Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 08:43

3
مرداد
کودک و نوجوان سالم با تغذیه سالم (1)

کودک و نوجوان سالم با تغذیه سالم (1)

این روزها ایجاد عادات غذایی صحیح در کودکان با توجه به تبلیغات موجود، کار بسیار سختی است. اما والدین عزیز می‌توانند با رعایت نکات تغذیه‌ای الگوی خوبی برای تغذیه کودکان خود باشند.

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

غذای سالم تضمین کننده انرژی، قدرت ذهن و حتی وضعیت خوب حالات روحی کودک و نوجوان است.

با وجود اینکه کودکان تحت تاثیر همسالان و یا تبلیغات تلویزیونی به سمت خوراکی‌‌های ناسالم هدایت می‌شوند، والدین می‌توانند با روش‌‌هایی مناسب کودک و نوجوان خود را به صرف خوراکی‌‌های سالم عادت دهند.

ایجاد عادت‌‌های غذایی سالم در کودکان

کودکان به طور طبیعی به سراغ خوراکی‌‌هایی می‌روند که بیش از همه دوست دارند، بنابراین خوراکی‌‌های سالم و مفید را به گونه ای که او دوست دارد، آماده کنید.

مثلا با کمی دستکاری خوراکی‌‌های سالم، مانند زدن عسل به ورقه‌‌های سیب، او را به خوردن این نوع خوراکی‌‌ها تشویق کنید.

در ضمن مراقب باشید الگوی خوبی برای کودکان‌تان باشید، زیرا آنها عاشق تقلید کردن هستند. برای ایجاد عادت‌‌های غذایی سالم در کودکان‌تان می‌توانید توصیه‌‌های زیر را به کار برید:

اتخاذ رژیم غذایی مناسب

1- کودک خود را از همان خردسالی به مصرف خوراکی‌‌های مغذی که به حالت طبیعی‌شان نزدیک‌تر باشند عادت دهید و تا حد امکان از غذاهای فرآوری شده دوری کنید.

2- وعده‌‌های غذایی‌تان را خانوادگی مصرف کنید. بدین ترتیب احساس خوبی در کودک به وجود می‌آید و اشتهایش بیشتر می‌شود.

3- غذاهای خانگی بیشتر مصرف کرده و از خرید غذا از رستوران بکاهید. غذاهای بیرون معمولا چرب و پر نمک هستند.

اگر شاغل و گرفتار هستید، می‌توانید غذای یک هفته‌تان را آماده کرده و در فریزر بگذارید. بدین ترتیب کودک‌تان به خوردن غذای سالم عادت می‌کند.

4- کودک‌تان را در فعالیت‌‌های مربوط به تهیه غذا شرکت دهید. آنها از اینکه در خرید مواد لازم تهیه غذا به بزرگترها کمک کنند، بسیار لذت می‌برند، شما از این فرصت می‌توانید برای آموزش کودکان در خرید خوراکی‌‌های سالم استفاده کنید.

5- به جای اینکه خانه را پر از هله هوله‌‌هایی مانند بیسکویت و چیپس کنید، مقدار زیادی میوه، سبزی و نوشیدنی‌‌های سالم مانند آب، شیر و آب میوه خالص در دسترس کودکان قرار دهید.

6- جلوی پرخوری کودکان را بگیرید. بدن انسان هوشمند است و مواقع گرسنگی و سیری را به او هشدار می‌دهد اما تجربه نشان داده است، کودکان به این علایم توجه‌ای نشان نمی‌دهند و گاهی پرخوری می‌کنند.

پرخوری مانند کم خوری به کودک صدمه می‌زند، بنابراین به او یاد دهید به اندازه غذا بخورد.

اصلاح کودکان بد غذا

گاهی اوقات کودکان در انتخاب غذا وسواس به خرج می‌دهند و هر غذایی نمی خورند و به اصطلاح بد غذا هستند. این کودکان را می‌توان با ترفندهایی مناسب به خوردن صحیح واداشت.

1- به کودک بد غذا فقط زمانی که واقعا گرسنه است، غذا بدهید. او در اینگونه مواقع کمتر بهانه‌گیری می‌کند.

2- پی در پی به او غذاهای جدید معرفی نکنید. در واقع هرازگاهی این کار را انجام دهید، زیاده روی در این کار او را از غذا خوردن فراری می‌کند.

3- اگر غذای جدیدی درست کردید، ابتدا برای خودتان بکشید. کودکان معمولا از تقلید کردن لذت می‌برند.

4- از کودک‌تان بخواهید در درست کردن غذا به شما کمک کند، این روش باعث می‌شود، خودشان هم به خوردن غذایی که در پخت آن نقش داشته‌اند علاقه نشان دهند.

5- هنگام صرف غذا نوشیدنی‌‌ها را محدود کنید. کودکان بدغذا معمولا معده‌شان را با مایعات پر می‌کنند.

6-  برای این کودکان، مصرف خوردن غذاهای سبک را به دو بار در روز محدود کنید...

 

 

برای خواندن بخش دوم -کودک و نوجوان سالم با تغذیه سالم- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، عادات غذایی کودک، میان وعده کودک، وعده های غذایی کودک، کودک و تنقلات، کودک و هله هوله، کودکان بد غذا تعداد بازديد: 1589 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز