نظرتان به اندازه کافی سالم و مرطوب باشد، غذا طعم بهتری خواهد داشت

 

فریز کردن مرحله به مرحله مواد غذایی

میزان تازگی و کیفیت مواد غذایی که فریز می‌کنید،‌ تاثیر زیادی روی غذاهایی که بعدا با کمک آنها برای فرزند خود تهیه می‌کنید،‌ دارد. اگر ماده غذایی مورد نظرتان به اندازه کافی سالم و مرطوب باشد، غذا طعم بهتری خواهد داشت، بنابراین در گام نخست مواد غذایی کهنه با تاریخ مصرف بسیار کم را انتخاب نکنید تا  طعم، رنگ و حتی عطر ماده غذایی بیشتر حفظ شود. بدون شک برخی از مواد غذایی برای فریز کردن مناسب‌تر از برخی دیگر هستند.

ماده غذایی مورد نظر خود را به خوبی بپزید و بگذارید سرد شود، مثلا هویج، گوشت، سبزی، حبوبات و ... . این کار به حفظ طعم آنها کمک می‌کند. آنها را داخل ظرف‌های پهن و کم‌عمق بریزید و درب ظرف را تا زمانی که غذای داخلشان سرد نشده، نبندید. ظروف شیشه‌ای برای فریز کردن، مناسب‌تر هستند و اگر می‌خواهید در اندازه‌های کوچک‌تر چیزی را فریز کنید، در قالب یخی بریزید و هر بار به مقدار مورد نیاز خود،‌ از آن بردارید. اگر ماده غذایی که می‌خواهید فریز کنید، یک جور غذای چرب است، بگذارید کاملا خنک شود. سپس چربی را از روی سطح آن جمع و بعد آن را فریز کنید.

 بیشتر بخوانید:

کودکان و روزه داری

هرگز مواد را در حالت خیلی داغ داخل مشما (نایلون) نریزید. بعد از سرد شدن آنها را داخل نایلون‌های زیپی کوچک بریزد (به چند قسمت تقسیم کنید). بخش‌های کوچک‌تر به شما کمک می‌کنند تا هر بار به مقدار مورد نیاز از آنها یخ‌زدایی کنید. گاهی چند نوع غذا و ماده خوراکی را در طول روزهای مختلف فریز کرده‌اید که ظاهرا شبیه هم شده‌اند. برای پیدا کردن سریع آن، حتما از برچسب استفاده کنید و روی برچسب، تاریخ فریز کردن را نیز بنویسید.

از لایه‌های نازک استفاده کنید. ظرف‌های عمیق، نایلون‌های پُر و انباشته، باعث می‌شوند که فریز شدن ماده غذایی مورد نظرتان سخت‌تر اتفاق بیفتد. هر چه فریز کردن سریع‌تر اتفاق بیفتد، ماده غذایی سالم‌تر می‌ماند و رنگ و طعم آن نیز بیشتر حفظ می‌شود. بیشتر مواد غذایی را می‌توانید 2 تا 3 ماه در فریزر نگهداری کنید. پس دقت کنید که مصرف برخی از بسته‌های غذایی را به مدت زمان بیشتر از این موکول نکنید.

برای مرحله یخ‌زدایی، بهتر است مدت زمان حدود 5 ساعت را در نظر بگیرید. مواد غذایی که برای فرزندتان و یا حتی سایر افراد خانواده فریز کرده‌اید را در دمای معمولی اتاق یخ‌زدایی نکنید، بلکه چند ساعت زودتر داخل یخچال بگذارید تا به هنگام مصرف به حالت مطلوب رسیده باشد.

حواستان باشد چه غذایی را فریز می‌کنید. همه غذاها مناسب این کار نیستند. انواع سوپ‌ها، میوه‌ها و سبزیجات بسیار کم‌آب،‌ گوشت و حبوبات را می‌توان فریز کرد، اما میوه‌ها و سبزیجات آبدار مثل کاهو، ماکارونی، خامه، شیر و پاستا برای فریز کردن مناسب نیستند.

 

بیشتر بخوانید:

فواید گــردو برای بچه‌ها

 

 

چگونه سبزیجات را فریز کنید

هویج: هویج را می‌توانید خلال خلال، نگینی و رنده شده، فریز کنید. هم پخته شده و هم خام به هر دو شکل قابل فریز کردن است، اما حالت پخته شده آن مناسب‌تر می‌باشد. هویج خرد شده را بپزید و در مرحله ریختن در نایلون، سعی کنید فشرده و تنگ هم نباشند تا به هنگام مصرف، ظاهر بهتری داشته باشند.

 

 بروکلی: بروکلی را از قسمت گل‌های آن، تکه‌تکه کنید و بعد داخل ظرف یا نایلون بچینید و فریز کنید.

 

پیاز: پیاز را سرخ و بعد فریز کنید. پیاز خام آب‌دار است و مناسب فریز کردن نیست.

 

 فریز کردن یک روش مناسب در صرفه‌جویی زمان است و لزومی ندارد در انجام این کار زیاده‌روی کنید و مهم‌ترین نکته در مورد فریز کردن مواد غذایی، بسته‌بندی درست آنها است. برخی از سبزیجات و صیفی‌ها مثل نخود فرنگی، کنگر، لوبیا و باقلا فقط در ماه‌های خاصی از سال یافت می‌شوند، لذا با این روش می‌توانید در طول سال از آنها استفاده کنید. انواع نان‌ها و شیرینی‌ها را می‌توان با پوشش مناسب در فریزر نگهداری کرد و تا شش ماه نیز قابل مصرف هستند. گوشت‌ها در هر نوع را می‌توانید تا مدت زمان شش ماه فریز کنید، ولی بهتر است آنها را فقط به صورت خام فریز نمایید.

برچسب ها: غذای کودک، نگهداری غذای کودک، کلم بروکلی، زندگی آنلاین تعداد بازديد: 617 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز