Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 04:43

14
تیر
کودک شمـا به چه سبکی شیر می‌خورد (2)

کودک شمـا به چه سبکی شیر می‌خورد (2)

بچه‌ها دوست دارند چند دقیقه شیر بخورند، کمی استراحت کنند و دوباره به کارشان ادامه دهند.

 

 نوع دوم

این بچه‌ها هیجان‌زده‌هایی منفعل هستند. آنها با حالتی دیوانه وار به دنبال سینه هستند و وقتی در دهانشان قرار میگیرد، آنقدر سرشان را تکان می‌دهند که آن را از دست می دهند. با ناامیدی جیغ می‌کشند و عصبی می‌شوند. گاهی لازم است این بچه‌ها را در طول جریان شیر دهی چندین بار آرام کرد.

چطور باید به آنها کمک کرد: زود خواسته آنها را بر آورده کنید. با اولین علائم گرسنگی که از او می‌بینید، سینه تان را به او بدهید. با این کار عصبانیت و ناامیدی را از او بر‌طرف می‌کنید. گرسنگی او علائم مختلفی دارند.

خوب است این علائم را بشناسید. برخی از آنها عبارتند از: از خواب پریدن، جیغ زدن ( و با دهان به دنبال سینه گشتن)، دست و پا زدن، دست را به دهان بردن و تکان دادن دهان و زبان. اگر فرزندتان هر یک از این علائم را از خود نشان داد، قبل از اینکه بیتابی کند به او شیر دهید. شیر دادن را در اولویت قرار دهید.

وقتی فرزندتان از خواب بیدار می‌شود، اول پوشک او را عوض نکنید. قبل از هر کاری غذای او را بدهید. بعد به کارهای دیگر او رسیدگی کنید. از راه‌هایی برای آرام کردن او استفاده کنید. برای اینکه تمرکز فرزندتان هنگام شیر خوردن از بین نرود، بر یک صندلی روان بنشینید و به او شیر دهید. حرکت به او آرامش می‌دهد.

شیر خوردن در وان آب گرم و یا هر حالتی که پوست فرزندتان با پوست شما تماس مستقیم داشته باشد نیز آرام کننده است. هر چیزی که او را به یاد زندگی درون رحم مادرش بیاندازد نیز همین ویژگی را دارد: گرما، حرکت،صداها و نزدیکی به مادر.

 نوع سوم

این شیرخواران بی‌میل، روزهای اول، تا زمانیکه مادرشان به آنها شیر ندهد، هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهند. بعد از چند وقت، اگر گرسنه شوند، کمی گریه می‌کنند. وقتی سینه در دهانشان قرار می‌گیرد، دو یا سه بار آن را می‌مکند و بعد رهایش می‌کنند. به نظر میرسد آنها بچه‌های بی‌آزاری هستند. بیشتر می‌خوابند و خیلی کم گریه می‌کنند. اما باید به آنها توجه کافی داشته باشیم تا گرسنه نمانند.

چطور به آنها کمک کنیم: این بچه‌های خواب آلود، ممکن است علائم گرسنگی از خود نشان ندهند. به همین خاطر هر یک ساعت در میان خودتان به آنها شیر بدهید، چه در ظاهر میل داشته باشند چه میل نداشته باشند. ممکن است فرزندتان اوایل زیاد شیر نخورد، اما باید این فرصت را به او داد و او باید تمرین کند.

اگر بیش از چهار ساعت از آخرین باری که شیر خورده است می‌گذرد، شاید حتی لازم باشد شب او را برای خوردن شیر از خواب بیدار کنید. خیلی نگران میزان و کمیت نباشید. نگران بودن راجع به اینکه فرزند کم‌اشتهای‌تان چقدر شیر خورده است خیلی طبیعی است، اما نوزادانی که تازه متولد شده‌اند، معمولا هفته اول را خیلی کم شیر می‌خورند.

شاید در هر وعده 20 تا 30 گرم. نگران نشوید و بدانید که نیاز او با همین مقدار رفع می‌شود. یکی از بهترین و مطمئن‌ترین علائم یک تغذیه مناسب، داشتن ادراری به رنگ زرد روشن و مدفوعی طبیعی است. به روند رشد او توجه داشته باشید. همه نوزادان تازه متولد شده، در 3 - 4 روز اول زندگی شان کمی لاغر می‌شوند.

این مسئله طبیعی است. اما نباید بیش از 10 درصد وزن کل بدنشان را از دست بدهند. همچنین این کاهش وزن باید تا روز دهم جبران شود.

نوع چهارم

این بچه‌ها دوست دارند قبل از خوردن، با سینه مادرشان بازی کنند و شیر را مزه مزه کنند. اگر آنها را هُل کنید، معترضانه شروع به جیغ زدن می‌کنند. اما زمانی که به هدفشان می‌رسند،آرام می‌شوند و خیلی خوب شیر می‌خورند. چطور به آنها کمک کنیم: آنها را هُل نکنید.

درست است که بازی کردن فرزندتان با سینه شما در انظار عمومی کمی خجالت‌آور است، اما این کار هورمون‌های شما را تحریک می‌کند و تولید شیر را افزایش می‌دهد. پس از این به بعد هر وقت از این کار او خسته و عصبانی شدید، نفسی عمیق بکشید و بگذارید او کار خودش را انجام دهد.

مطمئن شوید نوک سینه به درستی در دهان فرزندتان قرار گرفته است. زمانی‌که فرزندتان نهایتا شروع به خوردن کرد، شما جرأت نمی‌کنید مزاحم او شوید حتی اگر نوک سینه به درستی در دهانش قرار نگرفته باشد. اما شما باید خودتان را مجبور کنید وضعیت او را اصلاح کنید. از شیر خوردن فرزندتان لذت ببرید. می‌توانید مجله یا کتاب بخوانید یا حتی به فرزندتان نگاه کنید و از این موجود کوچک لذت ببرید.

 نوع پنجم

بچه‌ها دوست دارند چند دقیقه شیر بخورند، کمی استراحت کنند و دوباره به کارشان ادامه دهند. بعضی از آنها هنگام شیر خوردن خوابشان می‌برد،‌ ساعتی بعد بیدار و منتظر شیر می‌شوند. ممکن است شیر خوردن آنها الگویی نامنظم و گیج‌کننده داشته باشد، اما نباید آنها را هُل کرد.

چطور به آنها کمک کنیم: آرام او را از خواب بیدار کنید. سعی کنید لباس‌هایش را کمتر کنید و او را از قنداق بیرون بیاورید تا راحتی‌اش کمتر و هوشیاری‌اش بیشتر شود. می‌توانید هنگام شیر خوردن با پاهای او بازی کنید تا دیرتر خوابش ببرد. لازم نیست هر چند دقیقه یک بار از سینه دیگرتان به او شیر دهید. از آنجایی که این نوع بچه‌ها معمولا فقط 1 - 2 دقیقه سینه مادرشان را می‌مکند و بعد استراحت می‌کنند.

در واقع در این مورد لازم نیست به آنچه کتاب‌ها و مجلات توصیه می‌کنند عمل کنید. هر وقت خواستید به او شیر دهید، از سینه‌ای استفاده کنید که احساس می‌کنید پرتر است. همچنین هر وقت حس کردید سینه‌تان خالی شده است، از سینه دیگر به او شیر دهید. از دستهای‌تان کمک بگیرید. هر وقت احساس کردید سرعت شیر خوردن کودکتان پایین آمده است، با دست سینه‌تان را فشار دهید تا شیر بیشتری از آن بیاید.

قسمت سفتی از سینه‌تان را پیدا کنید (معمولا نزدیک زیر بغل)، آن را به طرف نوک سینه ماساژ دهید. آنقدر این کار را تکرار کنید تا صدای قورت دادن او را بشنوید. با فرزندتان همراه شوید. قبل از پایان ماه اول، شیر خوردن فرزندتان نظم و قاعده بیشتری می‌گیرد و قابل پیش‌بینی می‌شود. پس قبل از آن، فقط به فرزندتان فکر کنید و بیشتر وقتتان را برای او بگذارید.

شستن لباس‌ها، پختن غذا و تلفن زدن به دوست و آشنا را فراموش کنید و مدام با خودتان تکرار کنید «مهمترین کار من در حال حاضر رسیدگی به فرزندم است». دراز کشیدن پیش کودک‌تان مهمترین کاری است که شما باید انجام دهید. پس مدام عذاب وجدان نداشته باشید و از بودن با فرزندتان لذت ببرید.

 

 

برای خواندن بخش اول- کودک شمـا به چه سبکی شیر می‌خورد- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: شیر مادر، مزایای شیر مادر، تغذیه نوزاد با شیر مادر، انواع شیر خوردن نوزاد، علائم گرسنگی نوزاد، جیغ زدن نوزاد تعداد بازديد: 704 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز